18 autobusów wodorowych, jak się okazało, to dopiero początek. Tabor Komunikacji Miejskiej powiększy się jeszcze mocniej niż pierwotnie zapowiedziano. Ponownie dzięki sowitemu unijnemu dofinansowaniu.
Już te zapowiedziane w ubiegłym roku zakupy miały być wyjątkowe z dwóch względów. Po pierwsze dlatego, że jednorazowo największe, a po drugie – chodziło o pierwsze w taborze płockiego przewoźnika autobusy wodorowe. Dopiero co informowaliśmy o wyborze firmy, która dostarczy fabrycznie nowe, niskopodłogowe pojazdy o długości do 12,5 metra.
A teraz…
W piątek ratusz poinformował o pozyskaniu wielomilionowego dofinansowania dla Płocka na bezemisyjny transport.
– Dofinansowanie w wysokości 30 milionów złotych z unijnych funduszy ma być przeznaczone na zakup dziewięciu pojazdów z napędem wodorowym. Koszt całkowity przedsięwzięcia to ponad 43 mln zł – ogłosił Andrzej Nowakowski, prezydent Płocka, w mediach społecznościowych.
A precyzyjniej…
Cztery pojazdy będą miały 12 metrów długości (klasa maxi), pięć kolejnych – 18 metrów (klasa mega).
Mniejszy autobus przewiezie minimum 70 pasażerów, w tym przynajmniej 25 na miejscach siedzących. W większym modelu przewidziano 34 miejsca siedzące (bez kierowcy) i ponad 90 stojących.
Wszystkie nowe pojazdy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, z zamontowanymi kamerami monitoringu, tablicami wyświetlającymi nazwy przystanków, wyposażone w biletomaty oraz w system głosowego zapowiadania przystanków, numeru linii i kierunku jazdy. Co więcej, autobusy zostaną dostosowane do przewozu osób z różnymi ograniczeniami w poruszaniu się dzięki rampie do wjazdu wózka i wyznaczeniu miejsca do jego przewozu we wnętrzu autobusu.
Płocki projekt jest rekomendowany do współfinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027.
Na tą nową dziewiątkę poczekamy nieco dłużej, bo do końca 2027 r. Tym samym, doliczając autobusy w pierwszego zamówienia od firmy Solaris BUS & Coach, które zostanie zrealizowane zapewne w 2026 r. (to 365 dni od momentu podpisania umowy), za dwa lata tabor Komunikacji Miejskiej Płock będzie składał się już z 22 autobusów wodorowych do 12,5 metra oraz z pięciu większych, 18-metrowych, również zasilanych wodorem.
Foto: KB

