Ponad 66 mln zł otrzyma od Orlenu Starostwo Powiatowe w Płocku. Środki zostaną przeznaczone na modernizację kilku dróg, zarządzanych przez powiat płocki. Starosta Sylwester Ziemkiewicz oraz przewodniczący Rady Powiatu, Lech Dąbrowski od kilkunastu miesięcy zabiegali o te pieniądze.
Działania władz powiatu nie były bezpodstawne. Kilka dróg, którymi zarządza powiat, zostało bowiem zwyczajnie zdewastowanych przez ruch ciężkich samochodów i urządzeń, które dojeżdżają do budowy kompleksu Olefiny III – inwestycji prowadzonej przez koncern.
Przypomnijmy. W styczniu ubiegłego roku władze powiatu płockiego podpisały z Orlenem list intencyjny w tej sprawie. Do końca kwietnia 2023 roku, starostwo przekazało spółce kosztorysy i zakresy inwestycji. W lipcu 2023 r. miało nastąpić podpisanie umowy na przekazanie środków. – Rozmowy w tej sprawie były już bardzo zaawansowane, podpisany był list intencyjny, ale ostatecznie utknęły one w martwym punkcie – podkreślał w połowie stycznia 2024 tego roku przewodniczący RP.
Lech Dąbrowski przypomniał również, że Orlen zgodził się z planami starostwa. Koncern zaproponował, że porozumienie podpisane będzie w lipcu ubiegłego roku. Czas mijał, a w sprawie panowała cisza. No ale chyba nie ma się czemu dziwić. Analizując sytuację, to właśnie wtedy już na dobre trwała kampania wyborcza do parlamentu. Samorządowcy i mieszkańcy tymczasem narzekali na zniszczone drogi.
Kilka dni temu, czyli tym razem w samorządowej kampanii wyborczej, koncern ogłosił dobrą nowinę. “Zgodnie z decyzją Orlenu, w najbliższym czasie Starostwo Powiatowe otrzyma darowiznę w wysokości ponad 66 ml zł na przebudowę kilku dróg powiatowych, w tym: drogi powiatowej nr 2908W Srebrna-Draganie, drogi powiatowej nr 5205W (Płock) – gr. miasta, Draganie-Proboszczewice, drogi powiatowej nr 2909W Nowe Trzepowo-Bronowo Zalesie, drogi powiatowej nr 5201W Płock – Zągoty-Bonisław” – poinformował koncern.
Ogromne nasilenie użytkowania dróg powiatowych wiąże się z rozpoczętą w 2021 roku inwestycją, czyli budową kompleksu Olefin III. Realizacja przedsięwzięcia wymaga dostarczania na plac budowy milionów ton materiałów, w tym m.in. kruszywa, mieszanki betonowej, stali zbrojeniowej i konstrukcyjnej, specjalistycznych maszyn i urządzeń. Ciężkie materiały stanowią obciążenie dla, i tak już bardzo wyeksploatowanych, dróg. Samorządowcom bardzo zależało, aby Orlen sfinansował modernizację zniszczonych dróg.
W lutym 2024 mieszkańcy i samorządowcy po kilku miesiącach oczekiwania na finał rozmów o dofinansowaniu modernizacji dróg, doczekali się pozytywnej informacji. – Bardzo dziękujemy wszystkim, dzięki którym będziemy w stanie zrealizować te ważne inwestycje, na które tak bardzo czekają mieszkańcy naszego powiatu – nie ukrywa zadowolenia starosta płocki, Sylwester Ziemkiewicz.
Fot. Starostwo Powiatowe w Płocku.