Budowa CPK i zamieszanie, jakie wprowadzają pomysłodawcy przebiegów kolejnych wariantów tras szybkich kolei, spędzają sen z powiek mieszkańcom ośmiu gmin powiatu płockiego. Wszystkie bowiem przedstawione warianty linii niszczą bezpowrotnie osiedla domów jednorodzinnych, gospodarstwa, firmy, park krajobrazowy oraz zabytki Ziemi Płockiej. Starosta płocki, Sylwester Ziemkiewicz kilka miesięcy temu skierował pisma w tej sprawie do kilku państwowych urzędów.
Kilka miesięcy temu w powiecie płockim odbywały się w tej sprawie konsultacje społeczne. Po nich powstał też raport, dotyczący CPK w powiecie płockim. Starosta płocki Sylwester Ziemkiewicz skierował w tej sprawie pisma do prezesa zarządu CPK, pełnomocnika rządu ds. CPK oraz ministra infrastruktury. Kilka dni temu otrzymał wreszcie odpowiedź na pisma wysłane do CPK.
– Z tej odpowiedzi nie jesteśmy zadowoleni – mówił Dziennikowi Płockiemu starosta płocki Sylwester Ziemkiewicz. – Jest to odpowiedź dyplomatyczna, kurtuazyjna i wymijająca – wymienił bez zastanowienia. – Są w niej podziękowania dla nas, jako samorządowców, oraz całego zespołu, który opracowywał raport, dotyczący CPK w powiecie płockim. Jest też deklaracja, że nasz dokument będzie wzięty pod uwagę, a szczegółowe dane techniczne, dotyczące wybranego, tego głównego korytarza otrzymamy, w czwartym kwartale tego roku – tłumaczył starosta. Wtedy też – zdaniem starosty – będzie można ocenić ile domów zostanie zburzonych oraz ile będzie kolizji dotyczących ważnej infrastruktury powiatu płockiego.
Rada Społeczna i kilka stowarzyszeń
– Ta odpowiedź nas nie zadowala – podkreślił po raz kolejny gospodarz powiatu płockiego. – Zgłosiliśmy się do samorządów gminnych powiatu płockiego – te zadeklarowały udział w utworzeniu Rady Społecznej dotyczącej CPK na terenie Powiatu Płockiego – zaznaczył. Samorządowcy z terenu powiatu, których dotyczy planowanie budowy przez CPK, są zainteresowani powołaniem Rady. – Mamy już przygotowany statut Rady, pozyskaliśmy go w wyniku rozmów z Radą Społeczną, która powstała na terenie gmin Baranów i Wiskitki, czyli tymi terenami, które od samego początku borykają się z zagadnieniem CPK i zostali uznani przez CPK, jako stronę, czyli daje nam to możliwość bycia stroną na każdym etapie prowadzenia jakikolwiek procedur czy konsultacji. Dlatego właśnie, że odpowiedź od CPK nie jest dla nas satysfakcjonująca, chcielibyśmy być uznani za stronę i aktywnie uczestniczyć w całym procesie – stwierdził Sylwester Ziemkiewicz.
Na terenie powiatu płockiego z inicjatywy mieszkańców powstało wiele stowarzyszeń, które w chwili rozpoczęcia procedur przez CPK, czyli na etapie powiadomień i konsultacji, chcą mieć możliwość zgłaszania swojego sprzeciwu oraz wyrażania swoich stanowisk i uwag.
– Cała sytuacja nas bardzo niepokoi – nie ukrywał Ziemkiewicz. – Jestem o tym przekonany, jak większość samorządowców z powiatu płockiego, że zapowiadane inwestycje w związku z CPK zniszczą to co udało się zbudować w powiecie płockim – podkreślał. Zdaniem starosty w kwestii inwestycji wśród mieszkańców rodzi się wiele obaw i pytań. – Chcemy, tak jakby, obudować ten proces prowadzony przez CPK różnego rodzaju organizacjami, które będą mogły wyrażać swoje zdanie – mówił starosta. – I będą też miały dostęp do dokumentów i prac, które prowadzi CPK, żebyśmy my, jako obywatele Ziemi Płockiej mieli wiedzę, jak to będzie prowadzone. Na pewno nie odpuścimy tego tematu – podkreślił.
Przypomnijmy. Rada Powiatu Płockiego przyjęła uchwałę sprzeciwiającą się propozycjom zaproponowanym przez CPK. Samorząd Powiatu Płockiego uruchomił ponadto Powiatowy Komitet Pomocy Prawnej Mieszkańcom, których będzie dotyczyć wywłaszczenie związane z budową linii kolejowej CPK. Został też przygotowany szczegółowy raport, który trafił do spółki CPK z apelem o wypracowanie prospołecznego rozwiązania. Obecnie w powiecie płockim trwają prace nad powołaniem Rady Społecznej ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, w której każda gmina będzie miała po troje przedstawicieli.
Warianty linii przedstawione dla powiatu płockiego przebiegają przez gminy: Bielsk, Bodzanów, Brudzeń Duży, Mała Wieś, Radzanowo, Słupno, Stara Biała i Wyszogród. Wykonawcą Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego jest konsorcjum IDOM Inżynieria Architektura i Doradztwo Sp. z o.o.
Fot. Archiwum Starostwo Powiatowe w Płocku.