Budują obwodnicę, liczą na kasę

Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z założeniami władz miasta, północno-zachodnia obwodnica powinna być gotowa nie później niż w 2017 roku.

Prezydent Andrzej Nowakowski i jego pełnomocnik ds. inwestycji Jacek Terebus przekonywali, że zaawansowanie prac ziemnych przy pierwszym etapie obwodnicy wynosi około 90 procent. – W 2013 roku o tej porze ziemia była jeszcze bardzo głęboko zamarznięta. W tym roku pogoda wyjątkowo nam sprzyja, dzięki czemu prace posuwają się systematycznie do przodu – mówił Jacek Terebus.

Zgodnie z pierwotnymi założeniami północna obwodnica miała łączyć nowy most i Nowe Boryszewo, a północno-zachodnia z PKN Orlen, Nowym Boryszewem i Słupnem. Znaczna część obu dróg przebiegać miała poza granicami Płocka. Decyzja w tej sprawie należałaby jednak do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Poza tym atrakcyjne pod względem inwestycyjnym tereny przy drodze należałyby nie do Płocka, lecz do ościennych gmin.

Dlatego właśnie podjęta została decyzja o przygotowaniu nowego projektu drogi łączącej most Solidarności z ulicami Otolińską i Bielską oraz z PKN Orlen. Będzie to więc połączenie planowanych wcześniej dwóch dróg w jedną, tworzącą nową obwodnicę północno-zachodnią, która w całości przebiegać będzie w administracyjnych granicach Płocka. Oznacza to, że można wybudować obwodnicę wyłącznie w oparciu o kasę miejską. Ale nie wyklucza skorzystania z innych źródeł finansowania. – Chociaż budżet pierwszego etapu był oparty wyłącznie na własnych środkach finansowych, niewykluczone, że uda nam się skorzystać ze środków unijnych, pochodzących jeszcze z obecnej perspektywy finansowej – nie ukrywa Andrzej Nowakowski. – Wszystko dzięki masowemu udziałowi płocczan w konsultacjach społecznych poświęconych budowie dróg na Mazowszu.

Jacek Terebus podkreślał, że od ewentualnej unijnej dotacji zależy, czy obwodnica Płocka będzie drogą jedno- czy dwujezdniową. Zgodnie z projektem będzie to droga klasy GP. Część będzie dwu-, a część czteropasmowa. Podobne rozwiązania zastosowane zostały między innymi w Kutnie i Raciążu oraz na drodze dojazdowej do nowego mostu.

Budowa obwodnicy podzielona została na trzy etapy. Etap pierwszy, który jest już realizowany, obejmuje powstanie odcinka, który połączy rondo Wojska Polskiego z ulicą Otolińską. Prace przy tej części obwodnicy mają zostać ukończone we wrześniu 2014 roku.

W 2015 roku ma ruszyć realizacja drugiego odcinka i trzeciego odcinka. Drugi, do ulicy Bielskiej, zostanie zakończony w 2016 roku. Trzeci odcinek ma spinać ulicę Bielską i Długą (w pobliżu PKN Orlen). Jego zakończenie jest planowane na 2017 rok.

Gdy budowa obwodnicy zostanie zakończona, kołowy transport ładunków niebezpiecznych oraz ruch tranzytowy zostaną całkowicie wyprowadzone z Płocka na drogi wiodące w kierunku Płońska, Ciechanowa, Warszawy i Kutna.

W projekcie Kontraktu Terytorialnego Mazowsza znalazła się również koncepcja czwartego odcinka obwodnicy, który miałby łączyć tereny w pobliżu lotniska i ulicy Otolińskiej z drogą krajową nr 62 (w rejonie Słupna).

Prace przy realizacji pierwszego odcinka ruszyły w grudniu 2013 roku. Konsorcjum firm Bilfinger Infrastructure S.A. oraz Bilfinger Construction GmbH, które wygrało przetarg o wartości 33 milionów złotych, przejęło plac budowy i rozpoczęło prace, których tempo wzrosło, gdy kończyła się zima. Aktualnie trwają prace przy przebudowie sieci teletechnicznej, elektroenergetycznej i ciepłowniczej, a także przy budowie kanalizacji deszczowej. Trwa również zabezpieczane rurociągów paliwowych, które przebiegają przez plac budowy. Zakończenie prac przy tej części obwodnicy, które planowane jest na wrzesień 2014 roku, umożliwi wyprowadzenie poza granice miasta pojazdy kierujące się w stronę Góry i Płońska.

Jedna z opcji budowy obwodnicy zakłada, że cała inwestycja zostanie sfinansowana z budżetu miasta. Pierwszy etap może być jednak współfinansowany z listy Projektów Kluczowych dla Regionalnego Programu Operacyjnego. Drugi i trzeci odcinek zostały z kolei wpisane do

Regionalnego Instrumentu Terytorialnego. Nie można więc wykluczyć, że każdy z odcinków płockiej obwodnicy współfinansowany będzie z środków zewnętrznych.