W 2030 roku płocczanie dojadą do Warszawy pociągiem w zaledwie 45 minut?

Kiedy w 2019 r. w Płocku był Mikołaj Wild, wówczas wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. budowy megalotniska, obecnie prezes spółki CPK, zapowiadał „skokową poprawę dostępności komunikacyjnej”. Oczywiście chodziło o Centralny Port Komunikacyjny – inwestycję integrującą lotnisko, system kolei (ok. 1800 km) i sieć drogową.

Płocczanie mieli zyskać czas – podroż koleją do Warszawy – według słów Wilda – powinna potrwać 45 minut, dojazd do CPK – 25 minut.

W środę zapowiedziano, że z nowego lotniska Polacy skorzystają w 2027 r., przy czym pierwsze wbicie łopaty zaplanowano w 2023 r. Oszacowano, że ta wielka inwestycja stworzy około 150 tysięcy miejsc pracy, w tym bezpośrednio 40 tysięcy przy samym porcie, a także 110 tysięcy we wszystkich przedsięwzięciach gospodarczych, jakie będą wokół niego – np. w branży logistycznej, turystycznej, hotelowej, deweloperskiej, w handlu, usługach.

– CPK to nie tylko wielka szansa dla polskiego lotnictwa i polskich kolei, to program dla obywateli, dla każdego Polaka – przekonywał w środę premier Mateusz Morawiecki. – Pozwoli z każdego miejsca Polski do centrum kraju dojechać w czasie do 2-3 godzin. To przełamanie schematów porozbiorowych.

Budowę CPK uznano za jeden z narodowych priorytetów.

Z kolei pełnomocnik rządu ds. budowy CPK, Marcin Horała, mówił:

– O funkcję doradcy strategicznego CPK ubiegają się dwa z najlepszych lotnisk na świecie: Incheon w Seulu i Narita w Tokio. CPK to 150 tys. miejsc pracy i program inwestycyjny warto 100 mld zł, w znacznej mierze pozyskanych spoza Polski od prywatnych inwestorów, środków UE dofinansowujących budowę linii kolejowych.

Ogłoszono plan inwestycji kolejowych związanych z budową nowego portu na lata 2020-2034. Pierwsze z nich powinny rozpocząć się w 2020 roku. Prace przygotowawcze mają objąć pięć szlaków kolejowych, których łączna długość wyniesie 563 km:

  • Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław- Wałbrzych – granica (Polska/Czechy)
  • Ostrołęka – Łomża
  • Trawniki – Krasnystaw – Zamość
  • Łętownia – Rzeszów
  • Chybie – Jastrzębie Zdrój – Godów – granica z Czechami.

– Inwestycje te będą przygotowywane w pierwszej kolejności, żeby rozpocząć roboty budowlane w 2023 r. Harmonogram zakłada, że przed końcem 2023 r. powinny trwać: roboty ziemne, roboty budowlane (w zakresie wybranych branż), prace nad usuwaniem kolizji z infrastrukturą podziemną i przygotowywanie terenu do robót zasadniczych – podano w komunikacie.

W najbliższych miesiącach zostaną podane informacje odnośnie rozwiązań technicznych dla tych szlaków komunikacyjnych (np. przeprowadzenie linii przez wytypowane obszary na estakadach). Zapowiedziano, że w 2020 r. rozpoczną się pierwsze inwentaryzacje przyrodnicze.

Komponent kolejowy obejmuje 12 tras, w tym 10 szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Według założenia kolej dużych prędkości zapewni dojazd do Warszawy i CPK z większości obszaru Polski w czasie do 2,5 godz. Zadania inwestycyjne i budowa linii kolejowych miałaby potrwać maksymalnie do końca 2034 r., w przypadku Płocka – do 2030 r.

W ramach Programu CPK województwie mazowieckim planowana jest budowa 344 km nowych linii kolejowych. Jak informuje spółka CPK, priorytetowymi inwestycjami w regionie są dwie linie kolejowe dużych prędkości: linia nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Poznań oraz linia nr 5 CPK – Płock – Grudziądz (Gdańsk). To fragment tzw. szprychy nr 1 i szprychy nr 9 w ramach Programu CPK. Na północnym-wschodzie województwa powstanie także nowy odcinek linii nr 29 z Ostrołęki przez Łomżę do Giżycka.

Zaprezentowana podczas spotkania wersja trasowania zakłada, że przy prędkości eksploatacyjnej 250 km/h możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Warszawy: do Łodzi – 50 min. (teraz najkrótszy czas to 1 godz. 21 min.), Gdańska – 2 godz. (dziś podróż pociągiem zajmuje minimum 3 godz.), a do Poznania1 godz. 55 min. (zamiast obecnych 3 godz.). W kolejnej fazie Programu planowana jest budowa odcinków CPK – Warka i Radom – Ostrowiec Św., stanowiących fragmenty szprychy nr 6 z Warszawy i CPK na Podkarpacie oraz linii Warszawa Choszczówka – Kątne, upraszczającej przebieg szprychy nr 2 na Warmię.

 

Fot. KPRM, Pixabay, KB