Śpiewajmy piety, czyli Festiwal Muzyki Jednogłosowej

Już niebawem bo w dniach 16-18 marca w płockiej Bazylice Katedralnej odbędzie się kolejna edycja Festiwalu Muzyki Jednogłosowej. Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki już po raz dwudziesty czwarty zaprasza na trzy, pełne mistycyzmu koncerty.

W tym roku festiwal odbędzie się pod tytułem „Śpiewajmy piety”. Festiwal Muzyki Jednogłosowej od 1995 roku prezentuje najstarsze zabytki chrześcijańskiej kultury muzycznej, z pietyzmem przechowywane w zaciszu klasztornych bibliotek w różnych częściach Europy. Obok chorału gregoriańskiego, głównej i najstarszej formy muzycznej liturgii rzymskiej, w ramach wieczornych spotkań w płockiej katedrze rozbrzmiewa między innymi muzyka kościołów wschodnich. Tegoroczna edycja poświęcona zostanie polskim śpiewom wielkopostnym, będącym wyrazem muzycznego i poetyckiego geniuszu, przywodzącego na myśl sztukę wokalną Środkowego Wschodu.

PROGRAM

16 marca – piątek – godz. 19
Mateusz Kowalski, Marcin Żytomirski, Jakub Korona – koncert pt. „Oberek śpiewak”

Oberek-śpiewak to jedno ze zwyczajowych określeń mazurka w Radomskiem. W tamejszym interiorze do dnia dzisiejszego zachowały się przekazywane w tradycji ustnej krótkie formy melodyczne. Podczas koncertu usłyszymy podstawowy, instrumentalny skład polskiej muzyki nizinnej: skrzypce, basetlę i bębenek, a że nuta skrzypcowa bierze się ze śpiewu – też jednogłosowe, liryczne utwory wokalne.

Mateusz Kowalski – śpiewak i multinstrumentalista, uczeń wiejskich muzykantów, współtworzy liczne zespoły praktykujące polską muzykę tradycyjną in crudo, czyli bez stylizacji. W koncercie towarzyszyć mu będą: Marcin Żytomirski (basetla) i Jakub Korona (bębenek)

17 marca – sobota – godz. 19
Adam Strug i Monodia Polska – koncert pt. „Barokowe piety”

W dobie baroku wiersze niejako automatycznie obrastały muzyką, dzięki czemu powstał imponujący kunsztem i liczbą zbiór polskich pieśni pasyjnych. Wśród nich wyróżniają się utwory, gdzie podmiotem lirycznym jest Matka Bolesna lub takie, w których dusza odwołuję się do Niej szukając ratunku. W koncercie usłyszymy zabrane przez Adama Struga w Łomżyńskiem pieśni wielkopostne przekazywane od pokoleń wyłącznie w tradycji ustnej. Śpiewakom towarzyszć będzie lira korbowa.

Adam Strug – śpiewak i instrumentalista, autor piosenek, kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, scenarzysta filmów dokumentalnych, pomysłodawca zespołu śpiewaczego Monodia Polska, popularyzator polskiej i obcej muzyki tradycyjnej. Monodia Polska – zespół śpiewaczy praktykujący polskie pieśni religijne i świeckie przekazywane od pokoleń wyłącznie w tradycji ustnej. Warianty melodyczne w wioskach drobnoszlacheckich i kurpiowskich północno-wschodniego Mazowsza zebrał Adam Strug. Śpiewacy posługują się skalami wcześniejszymi niż powszechnie dziś używana skala dur-moll.

18 marca – niedziela – godz. 19
Justyna Czerwińska, Maria Puzynianka, Agata Wróbel – koncert pt. „Płaczcie anieli”

Justyna Czerwińska wraz z Marią Puzynianką i Agatą Wróbel zaśpiewają pieśniami pasyjne z XVII i XVIII wieku. W koncercie usłyszymy utwory szlacheckie i gminne z Mazowsza, Podlasia i Rzeszowszczyzny. Jednogłosowy, żeński śpiew a capella stanowi źródło repertuarowe polskiej muzyki skrzypcowej, w której motywy religijne przechodzą w świeckie i odwrotnie. Justyna Czerwińska – śpiewaczka i instrumentalistka, zajmuje się muzyczną tradycją z pogranicza kutnowsko-łowickiego, a także dawnym nabożnym śpiewem Mazowsza. Od 10 lat współtworzy zespół Dziczka specjalizujący się w ludowym śpiewie polskich Rusinów. W zespole tym pracują też Maria Puzynianka i agata Wróbel, z którymi zaśpiewa w koncercie płockim.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny. Organizatorami festiwalu są: Płocki Ośrodek Kultury i Sztuki, Urząd Miasta Płocka oraz Kuria Diecezjalna w Płocku.