Płocki ratusz szykuje się do jeszcze większych zakupów autobusów wodorowych. Miasto pozyskało na ten cel kilkadziesiąt milionów złotych

18 autobusów wodorowych, jak się okazało, to dopiero początek. Tabor Komunikacji Miejskiej powiększy się jeszcze mocniej niż pierwotnie zapowiedziano. Ponownie dzięki sowitemu unijnemu dofinansowaniu.

Już te zapowiedziane w ubiegłym roku zakupy miały być wyjątkowe z dwóch względów. Po pierwsze dlatego, że jednorazowo największe, a po drugie – chodziło o pierwsze w taborze płockiego przewoźnika autobusy wodorowe. Dopiero co informowaliśmy o wyborze firmy, która dostarczy fabrycznie nowe, niskopodłogowe pojazdy o długości do 12,5 metra. 

Czytaj: Postępowanie na przeszło 70 mln zł. Jedyna oferta przyjęta. Ile czasu poczekamy na nowe autobusy wodorowe?

A teraz…

W piątek ratusz poinformował o pozyskaniu wielomilionowego dofinansowania dla Płocka na bezemisyjny transport.

 – Dofinansowanie w wysokości 30 milionów złotych z unijnych funduszy ma być przeznaczone na zakup dziewięciu pojazdów z napędem wodorowym. Koszt całkowity przedsięwzięcia to ponad 43 mln zł – ogłosił Andrzej Nowakowski, prezydent Płocka, w mediach społecznościowych. 

A precyzyjniej… 

Cztery pojazdy będą miały 12 metrów długości (klasa maxi), pięć kolejnych – 18 metrów (klasa mega). 

Mniejszy autobus przewiezie minimum 70 pasażerów, w tym przynajmniej 25 na miejscach siedzących. W większym modelu przewidziano 34 miejsca siedzące (bez kierowcy) i ponad 90 stojących. 

Wszystkie nowe pojazdy będą niskopodłogowe, klimatyzowane, z zamontowanymi kamerami monitoringu, tablicami wyświetlającymi nazwy przystanków, wyposażone w biletomaty oraz w system głosowego zapowiadania przystanków, numeru linii i kierunku jazdy. Co więcej, autobusy zostaną dostosowane do przewozu osób z różnymi ograniczeniami w poruszaniu się dzięki rampie do wjazdu wózka i wyznaczeniu miejsca do jego przewozu we wnętrzu autobusu.

Płocki projekt jest rekomendowany do współfinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027.

Na tą nową dziewiątkę poczekamy nieco dłużej, bo do końca 2027 r. Tym samym, doliczając autobusy w pierwszego zamówienia od firmy Solaris BUS & Coach, które zostanie zrealizowane zapewne w 2026 r. (to 365 dni od momentu podpisania umowy), za dwa lata tabor Komunikacji Miejskiej Płock będzie składał się już z 22 autobusów wodorowych do 12,5 metra oraz z pięciu większych, 18-metrowych, również zasilanych wodorem.

Foto: KB