Spośród 140 najlepszych szkół w Polsce, które wspierają rozwój kompetencji przyszłości, XII LO w Olsztynie, Liceum Kopernika w Lubinie oraz II LO w Myślenicach zajęły kolejno trzy pierwsze miejsca w rankingu Zwolnionych z Teorii. W olimpiadzie na wysokim miejscu znalazło się także płockie liceum. I chyba nie będzie dużego zaskoczenia – chodzi oczywiście o Małachowiankę.
W walce o najlepsze wyniki na maturze i podczas nauki na zajęcia zapominamy, że w dość bliskiej przyszłości rynek pracy zweryfikuje umiejętności absolwentów. Niewiele szkół w polskim systemie oświaty pozwala rozwijać uczniom kompetencje miękkie, które według pracodawców będą stanowić o sukcesie zawodowym przyszłych pokoleń. Wśród szkół, które wybiegają daleko w przyszłość i pozwalają realizować młodzieży własne projekty społeczne związane z ich pasją, wyróżniono te najlepsze umieszczając je w Rankingu Szkół Kompetencji Przyszłości. Liceum Ogólnokształcące im. Marszałka Stanisława Małachowskiego na 140 placówek, zajęło – wysokie – 22 miejsce!
Pracodawcy oceniając aktywność młodzieży w ramach Zwolnionych z Teorii zdają się mówić jednym głosem, że prócz dobrych ocen liczy się aktywność społeczna oraz doświadczenie przez praktykę. – Obok kompetencji cyfrowych, rośnie znaczenie kompetencji miękkich, takich jak umiejętność współpracy, kreatywność, przedsiębiorczość – mówi Aleksandra Kalinowska-Nowak, country marketing manager w Google. – Te umiejętności będą zawsze “na czasie”, niezależnie od zmian technologicznych, są trudno zastępowalne przez maszyny i będą coraz bardziej potrzebne w zawodach przyszłości – dodaje Kalinowska-Nowak. Natomiast Paweł Klimiuk, dyrektor komunikacji korporacyjnej Allegro.pl twierdzi, że coraz bardziej liczy się gotowość do zmian. – W cyfrowej gospodarce sukces osiągną osoby, które są gotowe podążać za zmiennością dzisiejszego świata. To już nie tylko kwestia kompetencji, ale też pewnego nastawienia, a nawet cech charakteru. Widzimy to w Allegro, ponieważ działamy w jednej z najbardziej wymagających i innowacyjnych dziedzin gospodarki, czyli handlu internetowym.
Jak wskazują badania oraz potwierdzają sami pracodawcy, pożądanymi kompetencjami będą umiejętności miękkie, a te zdobywają co roku tysiące uczniów szkół średnich, organizując autorskie projekty społeczne w ramach praktycznej olimpiady Zwolnieni z Teorii. Od 2014 r. powstało już 1,5 tys. uczniowskich oddolnych inicjatyw. W tym roku, przykładowo, licealiści z Chrzanowa stworzyli lokalny festiwal naukowy Horyzont.org, przez który inspirowali młodych z okolicy do kariery w nauce, a młodzież z Warszawy zorganizowała charytatywną trasę koncertową po domach opieki dla seniorów. – Projekty społeczne to sposób na kształcenie u młodych osób przedsiębiorczej postawy oraz odpowiedzialności za otoczenie – tłumaczy Paula Bruszewska, prezes fundacji Social Wolves organizującej olimpiadę Zwolnieni z Teorii. – Z naszych badań wynika, że jest to dla uczniów często pierwsze doświadczenie pracy w grupie nad rzeczywistym wyzwaniem – dodaje.
„Rzeczpospolita” i organizatorzy olimpiady Zwolnieni z Teorii stworzyli ranking szkół, które tworzą dogodne warunki dla uczniów, aby zrealizowali własny projekt społeczny. Wyróżniono 140 placówek w całej Polsce, których dyrekcja i nauczyciele wspierali działania młodych. – To nie jest łatwe – mówi Józef Marciniszyn, dyrektor I LO w Lubinie, zwycięskiej szkoły w ubiegłym rankingu, w tym roku na II miejscu. – Przedstawiciele władz, nauczyciele, rodzice przychodzili do mnie z obawami, że przez dodatkowe aktywności uczniowie nie poradzą sobie z maturą. A przecież wiedza z matury nie gwarantuje sukcesu w życiu zawodowym! Co ciekawe, obserwuję, że odkąd uczniowie tworzą projekty, lepiej piszą też matury. Może ma to związek z tym, że projekty uczą ich lepszej organizacji pracy? – dodaje dyrektor Marciniszyn.
Zwycięzca tegorocznego rankingu – XII Liceum Ogólnokształcące w Olsztynie, którego uczniowie zorganizowali aż 17 projektów społecznych – wdrożył projekty społeczne w ramach Zwolnionych z Teorii jako sposób zaliczenia przedmiotu Podstawy przedsiębiorczości. Ten pomysł podsunął dyrekcji Patryk Jarmakowicz, finalista olimpiady sprzed dwóch lat. – Udział w Zwolnionych z Teorii pozwolił mi nauczyć się samoorganizacji, bycia liderem i przemówień publicznych. Dzięki doświadczeniu zdobytym w projekcie dostaję wiele propozycji rozwojowej, dobrze płatnej pracy będąc jeszcze w klasie maturalnej. Chciałem, żeby każdy w mojej szkole przeżył to co ja, i zyskał to co ja – tłumaczy Jarmakowicz.
Ranking Szkół Kompetencji Przyszłości został opublikowany 7 czerwca w dzienniku „Rzeczpospolita” oraz dostępny jest również na stronie Zwolnieni z Teorii. Pod tym adresem organizatorzy olimpiady oferują pomoc we wdrożeniu metody prawdziwych projektów w szkole oraz istnieje możliwość zarejestrowania się na uroczystą galę z rozdania nagród najlepszym szkołom. Uroczystość odbędzie się 20 czerwca w Warszawie.
Wyjaśnijmy. Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada z projektów społecznych. Powstała w 2014 roku, by dać każdemu młodemu człowiekowi możliwość tworzenia własnych projektów społecznych i nabywania kompetencji przyszłości, takich jak: współpraca, komunikacja czy przywództwo. Olimpiada polega na współpracy uczestników poprzez platformę internetową www.zwolnienizteorii.pl, opartą o nowoczesną metodę nauczania polegającą na tym, że robiąc prawdziwy projekt społeczny, rozwija się praktyczne, kompetencje potrzebne w życiu zawodowym. Organizatorem Zwolnionych z Teorii jest fundacja Social Wolves.
Źródło: Propsy PR