To największy tego typu projekt w Polsce. Mazowsze przeniosło bowiem do wirtualnej przestrzeni aż 26 swoich instytucji kultury. Co to oznacza? – Nie wychodząc z domu, można spacerować po skansenie w Sierpcu, podziwiać wnętrza Muzeum Mazowieckiego w Płocku, zamek w Liwie czy Muzeum Etnograficzne w Warszawie – wylicza Marta Milewska, rzeczniczka prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
Jak będzie można nie ruszając się z domu zwiedzić Muzeum Etnograficzne w Warszawie czy zamek w Liwie? Wystarczy założyć gogle VR i rozpocząć wirtualne zwiedzanie. Łatwa nawigacja pozwoli na odwiedzanie muzealnych pomieszczeń. Jeśli zainteresuje nas jakiś obraz lub inny eksponat, po najechaniu na niego kursorem, wyświetlą nam się informacje na jego temat.
– To proste i wygodne – zachęca marszałek województwa mazowieckiego, Adam Struzik. – Mam nadzieję, że ta forma obcowania z kulturą zachęci nie tylko młodzież, ale i osoby starsze, które są ciekawe sztuki czy historii, a jednocześnie nie mogą odbywać dalekich podróży. Nasze instytucje kultury to miejsca wyjątkowe również na skalę światową. Doskonałym przykładem może być Muzeum Mazowieckie, prezentujące największą ekspozycję poświęconą secesji. Dzięki nowym technologiom już wkrótce wszystkie zbiory, w tym również, te znajdujące się w magazynach, będzie można obejrzeć z każdego zakątka świata – podkreśla.
Dzięki digitalizacji zbiorów, usługom interaktywnym i wirtualnemu zwiedzaniu mazowieckie instytucje kultury będą na wyciągnięcie ręki. – W nieograniczony sposób otrzymają do nich dostęp uczniowie, młodzież, studenci, seniorzy, nie tylko z Mazowsza, kraju, ale i z całego świata – wylicza rzeczniczka urzędu marszałkowskiego.
Przeniesienie dziedzictwa kulturowego do internetu to nie tylko wynik rozwoju technologicznego, ale także oczekiwań społecznych, zwłaszcza w kontekście potrzeb młodego pokolenia. Marcin Pawlak, dyrektor Departamentu Cyfryzacji, Geodezji i Kartografii w urzędzie marszałkowskim zwraca uwagę, że sam proces digitalizacji zbiorów to korzyści również dla instytucji kultury. – Po pierwsze kompleksowa archiwizacja zbiorów. Po drugie możliwość ich prezentacji na arenie międzynarodowej bez konieczności przewożenia cennych przekładów i dokumentów poza granice miasta, regionu czy kraju – wyjaśnia Marcin Pawlak.
– W ramach projektu E-kultura prowadzona jest digitalizacja zbiorów muzealnych oraz tworzone są spacery wirtualne, które zostaną udostępnione na stronach internetowych instytucji kultury oraz na Regionalnej Platformie Kulturalnej. Dodatkową zaletą jest możliwość korzystania z gogli VR, które przenoszą obserwatora w wirtualny świat muzeum – mówi Artur Andrysiak, prezes zarządu Agencji Rozwoju Mazowsza S.A.
– Oczywiście nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu ze sztuką czy historycznymi pamiątkami – zaznacza Leonard Sobieraj, dyrektor Muzeum Mazowieckiego w Płocku. Uważa jednak, że wirtualna wizyta w muzeum może zachęcić do odwiedzenia „realnej” placówki. – Daje także możliwość pogłębionej obserwacji obiektów, ułatwia w końcu poznawanie zbiorów muzealnych osobom, które choćby z racji stanu zdrowia do muzeum przyjść nie mogą – podkreśla dyrektor płockiej instytucji.
Termin zakończenia realizacji projektu to marzec 2023 r. Jego całkowita wartość wynosi 10,6 mln zł. W przygotowaniu wirtualnych spacerów pomogła Unia Europejska.
Fot. UMWM.