Przybywa dróg i ścieżek rowerowych. Są plany na dużo więcej. Gdzie ruszą budowy dróg w powiecie płockim w 2025 roku?

Plany na najbliższe miesiące to szereg inwestycji, których finalnym zadaniem jest poprawa warunków życia mieszkańców wielu miejscowości w powiecie płockim. Ogromnym plusem przedsięwzięć jest to, że systematycznie będzie przybywało wyremontowanych i rozbudowanych dróg, a także ścieżek rowerowych. 

– Wchodzimy w nowy rok z rekordowym budżetem 265 mln zł. Nigdy takiego budżetu nie mieliśmy – nie ukrywał zadowolenia starosta płocki, Sylwester Ziemkiewicz. Jak zaznaczył „wynika to z wielu czynników”. –  Na pewno jest to efekt pracy całego zespołu – rady powiatu, zarządu powiatu, pracowników, fachowców w samym starostwie oraz  jednostkach powiatowych – wymieniał. Nie bez znaczenia jest też skuteczne pozyskiwanie środków zewnętrznych.

– W ostatnich trzech latach udało nam się pozyskać na inwestycje powiatowe ok. 200 mln zł – podkreślił Ziemkiewicz. Starosta uważa, że dużym plusem w tych osiągnięciach jest reforma samorządowa. [Więcej o reformie na stronie gov.pl – przyp. red.]. – Mieliśmy okazję rozmawiać z ministrem finansów i brać udział  w dyskusjach dotyczących  zmian finansowania samorządów. Kierunek – w mojej ocenie – jest bardzo słuszny – mówił starosta.

Sylwester Ziemkiewicz wyjaśniał w dużym uproszczeniu o co chodzi w nowej reformie: – Im więcej mieszkańcy wypracują, tym lepiej będzie się rozwijała lokalnie mała Ojczyzna, więcej środków wypracowanych przez mieszkańców, zostaje na poziomie samorządu lokalnego. Decyzja będzie zapadała na poziomie mieszkańca. Wiemy doskonale, że decyzje im są bliżej mieszkańca tym są skuteczniejsze.

Dużą część budżetu powiatu płockiego pochłoną inwestycje drogowe, ścieżki rowerowe oraz zaprojektowanie szkoły specjalnej w Goślicach. Póki co przeznaczono na te przedsięwzięcia 80 mln zł.

Co w realizacji, a co do zrobienia? 

Trwają prace przy jednej z najważniejszych i najdroższych inwestycji w powiecie płockim, czyli rozbudowie ciągu dróg powiatowych: Goślice – Smolino – Sędek – Kłaki – Drobin oraz Opatówiec – Zagroba. To jednak nie wszystko, drogowcy na terenie powiatu prowadzą jeszcze cztery duże przedsięwzięcia drogowe, a są to: rozbudowa drogi powiatowej łączącej Dzierżanowo – Gromice – Mąkolin – Rogowo wraz z budową obiektów inżynierskich – dwóch mostów na rzece Mołtawie w Mąkolinie i w Łętowie, a także rozbudowa drogi powiatowej Wilkanowo – Gródkowo wraz z rozbudową skrzyżowania oraz budowa ścieżki pieszo-rowerowej Rogozino-Radzanowo.

Z kolei plany na 2025 r. zakładają przebudowę dróg powiatowych łączących Rogozino z Imielnicą oraz Nowy Kamień z Lwówkiem. Warto podkreślić, że Samorząd Powiatu Płockiego w tej chwili jest na etapie oczekiwania na decyzje dotyczące dofinansowania rozbudowy drogi powiatowej Ostrzykowo – Nowa Wieś, realizację II etapu przebudowy drogi powiatowej Czermno – Stary Barcik, a także rozbudowy drogi powiatowej Piączyn – Włóki.

Nie bez znaczenia są również, ostatnio bardzo popularne, ścieżki rowerowe. Ich budowy w powiatowych planach też nie zabrakło. A dokładniej chodzi o budowę ścieżek rowerowych przy drogach  powiatowych: Rogozino – Blichowo – Bulkowo, Słupno-Miszewko-Białkowo, Zofiówka – Wincentów – Korzeń, Dobrzyków – Zaździerz oraz Srebrna – Draganie.

Starosta płocki podczas spotkania z mediami wyraził nadzieję, że Samorząd Powiatu Płockiego zakończy rok z budżetem sięgającym 300 mln zł. – Wynika to z tego, że cały czas aplikujemy o środki zewnętrzne i staramy się pozyskiwać kolejne dotacje. Mamy złożone wnioski m.in. na budowę ścieżek rowerowych oraz kolejnych dróg.

Ziemkiewicz przyznał, że cały czas władze powiatu prowadzą rozmowy z Orlenem, które dotyczą obiecanych przez spółkę środków na naprawę dróg zniszczonych w związku z budową kompleksu Olefiny III. – Jestem przekonany, że w najbliższej perspektywie doprowadzą one do sukcesu – podkreślił.

Podczas dorocznego spotkania z mediami była też mowa o wsparciu dla organizacji pozarządowych, takich jak OSP, stowarzyszenia czy kluby sportowe, rozwoju szkół w powiecie oraz programach wsparcia dla przedsiębiorców. Nie pominięto też tematu trasy S10, o której przybliżenie do Płocka zabiegają władze samorządowe powiatu płockiego, i nie tylko.

Fot. Starostwo Powiatowe w Płocku.