Trudne decyzje przed włodarzami. Pierwsze linie KM w gminach bez umów od 1 stycznia

Póki co tylko trzy z dziesięciu gmin, do których dojechać można autobusem Komunikacji Miejskiej, zadeklarowały chęć współpracy na cały rok. Są to gminy: Bielsk, Stara Biała i Radzanowo. Reszta włodarzy gmin zdecydowała się jedynie na podpisanie umów na styczeń. Przed wójtami i burmistrzami czas bardzo trudnych decyzji.

Od nowego roku z rozkładu jazdy KM zniknie linia nr 160, którą pasażerowie jeździli do Nowego Duninowa. Z kolei mieszkańcy gminy Gąbin nie pojadą już wewnętrzną linią L1. – Obłożenie podmiejskich linii jest bardzo słabe, korzystają z nich głównie młodzież i seniorzy, którzy mają zniżki, więc wykonywanie tych kursów dla KM, a więc pośrednio i dla miasta jest nie tylko nieopłacalne, ale wręcz musimy dokładać duże pieniądze. Bo gminy za wykupione kursy płacą nam ok. 5 mln zł, a faktyczne koszty wynoszą ok. 9,5 mln zł – wyjaśnia „Gazecie Wyborczej. Płock” Hubert Woźniak z biura prasowego ratusza.

W sprawie autobusów komunikacji miejskiej odbyło się spotkanie zainteresowanych samorządowców. Jak czytamy w „GW” – „sprawę postawiono jasno – chcesz mieć autobus – płać”. Zatem w gminach powiatu płockiego czas trudnych decyzji. Jedna strona medalu to pasażerowie, a druga to pieniądze. Przy czym tych ostatnich do dyspozycji samorządów jest coraz mniej. Za główną przyczynę podawane są zmiany w podatku dochodowym oraz największy „pożeracz” samorządowych budżetów – oświata. Reforma edukacji wygenerowała ogromne koszty zmian organizacyjnych, a „także polityka płacowa rządu, który podwyżki nauczycieli sfinansował w części z pieniędzy lokalnych władz” – zauważa portal OKO.press.

Tymczasem wójtowie i burmistrzowie muszą dokonywać bardzo trudnych wyborów pomiędzy coraz bardziej pustą kasą gminy, a niezadowolonymi mieszkańcami. Jedno złe, drugie jeszcze gorsze. W kwestii autobusów decyzje i ich konsekwencje spadną właśnie na Bogu ducha winnych samorządowców. Przyczyn likwidacji kursów autobusów szukać należy jednak dalej niż na szczeblu lokalnym. 

Z podpłockich gmin włodarze w tej chwili będą się zastanawiać, które kursy i linie zostawić, a które mogą być zlikwidowane. Wybór, którego należy współczuć, czyli między przysłowiową dżumą, a cholerą. Ewentualnie znaleźć tańszych przewoźników, co wcale nie jest takie łatwe. 

Przypomnijmy. Komunikacja Miejska Płock obsługuje aktualnie 10 gmin: Bielsk, Starą Białą, Nowy Duninów, Łąck, Słupno, Radzanowo, Staroźreby, Brudzeń Duży, Gozdowo i Gąbin.