W ostatnim czasie sporą ilość rekordów może sobie przypisać Orlen. A to najwyższe ceny akcji, a to inwestycje w bezpieczeństwo energetyczne, a to najwyższy zysk rok do roku, nie wspominając o dywidendach wypłaconym akcjonariuszom. W poniedziałek, 24 listopada, do swojej historii koncern dopisał zakupy za ponad 800 mln zł. Nabył za te pieniądze 40 lokomotyw, które zasilą tabor Orlen Kolej. Kontrakt otrzymali polscy producenci: firmy Pesa i Newag.
– Obiecaliśmy największy program inwestycyjny w historii. Właśnie go realizujemy. Przez trzy pierwsze kwartały 2025 r. wydaliśmy na inwestycje najwięcej w historii koncernu – 21 mld zł. Dziś dokładamy kolejny miliard. To rekordowe zamówienie – podkreśla Ireneusz Fąfara, prezes Zarządu Orlen.
Prezes wyjaśnia: – Kupujemy 40 lokomotyw od dwóch polskich producentów. Bo dla nas współpraca z polskimi przedsiębiorcami to nie tylko morska energetyka wiatrowa, ale wszystkie obszary naszej działalności. Ten zakup z jednej strony zwiększy możliwości naszej spółki Orlen Kolej, a z drugiej przyczyni się do jeszcze szybszego rozwoju gospodarczego Polski.
– Podpisanie tej umowy to potwierdzenie konsekwentnego zaufania, jakim Orlen darzy nasze rozwiązania. Gama 3.0 to lokomotywa, która otwiera nowy rozdział w historii Pesa – łączy doświadczenie z innowacją i wyznacza kierunek rozwoju transportu kolejowego w Polsce i Europie. Cieszymy się, że Orlen Kolej ponownie wybiera nasze technologie i razem możemy budować bardziej efektywną i ekologiczną kolej – podkreśla Krzysztof Zdziarski, prezes Zarządu Pesa Bydgoszcz.Realizacja zamówienia jest odpowiedzią na rosnące potrzeby logistyczne koncernu oraz kluczowym elementem programu modernizacji infrastruktury przewozowej. – Zgodnie z jego założeniami, nowoczesne składy elektryczne, spełniające wymagania najnowszych systemów bezpieczeństwa (GSM-R, ETCS) będą systematycznie zastępować tabor spalinowy – tłumaczy Orlen. – Jednostki będą wykorzystywane głównie na rynku krajowym. Nowy tabor umożliwi Orlen Kolej pełną zdolność do obsługi przewozów za pośrednictwem własnych zasobów, co istotnie ograniczy koszty operacyjne, wynikające z wynajmu lokomotyw.
– Jesteśmy dumni, że w procesie zakupowym, w którym uczestniczyć mogli wszyscy producenci i dostawcy, nie tylko polscy, to właśnie polskie firmy złożyły ofertę, proponując nowoczesny tabor, spełniający wszystkie nasze oczekiwania i potrzeby – mówi Krzysztof Duszczyk, prezes Zarządu Orlen Kolej.
Orlen Kolej jest drugim największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Spółka specjalizuje się w przewozach produktów paliwowych i petrochemicznych, świadcząc kompleksowe usługi logistyczne w kraju i za granicą, zarówno na potrzeby Grupy Orlen, jak i klientów zewnętrznych. Orlen Kolej działa samodzielnie na terenie Polski i Niemiec, a dzięki współpracy z partnerami realizuje przewozy na terenie całej Europy.
Źródło i fot: Orlen.

