– Zapraszam państwa do dyskusji na temat rozwoju naszego miasta – mówił prezydent Andrzej Nowakowski do osób, które przybyły na warsztaty poświęcone tworzeniu Strategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta Płocka do 2030 roku.
– Kiedy zostałem prezydentem siedem lat temu Płock miał strategię do 2022 roku. Wiele z zawartych w niej zapisów było sukcesywnie realizowanych, niektóre zostały zmodyfikowane, niektóre są już nieaktualne, a z niektórych zrezygnowaliśmy, jak np. z budowy linii tramwajowej. Odstąpiliśmy od tego pomysłu, bo uznaliśmy, że kluczową inwestycją dla poprawy układu komunikacyjnego w mieście jest budowa obwodnicy i konsekwentnie dążyliśmy do realizacji tego przedsięwzięcia – wyjaśniał prezydent Nowakowski. – Pierwszy odcinek tej drogi już od trzech lat służy kierowcom, drugi oddamy w tym roku, a trzeci w połowie 2018 roku.
Cel – wzrost zadowolenia mieszkańców
Prezydent przypomniał też inne inicjatywy, które mają jeden wspólny cel – poprawę jakości życia mieszkańców. – W strategii była wskazana m.in. modernizacja bazy oświatowej. I my to sukcesywnie czynimy. Na modernizację placówek oświatowych w ostatnich latach wydaliśmy 50 mln zł. Była to budowa i modernizacja przedszkoli, dzięki czemu wszystkie dzieci mają miejsce w miejskich przedszkolach, nawet 2,5-letnie. Unowocześniamy bazę dla szkół zawodowych, np. poprzez budowę warsztatów w „Budowlance” i „Elektryku”, ale także rozwijamy infrastrukturę sportową i rekreacyjną – wymieniał prezydent.
Zastępca prezydenta Jacek Terebus przedstawił wyniki ankiety, która miała pomóc w zdiagnozowaniu sytuacji w mieście. – Otrzymaliśmy 1022 wypełnione ankiety, najwięcej od mieszkańców osiedli Wyszogrodzka, Podolszyc Północnych i Południowych oraz Tysiąclecia i Skarpa. Mieszkańcy w większości uważają miasto za przyjazne, bo na pytanie, jak mieszka się w Płocku 20 proc. odpowiedziało, że bardzo dobrze, a 65 proc., że dobrze – mówił wiceprezydent.
Ankietowani oceniali też m.in. infrastrukturę drogową, wskazując przy tym ulice, które wymagają naprawy. – Ponad 50 proc. odpowiedziała że stan dróg w mieście jest dobry, a za te, które wymagają naprawy uznali ul. Tysiąclecia, Łukasiewicza, Przemysłową, Wyszogrodzką i Kostrogaj. Pragnę zauważyć, że niektóre z tych ulic już remontujemy (Przemysłowa i Kostrogaj), a Tysiąclecia i Łukasiewicza są już zaprojektowane i staramy się o dofinansowanie unijne na te modernizacje – wyjaśniał wiceprezydent Terebus.
O harmonogramie prac nad strategią mówił Jacek Dąbczyński z firmy ResPublic, która wykona nową strategię (przygotowywała też taki dokument dla Płocka w 2003 i 2008 roku).
– Prace podzielone są na cztery etapy. W pierwszym, który zakończy się do 30 września br. przeprowadzane są badania, analizy i diagnozowanie miasta. Etap drugi, zaplanowany do 29 grudnia br., będzie poświęcony opracowaniu projektu strategii. W etapie III będą prowadzone konsultacje i zostanie przygotowany końcowy projekt dokumentu – do 14 lutego przyszłego roku, a ostatnim etapem będzie przyjęcie w przyszłym roku strategii przez Radę Miasta Płocka – wyjaśniał ekspert z ResPublic.
Wspomniał też, że we wrześniu, równolegle do działań podejmowanych na forum społeczności lokalnej, będzie przeprowadzone badanie Delphi, polegające na poznaniu opinii ekspertów (nad prognozami dla Płocka będzie się zastanawiało dwustu specjalistów z różnych dziedzin).
Trzy zespoły robocze
Uczestnicy spotkania w ratuszu pracowali w trzech zespołach tematycznych, do których dobrowolnie zgłaszali swój akces. Prace każdego z zespołu moderowane były przez ekspertów z ResPublic. Zespół ds. społecznych zajmował się zagadnieniami określonymi ogólnie jako: warunki życia; kultura, sport, rekreacja i wypoczynek; ochrona zdrowia i życia; opieka i pomoc społeczna; kapitał ludzki; kapitał społeczny.
Obszarem zainteresowań drugiego zespołu była infrastruktura i środowisko. Tematami do omówienia były: zasoby techniczne; transport i komunikacja; potencjał i ład przestrzenny; potencjał ekologiczny, potencjał kulturowy i potencjał turystyczny.
Trzeci zespół zajmował się gospodarką i omawiał następujące zagadnienia: przedsiębiorczość i innowacyjność przedsiębiorstw; instytucje otoczenia biznesu; rynek pracy; konkurencyjna współpraca; promocja i atrakcyjność inwestycyjna miasta.
O dotychczasowych działaniach podejmowanych w pracy nad strategia można przeczytać m.in. na stronie Urzędu Miasta Płocka tutaj a wyniki przeprowadzonej ankiety są dostępne tutaj.Warsztaty z mieszkańcami odbyły się 5 września w auli płockiego ratusza.
Źródło: UMP – Alina Boczkowska
Fot:UMP