W 2020 roku miejscy radni przyjęli tzw. uchwałę krajobrazową, do której stosowania zobowiązany jest każdy, kto chce w płockiej przestrzeni publicznej umieścić reklamę. Ze względu na złożoność tematyki oraz fakt, że uchwała dzieli miasto na trzy obszary, dla których obowiązują inne zasady, poruszanie się wśród jej zapisów przysparzało wiele trudności. Aby to uprościć, dzięki współpracy Urzędu Miasta Płocka z laureatami VI edycji City Coders Hackathon Płock powstało narzędzie – intuicyjna i przyjazna dla użytkownika dedykowana strona internetowa www.puk.plock.eu.
Ułatwia ona stosowanie obowiązującej uchwały krajobrazowej w zakresie sytuowania szyldów oraz tablic i urządzeń reklamowych niebędących szyldami. Na stronie można sprawdzić, czy planowany do montażu nośnik reklamowy będzie zgodny z uchwałą krajobrazową, a także czy istniejący nośnik reklamowy należy dostosować do uchwały krajobrazowej, usunąć, czy też może on funkcjonować w obecnej formie. Strona pozwala też obliczyć kwotę kary pieniężnej, jaka grozi za umieszczenie nośnika reklamowego niezgodnego z uchwałą krajobrazową. W tym przypadku wystarczy wpisać powierzchnię lub wymiary nośnika oraz liczbę dni, przez które reklama będzie eksponowana.
Podstawą działania strony jest formularz, który płynnie prowadzi użytkownika przez szereg pytań. Pozwalają one przyporządkować planowaną lokalizację nośnika do obszaru wyznaczonego w uchwale krajobrazowej na podstawie np. podanego przez użytkownika adresu nieruchomości lub poprzez zaznaczenie punktu na mapie. Strona pozwala też przyporządkować nośnik reklamowy do określonego w uchwale krajobrazowej sposobu sytuowania (np. na budynku, na obiekcie, w formie wolnostojącej), określić typ nośnika reklamowego (np. pylon reklamowy, słup ogłoszeniowo-reklamowy, billboard, totem reklamowy itp.), a także sprawdzić parametry weryfikowanego nośnika reklamowego oraz wskazać inne konieczne do weryfikacji warunki przewidziane w uchwale krajobrazowej dla danego typu nośnika. Jest też na niej wiele informacji i wyjaśnień, które dotyczą zastosowanych definicji, a także poglądowe rysunki nośników reklamowych dopuszczonych do montażu na terenie Płocka.
– Strona www.puk.plock.eu została stworzona przez laureatów płockiego maratonu programistycznego – City Coders Hackathon Płock, który odbył się w październiku zeszłego roku – informuje Michał Balski, dyrektor Wydziału Strategii, Architektury i Urbanistyki. – Zespół, który przyjął nazwę „ Śpiochy” rozpoczął prace nad projektem związanym z Płocką Uchwałą Krajobrazową w trakcie hackathonu i zdobył wyróżnienie. W kolejnych miesiącach Daria i Mikołaj, studenci z Łodzi, przy wsparciu merytorycznym pracowników ratuszowego Referatu Rewitalizacji i Estetyzacji Miasta ukończyli swój projekt – dodaje dyrektor Balski.
– Naszym założeniem, jako organizatorów płockiego maratonu programistycznego, jest angażowanie młodych ludzi, pełnych pasji programistów, w wyzwania związane z poprawieniem standardu życia płocczan – wskazuje Artur Zieliński, zastępca prezydenta Płocka ds. rozwoju i inwestycji.
– Doskonalenie rozwiązania, które narodziło się podczas maratonu to ogromne wyzwanie dla uczestników, ponieważ muszą połączyć obowiązki związane z nauką i pracą zawodową z dodatkowym wyzwaniem – kontynuuje Zieliński. – To niełatwa do podjęcia decyzja, dlatego z podziwem patrzyłem na determinację i zaangażowanie Darii i Mikołaja w realizację projektu związanego z początkowo zupełnie obcym dla nich tematem – Płocką Uchwałą Krajobrazową.
– Cieszę się, że starczyło im sił do końca oraz, że jako miasto mogliśmy wspierać ich na każdym etapie tworzenia strony internetowej – przede wszystkim merytorycznie i organizacyjnie – zaznacza wiceprezydent Płocka. – Jestem przekonany, że stworzone narzędzie będzie bardzo przydatne i liczę na to, że kolejna edycja hackathonu, zaplanowana na październik, będzie źródłem następnych przedsięwzięć.
Zachęcamy wszystkich do korzystania ze strony www.puk.plock.eu Narzędzie to, choć nie zastępuje bezpośredniego zastosowania przepisów zawartych w Płockiej Uchwale Krajobrazowej, to jednak znacznie usprawnia poruszanie się po jej zapisach, co z pewnością przełoży się na poprawę estetyki przestrzeni publicznej i pozwoli skuteczniej zapanować nad chaosem reklamowym w naszym mieście.
Fot. Screen strony.