360 kg wodoru dziennie – tyle dostarczy Komunikacji Miejskiej Płock spółka Orlen. – Ilość ta wystarczy do pełnej obsługi 18 autobusów – wyjaśnia Tomasz Grudzień, rzecznik prasowy miejskiej spółki. Podpisana właśnie umowa jest ważnym elementem w stronę nowoczesnego i bardziej ekologicznego transportu publicznego w Płocku.
Komunikacja Miejska Płock oraz Orlen S.A. podpisały właśnie umowę na dostawy wodoru, który zasili przyszłą flotę autobusów wodorowych w Płocku. Umowę zawarto na 5 lat. Zgodnie z zapisami Orlen S.A. miejskiej spółce dostarczać będzie 360 kg wodoru dziennie. – Jest to ilość wystarczająca do pełnej obsługi 18 autobusów, z możliwością rozszerzenia wolumenu do 27 pojazdów – wyjaśnia Tomasz Grudzień.
W okresie obowiązywania kontraktu komunikacja miejska odbierze 400 tys. kg wodoru z możliwością zwiększenia zakresu do 550 tys. kg. – Wartość podstawowej umowy wynosi 24,1 mln zł – zaznacza Grudzień.
Dostawy wodoru ruszą wówczas, gdy na ulice Płocka wyjadą pierwsze autobusy wodorowe. Ma to nastąpić w połowie przyszłego roku. – Stacja przy ul. Łukasiewicza będzie na to gotowa już od początku roku i zapewni całodobowe tankowanie zarówno dla autobusów KM Płock, jak i pojazdów indywidualnych. Infrastruktura wodorowa została wkomponowana w istniejącą stację Orlen S.A., poszerzając zakres oferowanych paliw alternatywnych w Płocku – tłumaczy rzecznik prasowy KM Płock.
Rozbudowa stacji o infrastrukturę wodorową to kolejny krok we wspólnym procesie przygotowywania zeroemisyjnego transportu publicznego w Płocku. – Po stronie KM Płock prace te obejmują m.in. szeroki program testów autobusów wodorowych, który prowadzony jest od końca 2023 roku. W tym czasie na płockich ulicach pojawiło się kilka modeli pojazdów – zarówno standardowych 12-metrowych, jak i przegubowego, 18-metrowego autobusu wodorowego – wyjaśnia Tomasz Grudzień.
Autobusy testowano na różnych liniach miejskich i podmiejskich, tak aby sprawdzić ich możliwości zarówno na długich trasach, jak i bardziej wymagających odcinkach. Dzięki temu możliwe było rzetelne ocenienie ich zasięgu, komfortu jazdy, zachowania w ruchu miejskim oraz organizacji pracy przy szybkim tankowaniu. Warto podkreślić, że podczas testów ze wszystkich autobusów mieszkańcy korzystali bezpłatnie.
– Przeprowadzone testy spotkały się z dużym zainteresowaniem mieszkańców i potwierdziły, że pojazdy wodorowe mogą skutecznie zasilać regularne kursy w Płocku – tłumaczy rzecznik prasowy KM Płock. Dodaje, że zebrane przez miejską spółkę przewozową doświadczenia stanowią kluczowy element przygotowań do wdrożenia zeroemisyjnego taboru, który będzie korzystał z nowej stacji wodorowej Orlenu.
Fot. UMP.

