S10, sala koncertowa, rozbudowa Wyszogrodzkiej, „nowa” Przemysłowa, kładka pod starym mostem, autobusy wodorowe…

Inwestycje strategiczne mają być tematem czwartkowej sesji Rady Miasta Płocka. Z tej listy skreślono już stadion czy aquapark. A jak się sprawy mają z tymi inwestycjami, które wciąż tam są?

Droga ekspresowa S10

Dotychczas znaliśmy trzy warianty: W1, W2 i W3, przy czym w ratuszu opowiedziano się za czerwonym, najbliższym granicy miasta.

W październiku w centrali Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odbyło się spotkanie z przedstawicielami samorządów, podczas którego poinformowano o wariancie alternatywnym, opracowanym po przeanalizowaniu wniosków z ankiet od mieszkańców (te zostały zebrane latem po spotkaniu sprawie S10 w płockiej Orlen Arenie) i wniosków społecznych samorządowców, oznaczonym jako W4. Jeszcze w tym roku ma się odbyć II tura spotkań z przedstawieniem IV wariantu. W Płocku spotkanie będzie 10 grudnia w Orlen Arenie – więcej informacji pod linkiem.

Wlotem w nową drogę ma być droga krajowa nr 60. 

Rozbudowa ul. Wyszogrodzkiej o drugą nitkę

Zgodnie z porozumieniem miasta z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad za zakres I – od al. Armii Krajowej do ul Harcerskiej (wraz ze skrzyżowaniem – będzie tu rondo) – odpowiada miasto, za zakres II od ul. Harcerskiej do granicy miasta – GDDKiA.

W przypadku części, za którą odpowiada miasto, koncepcja składa się z budowy jezdni północnej, dróg dodatkowych po stronie północnej i południowej, ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Wyszogrodzkiej z ul. Harcerską i Rogozińską, ciągów pieszych i rowerowych. Aktualnie trwają uzgodnienia w sprawie poszczególnych rozwiązań projektowych.

Prace projektowe w zakresie infrastruktury drogowej, kanalizacji deszczowej, oświetlenia, kolizji energetycznych, kolizji z rurociągami naftowymi PERN trwają również w zakresie części realizowanej przez GDDKiA.

Wszystko wskazuje na to, że miasto wyrobi się ze swoim zakresem wcześniej niż GDDKiA i pierwsza część inwestycji byłaby gotowa w 2026 r. Dobre wieści są takie, że byłaby dopuszczona do ruchu bez konieczności oczekiwania na całość do 2027 r.

„Nowa” Przemysłowa na Trzepowie 

To budowa nowego odcinka Przemysłowej wraz z dwoma rondami, zjazdami, zatokami autobusowymi, kanalizacją, oświetleniem, chodnikiem, drogą rowerową od ul. Przemysłowej w kierunku granicy miasta… Co istotne, połączenie obwodnicy z ul. Sierpecką udostępni ok. 100 ha terenów pod działalność przemysłową, fabryki i hale produkcyjne.

Pod koniec maja br. ratusz złożył wniosek o pozyskanie zewnętrznego dofinansowania. Wniosek przeszedł pozytywną ocenę formalną. Efekty powinniśmy poznać do 18 grudnia. – Na razie czekamy na decyzję marszałka – poinformowano w środę w ratuszu.

Mobilność

Mamy tu m.in. połączenie dwóch brzegów Wisły podwieszaną kładką pieszo-rowerową, usytuowaną po zachodniej stronie Mostu Legionów.

Także i w tym zakresie w ratuszu czekają na rozstrzygnięcie konkursu na pozyskanie unijnego dofinansowania.

Tabor Komunikacji Miejskiej uzupełni 18 nowych autobusów wodorowych. Udało się zdobyć dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Szacowany koszt przedsięwzięcia sięga prawie 74,8 mln zł, przy czym przyznane dofinansowanie wyniesie prawie 61 mln zł. Szacowany koszt zakupu jednego autobusu z napędem wodorowym wynosi 4,1 mln zł.

Czytaj również: Mamy to, Płock z dużym dofinansowaniem! czas na zakupy autobusów wodorowych

Sala koncertowa i przebudowa Nowego Rynku

Chodzi o realizację wyłonionego w konkursie projektu autorstwa pracowni Plus3 Architekci. W planowanym obiekcie mają powstać dwie sale – koncertowa, mieszcząca 700 osób, i kameralna na ok. 200 widzów, do tego foyer, garaż podziemny, część gastronomiczna, zaplecze dla muzyków. Metamorfozę miałby przejść również Nowy Rynek, z zaaranżowanym placem miejskim w części południowej (w znacznej części przeznaczonym na teren zielony). Co jeszcze? Przebudowa ul. Królewieckiej i ul. Nowy Rynek, w większym zakresie postawienie na ruch pieszy. Trzeba też pamiętać, że inwestycja wiąże się z budową kanalizacji deszczowej.

Dla inwestycji miasto dysponuje pozwoleniem na budowę i opracowaną dokumentacją projektowo-kosztorysową.

A co z pozyskaniem dofinansowania? Prezydent Płocka odbył w tej sprawie rozmowy z Bożeną Żelazowską, sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oraz z ministrem finansów Andrzejem Domańskim. – Jesteśmy na etapie poszukiwania środków – tłumaczył w środę Andrzej Nowakowski.

Dodał, że będą kolejne rozmowy z marszałkiem województwa mazowieckiego. Lada moment powstanie liczący ok. 20 osób zespół roboczy do spraw budowy sali, który będzie odpowiadał za przygotowanie przetargu na budowę, następnie za jej nadzorowanie.

Foto: Materiały UMP, koncepcja Plus3 Architekci