Budowa obwodnicy a rozwój gospodarczy

Miasto stara się o pozyskanie środków unijnych na budowę nie tylko pierwszego, ale również trzeciego odcinka obwodnicy. Czy w nowej perspektywie, gdzie nacisk jest położony na konkurencyjność oraz innowacyjność gospodarki, jest szansa na pozyskanie pieniędzy na infrastrukturę?

Ruszyła budowa obwodnicy Płocka, która finalnie połączy rondo Wojska Polskiego, a więc trasę mostową z ulicą Długą. Dzięki zrealizowaniu tej rozłożonej na trzy etapy inwestycji, kierowcy nie będą musieli wjeżdżać do centrum by dojechać do Orlenu, co ma szczególne znaczenie gdy mówimy o transporcie materiałów niebezpiecznych.

 

Od mostu do ulicy Otolińskiej

Obecnie trwają prace przy realizacji pierwszego etapu, jakim jest odcinek łączący rondo Wojska Polskiego (powszechnie nazywane „dzwon”, na którym krzyżuje się Trasa ks. Jerzego Popiełuszki z ulicą Wyszogrodzką) z ulicą Otolińską, a dokładnie nowym węzłem „Boryszewo”. Powstanie w tym miejscu nowe skrzyżowanie o ruchu okrężnym w odległości ok. 100 – 150 metrów od ronda przy Budmacie. Odcinek ten ma być gotowy w październiku tego roku.

 

Koszt tej inwestycji wynosi 43 mln zł. Jak już informowaliśmy pieniądze na realizację pierwszego etapu zostały zarezerwowane w budżecie miasta na ten rok. Miasto ma jednak szansę pozyskać 37 mln zł z UE jeszcze w ramach poprzedniej perspektywy finansowej. Trwają obecnie konsultacje społeczne, w których udział może wziąć każdy. Dzięki głosom mieszkańców Płock będzie miał większe szanse na pozyskanie środków na ten cel, dzięki czemu 37 mln zł zostanie na inne inwestycje.

 

Szczegóły przedstawiliśmy w artykule Poprawić układ komunikacyjny i zachować 37 mln zł w budżecie miasta

 

To jednak dopiero pierwszy odcinek. Jak się okazuje, wielkim wydatkiem dla miasta będzie trzeci etap budowy obwodnicy Płocka.

 

Szansa na środki unijne

Drugą część tego zadania stanowi budowa odcinka łączącego wspomniany węzeł „Boryszewo” z ulicą Bielską. W ostatnim etapie natomiast zostanie połączona ulica Bielska z Orlenem. Finał robót zaplanowany został na 2017 rok.

 

W ramach ostatniego etapu powstanie jednojezdniowa droga o długości 2,4 km, na którą będą się składały dwa pasy ruchu. Ze względu na przebieg tego odcinka, poprzez częściowo niezagospodarowane tereny porośnięte zaroślami i jar doliny Brzeźnicy, w ramach tego zadania powstaną przeprawy mostowe, węzeł „Trzepowo”, wiadukt kolejowy oraz drogowy. Szacowany koszt realizacji ostatniego etapu inwestycji to aż 90 mln zł. Skąd wziąć na to pieniądze? Czy władze miasta są gotowe udźwignąć takie zadanie z własnego budżetu? Być może nie będzie to konieczne, gdyż budowa ostatniego odcinka obwodnicy Płocka została wpisana do Planu Działań Regionalnego Instrumentu Terytorialnego, co oznacza, że miasto rozpoczęło starania o środki na ten cel. Jeśli się uda, to Unia Europejska pokryje 80 procent sumy potrzebnej na realizację ostatniego etapu budowy obwodnicy.

 

Budowa drogi a rozwój gospodarczy

Budowa ostatniego odcinka obwodnicy Płocka to, jak się okazuje, nie tylko nowe, dobre połączenie drogowe, dzięki któremu ominiemy centrum miasta, a do tego wyeliminujemy transport ciężki z naszych płockich, nie zawsze przystosowanych jezdni. Co ważne, realizacja tej inwestycji będzie miała także wpływ na poprawę bezpieczeństwa, gdyż ruch pojazdów przewożących materiały niebezpieczne zostanie skierowany właśnie na trasę obwodową.

 

Budowa odcinka drogi od ul. Bielskiej do ul. Długiej została zaplanowana do realizacji w ramach inwestycji wiodącej pod nazwą – „Wzrost konkurencyjności miasta Płocka i jego obszaru funkcjonalnego poprzez zrównoważony rozwój i sprawny transport – Poprawa spójności i bezpieczeństwa regionu płockiego”. Więcej na temat projektów złożonych w ramach Planu Działań Regionalnego Instrumentu Terytorialnego w artykule 130 mln euro dla pięciu ośrodków regionalnych na Mazowszu

 

Co ważne, budowa ostatniego odcinka obwodnicy Płocka będzie miała znaczący wpływ na rozwój gospodarczy naszego miasta jak również całego regionu. O czym już wielokrotnie pisaliśmy, w przyszłej perspektywie unijnej wsparciem finansowym mają być objęte przede wszystkim działania związane z pobudzaniem gospodarki, zastosowaniem dokonań naukowych w biznesie i wspieraniem przedsiębiorców. Istotnymi uwarunkowaniami przyspieszenia rozwoju i podnoszenia konkurencyjności gospodarki są właśnie dostępność i stan infrastruktury technicznej. Ze względu na rolę, jaką transport drogowy odgrywa w wymianie międzynarodowej oraz w obsłudze logistycznej przemysłu i usług, sieć dróg o dużej przepustowości jest jednym z najistotniejszych czynników warunkujących rozwój ekonomiczny regionu i kraju. Mówiąc prościej, dzięki wybudowaniu nowej trasy między ulicą Bielską a Długą powstaną atrakcyjne tereny inwestycyjne, do których bez problemu będzie można dojechać. Zadanie jakim jest budowa ostatniego odcinka obwodnicy nie kończy się bowiem na „wylaniu” asfaltu. Sąsiadujące z obwodnicą obszary zostaną odpowiednio uzbrojone, tak by były gotowe na wejście inwestorów, którzy budując w Płocku zakłady stworzą nowe miejsca pracy. To wszystko przełoży się na pobudzenie gospodarcze w Płocku oraz w regionie.