Przebudowa lotniska a nowe miejsca pracy

Materiał New Holland

Po modernizacji portu powstaną nowe tereny inwestycyjne. Tereny, którymi już interesuje się CNH.

Jak już informowaliśmy, trwają przygotowania do przebudowy lotniska w Płocku. Przypomnijmy, iż teren, na którym znajduje się ten niewielki port lotniczy należy do miasta, natomiast zarządza nim Aeroklub Ziemi Polskiej, przy czym użytkownikiem jest z kolei Aeroklub Ziemi Mazowieckiej. Te trzy podmioty w sierpniu zeszłego roku podpisały porozumienie, będące podstawą do przygotowania koncepcji przebudowy lotniska, która trafiła już, a nawet uzyskała wstępną akceptację Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Koncepcja zakłada powstanie nowego, betonowego pasa startowego o długości ok. 1 km o podłużnym kształcie. Obecnie kształt pasa przypomina literę X. Samoloty mogą lądować i startować z czterech kierunków, przez co wykorzystanie przestrzeni wokół portu lotniczego jest ograniczone. Do tego lotnisko jest trawiaste i miękkie, co też ma wpływ na wydłużoną drogę lądowania. Zmiana geometrii oraz nawierzchni lotniska spowoduje uwolnienie przestrzeni powietrznej, która będzie mogła zostać wykorzystana w inny, zdecydowanie bardziej korzystny sposób.

 

Przebudowa lotniska – co zyskają mieszkańcy?

Dzięki modernizacji lotniska powstanie perspektywa rozwoju dla samego obiektu, który ma zostać przystosowany do przyjmowania awionetek, niewielkich czarterów, jak również nawiązywania doraźnych połączeń z większymi portami lotniczymi. Na nowym lotnisku mógłby wylądować samolot turbośmigłowy zabierający na pokład ok. 60 osób. To jednak nie jest jedyna korzyść. Jak powiedział nam prezydent Andrzej Nowakowski, działania zmierzające do modernizacji lotniska wiążą się również z osiągnięciem dodatkowych efektów, bardzo istotnych dla miasta. Przebudowa lotniska jest bardzo ważna chociażby ze względu na realizację obwodnicy Płocka, a dokładnie odcinka łączącego ulicę Otolińską z ulicą Bielską, przebiegającego tuż przy porcie, wzdłuż ulicy Jędrzejewo. Gdyby lotnisko zostało w obecnym kształcie, samoloty, startujące bądź schodzące do lądowania przelatywałyby tuż nad jezdnią. Wówczas pojawia się problem chociażby z oświetleniem drogi.

 

Ponadto przebudowa lotniska może przyczynić się do powstania nowych miejsc pracy. – Dzięki temu, że zostanie przygotowany jeden betonowy pas startowy powstaną nowe, duże tereny inwestycyjne, którymi zainteresowała się firma CNH – mówi prezydent Nowakowski. – CNH zwróciło się do miasta z pytaniem o możliwość poszerzenia terenu wokół fabryki. [Ta mieści się między ulicą Targową a lotniskiem – przyp. red.] CNH rozważa bowiem budowę nowej linii produkcyjnej. Czy zdecyduje się na budowę hali i tym samym zwiększenie zatrudnienia w Płocku? To już ich korporacyjna decyzja. Wszystko jest jednak na dobrej drodze – dodaje. Firma CNH, której częścią jest New Holland Agriculture, obecnie w płockiej fabryce produkuje kombajny.

 

Z drugiej strony lotniska powstanie następny wolny teren. Obszar znajdujący się między obwodnicą Płocka a lotniskiem powinien być niewątpliwie atrakcyjny dla potencjalnych inwestorów. Zanim jednak zostanie ogłoszony przetarg miasto musi jeszcze uzyskać ostateczną akceptację Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Decyzji w tej sprawie możemy się spodziewać w przeciągu kilku miesięcy.