Już po raz drugi studenci uczący się i jednocześnie zameldowani na Mazowszu będą mogli odbyć płatne, wakacyjne praktyki zawodowe w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie oraz jego delegaturach.
W ubiegłym roku autorski program samorządu Mazowsza cieszył się ogromnym zainteresowaniem studentów. Na jedno miejsce było aż trzech chętnych do odbycia praktyk. W najbliższe wakacje praktyki w urzędzie marszałkowskim będzie mogło odbyć ok. 120 studentów. Nabór wniosków rusza 25 kwietnia. Chętni mają czas na ich złożenie tylko do 16 maja.
Praktyki odbywać się będą w lipcu, sierpniu i wrześniu w siedzibie urzędu marszałkowskiego w Warszawie i jego delegaturach w Płocku, Ciechanowie, Siedlcach, Ostrołęce lub Radomiu. Co ważne, oferowane przez urząd praktyki będą płatne. Program praktyk skierowany jest do studentów uczących się na stacjonarnych studiach wyższych, na uczelniach państwowych i prywatnych na Mazowszu i jednocześnie zameldowanych w województwie mazowieckim. Zgłaszać się mogą studenci, którzy w dniu składania wniosku mają poświadczone zaliczenie pierwszego roku studiów.
– Duże zainteresowanie ubiegłorocznym programem praktyk pokazało, że był to dobry pomysł. Dlatego zdecydowaliśmy, że również w tym roku stworzymy studentom z Mazowsza szansę na zdobycie, tak potrzebnego na współczesnym rynku pracy doświadczenia zawodowego – podkreśla marszałek Adam Struzik. – Dane GUS wciąż pokazują, że bezrobocie w grupie osób poniżej 24 roku życia ciągle jest najwyższe i wynosi ponad 20 proc. Liczę, że odbycie letnich praktyk w naszym urzędzie ułatwi studentom z Mazowsza późniejszy start zawodowy. Zachęcam wszystkich mazowieckich studentów do udziału w praktykach – dodaje marszałek.
Studenci będą mogli wybrać, w jakim departamencie, kancelarii czy delegaturze chcą odbyć praktykę. Jednak ich wybór powinien być zbieżny z ich kierunkiem studiów. Preferowane będą m.in.: prawo i administracja, zarządzanie, ekonomia i finanse, ochrona środowiska, geodezja, rolnictwo, geologia, polityka społeczna, geografia, kulturoznawstwo oraz informatyka.
Praktyki będą trwały miesiąc i obejmą 150 godzin zegarowych. W tym czasie praktykanci poznają specyfikę działania urzędu marszałkowskiego, a także praktykę stosowania prawa administracyjnego, zasady przepływu informacji i komunikowania się wewnątrz urzędu oraz z jego klientami. W praktyce sprawdzą, jak realizowane są sprawy urzędowe, a przede wszystkim poznają kulturę organizacyjną urzędu. Każdy ze studentów może uczestniczyć tylko w jednej miesięcznej praktyce w danym roku kalendarzowym.
W tajniki pracy urzędu wprowadzi praktykanta jego opiekun, którym będzie jeden z pracowników wybranej przez praktykanta komórki organizacyjnej urzędu. Praktyki będą odbywały się zgodnie z przygotowanym wcześniej przez opiekuna programem i zakresem zadań. Dodatkowo studenci wezmą udział w szkoleniach wstępnych i spotkaniach tematycznych z ekspertami. Zapoznają się podczas nich m.in. z zasadami organizacji i działania urzędu, jego otoczeniem prawnym, podstawowymi regulacjami wewnętrznymi, zasadami przygotowywania aktów prawa wewnętrznego, a także kulturą organizacyjną urzędu. Studenci zapoznają się również z obowiązującymi w urzędzie zasadami bezpieczeństwa informacji, ochrony danych osobowych. Dodatkowo praktykanci wezmą udział w specjalnych warsztatach kształtujących umiejętności współpracy i funkcjonowania w zespole, pozyskiwania informacji oraz komunikacji. Na zakończenie praktyki każdy ze studentów otrzyma zaświadczenie o ukończonej praktyce.
Formularze wniosków o odbycie praktyk zawodowych wraz z regulaminem praktyk dostępne są na stronie urzędu www.mazovia.pl (w zakładce Praktyki w UMWM). Zgłoszenia można składać osobiście w punktach kancelarii ogólnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie przy ul. Jagiellońskiej 26 (parter), Okrzei 35 (IV piętro pok. 402) lub w delegaturach urzędu w Płocku, Ciechanowie, Siedlcach, Radomiu lub Ostrołęce, a także wysyłać pocztą na adres ul. Jagiellońska 26, 03-719 Warszawa.
Na zdjęciu Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie.