– Będzie to duża nowość na naszych ulicach – pierwsze autobusy o napędzie hybrydowym – zapowiada prezydent Płocka Andrzej Nowakowski. – Pojazdy te są największym składnikiem tzw. programu mobilności miejskiej, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
Projekt „Rozwój systemu zrównoważonej mobilności miejskiej na terenie Obszaru Funkcjonalnego Miasta Płocka” jest największym – obok budowy trasy północno-zachodniej – przedsięwzięciem, jakie realizuje samorząd Płocka. Całkowita wartość tego projektu sięga blisko 92,5 mln zł. Dofinansowanie z Unii Europejskiej przekracza zaś 66,5 mln zł. Umowę w tej sprawie prezydent Płocka Andrzej Nowakowski podpisał z marszałkiem Mazowsza Adamem Struzikiem w październiku ubiegłego roku.
Projekt z zakresu mobilności miejskiej składa się z pięciu inwestycji. Największym i najdroższym jego elementem jest kupno 25 autobusów z napędem hybrydowym. 17 z nich będzie miało standardowe rozmiary (12 metrów długości), osiem będzie przegubowych (18-metrowych). Prezydent Andrzej Nowakowski podpisał umowę na dostawę autobusów w grudniu 2017 r. – Pojazdy przyjadą do Płocka w sierpniu, a we wrześniu będą już mogli nimi podróżować pasażerowie Komunikacji Miejskiej – zapowiada Andrzej Nowakowski. – Zapłacimy za nie ponad 47,5 mln zł – dodaje prezydent Płocka. Podsumowując, we wrześniu na ulice miasta wyjedzie 25 autobusów hybrydowych pomalowanych w barwy miasta.
Kolejny element projektu mobilności miejskiej o poważnej wartości to – trwająca właśnie – przebudowa ulicy Łukasiewicza na odcinku od skrzyżowania z ulicą Tysiąclecia do skrzyżowania z ulicą Długą. Zakres prac jest bardzo duży i obejmuje m.in. budowę kanalizacji, wymianę nawierzchni, chodników, oświetlenia, budowę nowych dróg rowerowych (będą po obydwu stronach jezdni), a także przebudowę sygnalizacji świetlnej. Nowością będzie rondo, które powstanie na skrzyżowaniu ul. Łukasiewicza z ul. Długą (będzie to tzw. turbo rondo, podobne do istniejącego na skrzyżowaniu ul. Dobrzyńskiej z Gałczyńskiego). Inwestycja będzie kosztowła 28,2 mln zł. Prace potrwają do końca sierpnia tego roku.
To jeszcze nie koniec zadań realizowanych w ramach tego projektu. Miejski Zarząd Dróg prowadzi właśnie procedurę wyłonienia wykonawcy kolejnego przedsięwzięcia: przebudowy skrzyżowania ulicy Łukasiewicza z ulicą Tysiąclecia oraz budowy drogi rowerowej wzdłuż ulicy Tysiąclecia oraz ulicy Mickiewicza.
Trwa również budowa parkingu przy ul. Bielskiej w systemie „parkuj i jedź”. W ramach projektu powstaną tam 223 miejsca parkingowe, w tym 30 dla osób niepełnosprawnych oraz 100 stojaków rowerowych. Powstanie też kanalizacja deszczowa oraz oświetlenie. Wykonawca zakończy prace posadzeniem 189 drzew. Na wszystko ma czas do 29 czerwca (na uzyskanie pozwolenia na użytkowanie – do końca lipca). Koszt tej inwestycji nieco przekracza 2,9 mln zł.
Uzupełnieniem tych przedsięwzięć jest kupno i ustawienie 40 nowych wiat przystankowych. Realizacja tego zadania zaczęła się pod koniec kwietnia. Wiaty będą nowego typu, 10 z nich (6 nowych i 4 wybudowane w 2015 roku) przy najważniejszych ulicach zostanie wyposażonych w system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring oraz system powiadamiania SOS. Nowe wiaty powstaną do 15 czerwca. Obecnie trwa demontaż starych przystanków.
Cały program mobilności miejskiej musi być zrealizowany i rozliczony (z tytułu przyznanej na niego dotacji z UE) do końca września 2018 roku. Zadaniem tego programu jest poprawa komfortu życia i jednocześnie uatrakcyjnienie komunikacji publicznej w stosunku do prywatnych pojazdów osobowych, których wciąż przybywa. Alternatywą dla korzystania z pojazdów osobowych będzie także sieć dróg rowerowych i parking typu „parkuj i jedź”. To wszystko ma przekonać płocczan i przyjezdnych do korzystania z alternatywnych dla samochodu środków komunikacji, co przełoży się na poprawę stanu środowiska naturalnego, poprawi poziom bezpieczeństwa i uatrakcyjni Płock pod względem gospodarczym i społecznym.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020.
Fot: UMP.