Zmiana sposobu działania. W Płocku nie powstanie Centrum Integracji Cudzoziemców

Podobna decyzja dotyczy planów dotyczących powstania Centrum Integracji Cudzoziemców w Radomiu, Siedlcach, Ostrołęce i Ciechanowie – tam również nie będzie punktów informacyjno-doradczych.

Z założenia miało powstać co najmniej sześć punktów informacyjno-doradczych na Mazowszu. Zgodnie z najnowszą koncepcją, zaakceptowaną przez zarząd województwa oraz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, usługi informacyjne i doradcze prowadzone będą w Warszawie – tu Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej ma biuro, z którego usług obcokrajowcy mogą skorzystać zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie. W ramach projektu „Mazowieckie Mosty Międzykulturowe” nie będzie punktów w Płocku (wstępnie brany był pod uwagę lokal przy ul. Tumskiej 5), Radomiu, Siedlcach, Ciechanowie i Ostrołęce.

Nasze zadania w tej kwestii nie zmieniają się – nadal będziemy integrować społecznie, zapewniać informację niezbędną do tego, by obcokrajowcy mogli się odnaleźć w polskich realiach. Wciąż w planach jest edukacja i informacja międzykulturowa dla kadr pomocy społecznej czy pracowników oświaty. Zmienia się nieco sposób działania – będzie można z tego skorzystać stacjonarnie w Warszawie oraz zdalnie z innych części Mazowsza – wyjaśnia Aleksander Kornatowski, dyrektor MCPS.

Projekt finansowany ze środków europejskich prowadzony będzie przez Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej w partnerstwie z wybranym wcześniej konsorcjum organizacji pozarządowych.

Przyczyny zmian

Zmiany w projekcie, jak wyjaśnia Hanna Maliszewska, rzeczniczka MCPS, wynikają z trudności, które pojawiły się po rosnącym oporze społecznym i politycznym w miastach województwa mazowieckiego, w których było zaplanowane otwarcie CIC – w Radomiu, Siedlcach, Ostrołęce, Płocku czy Ciechanowie.

– Intensywne protesty grup i organizacji społecznych sprawiły, że wzrosło negatywne nastawienie wobec cudzoziemców, szczególnie osób z Bliskiego Wschodu i Ukrainy. Pojawiła się wyraźna niechęć do zrozumienia założeń projektu. Dodatkowo, decyzje samorządów innych województw, w tym wycofanie się m.in. małopolskiego czy łódzkiego z realizacji projektu w ramach środków FAMI, sprawiły, że kształt mazowieckiego projektu uległ zmianom – dodaje.

Sposób działania biura w Warszawie

Nie będzie więc otwierania punktów w byłych miastach wojewódzkich. Zamiast tego projekt skupi się na jednym biurze w Warszawie oraz działaniach zdalnych (w tym na infolinii obejmującej całe województwo), tak aby z jednej strony dotrzeć do szerokiego kręgu cudzoziemców w sposób bardziej elastyczny i bezpieczny, zaś z drugiej uniknąć dodatkowych napięć społecznych.

Od czerwca w naszej siedzibie działa biuro – punkt konsultacyjno-informacyjny. Dotychczas zgłosiło się do nas ponad 100 osób chętnych do udziału w projekcie. Rejestrując te osoby, badamy ich potrzeby, sprawdzamy, które z zaplanowanych działań możemy im zaproponować. Na razie największe zainteresowanie wzbudzają lekcje języka polskiego i wsparcie psychologiczne – mówi Hanna Maliszewska, rzeczniczka prasowa MCPS.

MCPS jako lider projektu nadal będzie odpowiedzialny m.in. za rejestrację uczestników, diagnozę potrzeb, koordynację nauki języka polskiego.

Działnia:

  • udzielanie niezbędnych informacji – zwłaszcza dotyczących porządku administracyjnego w naszym kraju i dostępu do usług publicznych,
  • prowadzenie kursów języka polskiego na poziomie A1/A2 oraz B1/B2, a także kursów języka polskiego branżowego.

Organizacje pozarządowe – jako partnerzy projektu – będą m.in. prowadzić kursy adaptacyjno-orientacyjne, które przybliżą obcokrajowcom historię Polski i nasze tradycje oraz zwyczaje. Wprowadzą też w realia polskiej administracji, gospodarki oraz społeczeństwa. W ramach ich zadań planowane jest zwiększenie zakresu specjalistycznego wsparcia świadczonego w siedzibach organizacji.

Wsparciem objęci będą także pracownicy mazowieckich placówek oświatowych czy pomocy społecznej, by łatwiej im się pracowało w środowisku wielokulturowym. Otrzymają wiedzę z obszaru edukacji międzykulturowej oraz narzędzia do pracy z dziećmi z innych kultur, do rozmów z rodzicami, do zrozumienia pewnych nawyków społeczno-kulturowych, które mogą stanowić barierę w integracji.

Materiał: komunikat MCPS

Foto: KB