Duża kasa dla miasta. Zmiany obejmą mnóstwo przystanków, na Podolszycach przebudują pętlę autobusową, powstanie też nowe rondo

A to tylko część dużego projektu rozwoju mobilności miejskiej opiewającego na prawie 29,4 mln zł. Miasto zdobyło prawie 20 mln zł unijnego dofinansowania. 

Oprócz pętli w zakres projektu pn. „Budowa i przebudowa infrastruktury transportu publicznego na terenie miasta Płocka” wchodzą też nowe wiaty przystankowe i zakup biletomatów stacjonarnych. Wszystkie elementy uwzględnione w projekcie ratusz planuje zrealizować do końca grudnia 2027 r.

Spore zakupy

Zmiany w różnej formie obejmą 298 płockich przystanków, co stanowi 74 proc. wszystkich znajdujących się w mieście. 

Samych nowych wiat przystankowych ma być 40 (plus modernizacja istniejących 35). Do tego ratusz chce rozbudować system dynamicznej informacji pasażerskiej o 45 nowych tablic elektronicznych (wyświetlających takie informacje, jak numer linii, kierunek, niskopodłogowość, komunikaty o stanie powietrza w mieście albo wstrzymaniu kursu). Pomyślano o osobach z niepełnosprawnościami – niewidomych lub słabo widzących. Każda tablica systemu DIP będzie doposażona w moduł zapowiedzi głosowych, głośno odczytujący wyświetlany tekst m.in. o numerze linii, kierunku jazdy czy godzinie przyjazdu autobusu, uruchamiany m.in. przyciskiem zlokalizowanym na konstrukcji wsporczej tablicy.

Łącznie projekt zakłada doświetlenie 93 przystanków. Nowe i zmodernizowane wiaty będą wyposażone w podświetlane gabloty. Dodatkowo w kilkudziesięciu lokalizacjach przewidziano montaż listew doświetlających pod wiatami.

Na 24 przystankach energii do zasilenia oświetlenia – czy to w postaci listew, gablot na rozkłady jazdy bądź gablot typu „city-light” – dostarczą panele fotowoltaiczne. A to nie jedyna planowana nowość. Ratusz zamierza skorzystać z nowoczesnych rozwiązań opartych na technologii LED i wyposażyć wiaty w czujniki ruchu, aby w sytuacji braku oczekujących pasażerów dochodziło do wyłączenia oświetlenia wewnątrz wiaty. 

Ponadto 14 nowych przystanków zostanie objętych monitoringiem, a na 20, gdzie ten monitoring działa – dojdzie do jego zmodernizowania.

Co jeszcze? Przy 10 wiatach znajdą się nowe stojaki rowerowe, obok siedmiu – biletomaty stacjonarne (również dostosowane do potrzeb osób z ograniczeniami ruchu i wzroku), w tym trzy w nowych lokalizacjach. Cztery dotychczasowe biletomaty stacjonarne zostaną wymienione na nowe.

Przebudowa pętli autobusowej na Podolszycach Południe

Chodzi o fragment osiedla wzdłuż al. Jana Pawła II, od skrzyżowania z ul. Nowickiego do przejścia dla pieszych na wysokości bloku pod numerem 90.

Koncepcja przygotowana przez firmę Andler zakłada zarówno przebudowę pętli autobusowej przy al. Jana Pawła II (dojeżdżają tam autobusy linii 19, 20 i 22), jak i przebudowę ul. Nowickiego.

Po przebudowie na parkingu zaparkują dwa długie, 18-metrowe autobusy i 9 krótszych, 12-metrowych, zaś obok nich będzie 31 miejsc dla samochodów osobowych parkujących prostopadle, w tym dwóch miejsc dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami, i 15 miejsc – dla parkujących równolegle.

Zwiększy się trochę odległość zaparkowanych autobusów od tamtejszych bloków. Najbliżej wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej – według koncepcji – będą wspomniane miejsca parkingowe dla samochodów osobowych.

Miejsca postojowe dla autobusów uwzględniono od wschodniej strony, bliżej jezdni al. Jana Pawła II. Między tymi miejscami będzie chodnik z betonowej kostki – na potrzeby wysiadających pasażerów. Z kolei po zachodniej stronie powstanie jednokierunkowa jezdnia manewrowa umożliwiająca wyjazd z pętli.

W zakres zadania wchodzi również wykonanie nowych chodników, przebudowa drogi rowerowej i oświetlenia.

Nie ma już mowy przynajmniej o dwóch miejscach dla autobusów elektrycznych (wraz z dwoma ładowarkami pantografowymi). Przypomnijmy, zmiana wynika ze strategii wodorowego Płocka – płocki tabor zostanie powiększony o autobusy wodorowe, a nie o elektryczne.

– Na skrzyżowaniu al. Jana Pawła II z ul. Nowickiego powstanie rondo, które tę „krzyżówkę” udrożni. Na przyległym terenie urządzimy zieleń – dopowiada Hubert Woźniak z biura prasowego w płockim ratuszu.

Pamiętajmy jednocześnie, że istniejąca, opisana powyżej koncepcja dopiero stanie się podstawą do stworzenia projektu. A ten, kiedy już będzie gotowy, w detalach może się od niej różnić, ponieważ, co jest prawdopodobne, projektant wyjdzie z propozycją innych rozwiązań.

Inwestycję poprowadzi Miejski Zarząd Dróg, który dysponuje koncepcją i programem funkcjonalno-użytkowym. Jedno i drugie posłuży jako podstawa do ogłoszenia przetargu na pętlę w formule „zaprojektuj i wybuduj”.

Foto: UMP, KB