Wielkie dzieła – wielcy wykonawcy

W piątek, 27 listopada o 19.00 płoccy melomani nie po raz pierwszy będą mieli okazję, aby przekonać się, że „Classic is cool!” W kolejnym koncercie tego cyklu Płocka Orkiestra Symfoniczna zagra „Concierto de Aranjuez” Joaquina Rodrigo oraz III Symfonię Es-dur ,,Eroica” Ludwiga van Beethovena.

 

Joaquin Rodrigo skomponował swój koncert na gitarę solo i orkiestrę w 1939 roku z myślą o hiszpańskim gitarzyście Regino Sainzu de la Maza. Tytuł jest nawiązaniem do pałacowych ogrodów w Aranjuez. Tam właśnie kompozytor i jego małżonka spędzili swój miesiąc miodowy.

Pierwotnym zamierzeniem kompozytora było oddanie w utworze dworskiego klimatu z czasów Karola IV i Ferdynanda VII. Trudno jednak nie odczytać również lęku przed zbliżającą się wojną, nieukojonego żalu po śmierci dziecka i niepokoju wywołanego ciężką chorobą żony.

„Concierto de Aranjuez” składa się z trzech części. Pierwsza z nich – allegro con spirito jest radosna, ma typowo hiszpański klimat, w którym przewodnim motywem są szybkie akordy gitarowe (rasgueado). Druga, elegijna część to adagio, wypełnione dialogiem między instrumentami, w którym pobrzmiewa smutek i niepokój. Najbardziej charakterystycznym motywem głównego tematu jest solo rożka angielskiego. W trzeciej części – allegro gentile – autor wraca do radosnych klimatów, podkreślonych ludowym tańcem.

W kulturze masowej szczególnie mocno rozpowszechniona została część druga, wykorzystywany w wielu utworach rozrywkowych, między innymi przez Richarda Anthony’ego, Jeana-Françoisa Maurice’a, José Feliciano oraz Chick Coreę. Sam Joaquin Rodrigo w 1974 roku opracował autorską transkrypcję swego utworu na harfę i orkiestrę.

Solo na gitarze zagra Krzysztof Meisinger, 31-letni wirtuoz, uważany za jednego z najbardziej charyzmatycznych i fascynujących gitarzystów klasycznych młodego pokolenia, uczeń Bolesława Brzonkalika, Piotra Zaleskiego, Aniello Desiderio i Christophera Garkeninga. Koncertuje w kraju i za granicą z recitalami solowymi. Ale grywa też muzykę kameralną oraz większe formy. Swoje gitarowe kompozycje z myślą o Krzysztofie Meisingerze stworzyli między innymi Dmitri Varelas i Atanas Ourkouzounov.

W części drugiej wysłuchamy Symfonii nr 3 Es-dur „Eroica” Ludwiga van Beethovena, która powstała w latach 1802-04 i jest uważana za utwór kończący muzyczną epokę klasycyzmu i rozpoczynający romantyzm.

Kompozytor zamierzał zadedykować III Symfonię Napoleonowi Bonaparte. Kiedy jednak 2 grudnia 1804 roku (tuż przed skończeniem utworu) dowiedział się, że Napoleon koronował się na cesarza Francji, spadł w furię, której efektem było cofnięcie dedykacji. Dzieło otrzymało jednak włoski podtytuł „Sinfonia eroica, composta per festeggiare il sovvenire d’un grand’Uomo” (Symfonia bohaterska, napisana ku uczczeniu pamięci wielkiego Człowieka). Interpretuje się to zazwyczaj jako symboliczne pożegnanie Beethovena z wielkością Napoleona, utraconą przez małostkową koronację.

W III Symfonii Beethoven zastosował rozwiązania formalne nie używane nigdy wcześniej. W drugiej części słychać marsz żałobny, a w finale miejsce allegra sonatowego (lub ronda) zajmują wariacje. „Eroica” składa się z czterech części: Allegro con brio; Marcia funebre: dagio assai; Scherzo. Allegro vivace oraz Finale. Allegro molto.

Podczas piątkowego koncertu za pulpitem dyrygenckim stanie Paweł Przytocki, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie dyrygentury profesora Jerzego Katlewicza. Dyrygent o bardzo bogatym dorobku artystycznym współpracował z wieloma renomowanymi orkiestrami w Polsce i za granicą. Ma w swoim dorobku wiele nagrań radiowych i płytowych.