– Rozpoczynamy wymianę biletomatów Elgeba – to charakterystyczne srebrno-granatowe urządzenia, które są w naszych autobusach od 2012 roku na nowe, nowoczesne urządzenia. W sumie zamontujemy 65 automatów firmy Mera Systemy. Wizualnie nie będą się różniły od żółtych urządzeń, które już posiadamy, jednak sposób zakupu biletów będzie: łatwiejszy, szybszy i bezpieczniejszy – informuje Kinga Wochowska, rzecznik prasowy Komunikacji Miejskiej Płock.
– W nowych urządzeniach za bilet nie zapłacimy gotówką – zaznacza. – Sprzedaż biletów będzie możliwa tylko elektronicznie, czyli kartą płatniczą (telefonem, zegarkiem itp.) lub Blikiem. W marcu ubiegłego roku płatność kartą wzrosła o ponad 32 procent w stosunku do marca 2019 i trend zwyżkowy stale się utrzymuje – dodaje Wochowska.
Z uwagi na pandemię, po zamontowaniu wszystkich nowych urządzeń, opcja płatności gotówkowej zostanie zawieszona we wszystkich biletomatach mobilnych (również w tych, gdzie obecnie jest ona dostępna).
Nowością będzie także Open Payment, czyli system wirtualnego biletu przypisanego do karty płatniczej. Kupując bilet w biletomacie mobilnym pasażer będzie mógł zdecydować, jaki bilet wybrać: bilet klasyczny – papierowy (taki jak dotychczas), czy wirtualny – zapisany na jego karcie płatniczej. W tym drugim przypadku wystarczy wybrać bilet na ekranie biletomatu mobilnego i zbliżyć do niego kartę lub smartfon. Urządzenie zamienia numer karty płatniczej i informacje o transakcji w token, czyli całkowicie bezpieczny i anonimowy zapis, który zastępuje bilet papierowy. Zaszyfrowane informacje trafiają do operatora finansowego, który autoryzuje i rozlicza płatność. To rozwiązanie spełnia rygorystyczne wymagania dla systemów transportowych opracowane przez organizacje płatnicze Mastercard i Visa.
Podczas kontroli biletów pasażer będzie musiał zbliżyć kartę płatniczą do czytnika kontrolerskiego w celu potwierdzenia ważności opłaty. Nowy system będzie sprzedawał wszystkie bilety, które obecnie funkcjonują w taryfie przewozowej KM-Płock.
Open Payment oprócz aplikacji Płockarta, czy dynamicznej informacji pasażerskiej to kolejny elementem SmartCity wprowadzony przez KM – Płock. – System zostanie jednak uruchomiony później, po zainstalowaniu wszystkich nowych biletomatów – tłumaczy rzecznik prasowa KM-Płock. – Wymiana urządzeń powinna zakończyć się w drugiej połowie maja. Aby ułatwić pasażerom korzystanie z komunikacji miejskiej, każdy autobus z nowym automatem zostanie oznaczony dodatkowym piktogramem, a także specjalną naklejką na bocznej szybie autobusu.
Łączna kwota zakupu nowych urządzeń to 1.231.230,00 zł KM – Płock zakupiła je ze środków własnych.
Bilety KM- Płock można także nabyć w aplikacjach mobilnych:
Płockarta – możliwość zakupu wszystkich biletów łącznie z biletami długookresowymi w tym tańszego biletu 30 dniowego
SkyCash – możliwość zakupu biletów jednoprzejazdowych, czasowych, krótkookresowych i długookresowych
Mobilet – możliwość zakupu biletów jednoprzejazdowych, czasowych i krótkookresowych
Płatność gotówką pozostanie dostępna w biletomatach stacjonarnych:
Galeria Wisła – wejście od skrzyżowania ul. Wyszogrodzkiej i al. Jana Pawła II,
Przystanek Jachowicza (teatr), w kierunku Podolszyc
Przystanek Skarpa, w kierunku centrum
Przystanek Armii Krajowej, w kierunku centrum
Przystanek Kwiatka, w kierunku Podolszyc
Punkty Sprzedaży – znacznie rozszerzono sieć sprzedaży biletów o punkty komercyjne. Obecnie jest ich ponad 100. Punkty oznaczone są specjalną naklejką. Mapka z punktami dostępna tu: https://www.kmplock.eu/www/punkty-sprzedazy-biletow/
Biurach Obsługi Klienta:
ul. Przemysłowa 17 – tel.: 24 367 51 10
Godziny otwarcia:
Poniedziałek: 7:00 – 15:00
Wtorek: 7:00 – 15:00
Środa: 7:00 – 15:00
Czwartek: 7:00 – 15:00
Piątek: 7:00 – 15:00
Sobota: nieczynne
Niedziela: nieczynne
Al. Jachowicza 42 – tel.: 24 367-45-65, 24 367-51-99
Godziny otwarcia:
Poniedziałek: 7.30 – 17.30
Wtorek: 7.30 – 16.30
Środa: 7.30 – 17.30
Czwartek: 7.30 – 16.30
Piątek: 7.30 – 16.30
Sobota: nieczynne
Niedziela: nieczynne