Są młodzi, bardzo mądrzy i z Płocka. Czy odkryją tajemnicę piramid?

Kilka dni temu Liceum Ogólnokształcące im. Marszałka Małachowskiego otrzymało wiadomość, że płocka wraz ze szkołą z Anglii (Colchester Royal Grammar School) wygrały organizowany przez Genewę konkursu BEAM LINE FOR SCHOOLS 2016 CERN z pracą na temat: „Pyramid Hunters”.

Europejska Organizacja Badań Jądrowych (w skrócie CERN), dał uczniom szkół średnich z całego świata szansę na zaplanowanie i przeprowadzenie eksperymentu naukowego z wykorzystaniem wiązki cząstek z akceleratora. Projekt eksperymentu oraz krótki film uczniowie przesłali do końca marca 2016 r. do Genewy.

Projekt uczniów Małachowianki dotyczy sprawdzenia możliwości użycia mionów kosmicznych do prześwietlenia piramid. Od wieków ludzie starają się zrozumieć, po co były budowane piramidy – grobowce bez mumii? I czy w dwóch największych piramidach w Egipcie są nieodkryte pomieszczenia? Pomiary w CERN-ie na wiązce mionów pozwolą przybliżyć się do odkrycia odpowiedzi na te pytania.

Zespół złożony z 7 uczniów: Ewy Pijus, Kamili Komorowskiej, Małgorzaty Trojanowskiej, Kamila Krakowskiego, Kamila Szymczaka, Witolda Jóźwiaka oraz Bartosza Gutowskiego, którzy pracowali pod czujnym okiem dr hab. Janusza Kempy pokonał aż 149 zespołów z całego świata i we wrześniu wyjeżdża na 7 dni do Genewy. Uczniowie będą tam kontynuowali pracę badawczą w CERN z dostępem do wiązki akceleratora (urządzenia służącego do przyspieszania cząstek elementarnych jonów do prędkości bliskich prędkości światła).

Rodzime liceum już teraz nawiąże współpracę ze szkołą z Wielkiej Brytanii, która obok płockiej placówki wygrała tegoroczne zmagania i wspólnie będą pracować nad swoimi eksperymentami.

We wtorek, 31 maja młodzi Małachowiacy wraz z opiekunami zostali zaproszeni do Ratusza aby usłyszeć słowa gratulacji od prezydenta miasta, a także opowiedzieć o swoim sukcesie płockim dziennikarzom.

– Postawiliśmy bardzo śmiałą tezę, postanowiliśmy zakwestionować pracę noblisty. Otrzymaliśmy wyniki, które pozwalają nam wierzyć, że w jednej z komór wewnątrz piramidy coś jest. Doświadczenia w CERN-ie pozwolą sprawdzić, czy nasza śmiała teza o ukrytej komorze jest prawdziwa – opowiadał podczas konferencji Kamil Krakowski, jeden z wyróżnionych uczniów.

– To wielki sukces tych młodych ludzi, którzy wytrzymali tempo, jakie im narzuciłem – przyznał doktor Janusz Kempa, który bardzo chwalił swoich podopiecznych. Nie można pominąć też nazwiska Cezarego Obczyńskiego, który w Małachowiance uczy matematyki, nauczyciel ma swój udział w sukcesie młodych fizyków, którzy uczą się w klasie akademickiej.

Ważną rzeczą jest, że uczniowie, którzy pracowali nad projektem, w swojej pracy podważyli twierdzenie noblisty Luisa Alvareza.

Fot. UMP.