Inwestycje strategiczne mają być tematem czwartkowej sesji Rady Miasta Płocka. Z tej listy skreślono już stadion czy aquapark. A jak się sprawy mają z tymi inwestycjami, które wciąż tam są?
Droga ekspresowa S10
Dotychczas znaliśmy trzy warianty: W1, W2 i W3, przy czym w ratuszu opowiedziano się za czerwonym, najbliższym granicy miasta.
W październiku w centrali Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odbyło się spotkanie z przedstawicielami samorządów, podczas którego poinformowano o wariancie alternatywnym, opracowanym po przeanalizowaniu wniosków z ankiet od mieszkańców (te zostały zebrane latem po spotkaniu sprawie S10 w płockiej Orlen Arenie) i wniosków społecznych samorządowców, oznaczonym jako W4. Jeszcze w tym roku ma się odbyć II tura spotkań z przedstawieniem IV wariantu. W Płocku będzie 10 grudnia w Orlen Arenie – więcej informacji pod linkiem.
Wlotem w nową drogę ma być droga krajowa nr 60.
Rozbudowa ul. Wyszogrodzkiej o drugą nitkę
Zgodnie z porozumieniem miasta z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad za zakres I – od al. Armii Krajowej do ul Harcerskiej (wraz ze skrzyżowaniem – będzie tu rondo) – odpowiada miasto, za zakres II od ul. Harcerskiej do granicy miasta – GDDKiA.
W przypadku części, za którą odpowiada miasto, koncepcja składa się z budowy jezdni północnej, dróg dodatkowych po stronie północnej i południowej, ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Wyszogrodzkiej z ul. Harcerską i Rogozińską, ciągów pieszych i rowerowych. Aktualnie trwają uzgodnienia w sprawie poszczególnych rozwiązań projektowych.
Prace projektowe w zakresie infrastruktury drogowej, kanalizacji deszczowej, oświetlenia, kolizji energetycznych, kolizji z rurociągami naftowymi PERN trwają również w zakresie części realizowanej przez GDDKiA.
Wszystko wskazuje na to, że miasto wyrobi się ze swoim zakresem wcześniej niż GDDKiA i pierwsza część inwestycji byłaby gotowa w 2026 r. Dobre wieści są takie, że byłaby dopuszczona do ruchu bez konieczności oczekiwania na całość do 2027 r.
„Nowa” Przemysłowa na terenie osiedla Trzepowo
Droga, dwa ronda, zjazdy, dwie zatoki autobusowe, chodnik, droga rowerowa od ul. Przemysłowej w kierunku granicy miasta…
Nowy odcinek miałby połączyć węzeł „Trzepowo” na obwodnicy północno-zachodniej miasta z drogą powiatową nr 5205W. Co ważne, miasto zyskałoby nowe tereny inwestycyjne.
Pod koniec maja br. ratusz złożył wniosek o pozyskanie zewnętrznego dofinansowania. Wniosek przeszedł pozytywną ocenę formalną. Efekty powinniśmy poznać do 18 grudnia. – Na razie czekamy na decyzję marszałka – poinformowano w środę w ratuszu.
Mobilność
Mamy tu m.in. połączenie dwóch brzegów Wisły podwieszaną kładką pieszo-rowerową, usytuowaną po zachodniej stronie Mostu Legionów.
Także i w tym zakresie w ratuszu czekają na rozstrzygnięcie konkursu na pozyskanie unijnego dofinansowania.
Tabor Komunikacji Miejskiej uzupełni 18 nowych autobusów wodorowych. Udało się zdobyć dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Szacowany koszt przedsięwzięcia sięga prawie 74,8 mln zł, przy czym przyznane dofinansowanie wyniesie prawie 61 mln zł. Szacowany koszt zakupu jednego autobusu z napędem wodorowym wynosi 4,1 mln zł.
Czytaj również: Mamy to, Płock z dużym dofinansowaniem! czas na zakupy autobusów wodorowych
Sala koncertowa i przebudowa Nowego Rynku
Chodzi o realizację wyłonionego w konkursie projektu autorstwa pracowni Plus3 Architekci. W planowanym obiekcie mają powstać dwie sale – koncertowa, mieszcząca 700 osób, i kameralna na ok. 200 widzów, do tego foyer, garaż podziemny, część gastronomiczna, zaplecze dla muzyków. Metamorfozę miałby przejść również Nowy Rynek, z zaaranżowanym placem miejskim w części południowej (w znacznej części przeznaczonym na teren zielony). Co jeszcze? Przebudowa ul. Królewieckiej i ul. Nowy Rynek, w większym zakresie postawienie na ruch pieszy. Trzeba też pamiętać, że inwestycja wiąże się z budową kanalizacji deszczowej.
Dla inwestycji miasto dysponuje pozwoleniem na budowę i opracowaną dokumentacją projektowo-kosztorysową.
A co z pozyskaniem dofinansowania? Prezydent Płocka odbył w tej sprawie rozmowy z Bożeną Żelazowską, sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oraz z ministrem finansów Andrzejem Domańskim. – Jesteśmy na etapie poszukiwania środków – tłumaczył w środę Andrzej Nowakowski.
Dodał, że będą kolejne rozmowy z marszałkiem województwa mazowieckiego. Lada moment powstanie liczący ok. 20 osób zespół roboczy do spraw budowy sali, który będzie odpowiadał za przygotowanie przetargu na budowę, następnie za jej nadzorowanie.
Foto: Materiały UMP, koncepcja Plus3 Architekci