Fitch Ratings zmienił perspektywę ratingów Miasta Płocka ze Stabilnej na Pozytywną oraz potwierdził międzynarodowe długoterminowe ratingi dla zadłużenia w walucie zagranicznej i krajowej (Issuer Default Rating – IDR) na poziomie „BBB”. Fitch podniósł krajowy rating długoterminowy z A+(pol) do „AA-(pol)” i zmienił perspektywę ze Stabilnej na Pozytywną.
Fitch potwierdził również rating dla zadłużenia w walucie krajowej „BBB” oraz podniósł długoterminowy rating krajowy z „A+(pol) “ do „AA-(pol) “ dla niezabezpieczonych obligacji zwykłych wyemitowanych przez Płock i pozostałych do wykupu na kwotę 48,0 mln zł oraz 86,9 mln zł.
Powyższa akcja ratingowa odzwierciedla scenariusz bazowy Fitch, że w średnim okresie wyniki operacyjne Płocka będą dalej się poprawiały, nadwyżka operacyjna będzie wynosić 11 proc. dochodów bieżących, a wskaźnik zadłużenie do nadwyżki bieżącej (wskaźnik spłaty długu) poprawi się do około 6 lat.
Główne czynniki ratingu
Poniższe czynniki są podane wraz z wagą z jaką wpłynęły na decyzję: Zdaniem Fitch w średnim okresie nadwyżka operacyjna Płocka będzie wynosiła 90 mln – 95 mln zł, co będzie się przekładać na marżę operacyjną około 11 proc. Prognozowana nadwyżka operacyjna będzie 1,6 razy wyższa od rocznej obsługi zadłużenia (rata plus odsetki). W 2017 roku wyniki operacyjne mogą być wyjątkowo wysokie, nadwyżka operacyjna może wynieść ponad 100 mln zł, a marża operacyjna ponad 13 proc., wspierane, przez już otrzymane dodatkowe dochody z CIT (30 mln zł).
W 2016 roku wyniki operacyjne Miasta po raz drugi z kolei poprawiły się i były lepsze niż prognozowane przez Fitch. Nadwyżka operacyjna wzrosła do 97 mln zł (2015r.: 68 mln zł) i stanowiła 11,9 proc. dochodów operacyjnych (2015r: 9,4 proc.). W 2016 roku na wyniki Płocka pozytywnie wpłynęły także dochody z tytułu rozliczenia VAT mające charakter jednorazowy (10 mln zł). Jednak po wyłączeniu VAT oraz transferów na Program „Rodzina 500+”, które przeszły przez budżet Miasta w 2016 roku, marża operacyjna wyniosłaby 11,4 proc. tj. znacznie powyżej wyników osiągniętych w 2015 roku.
Poprawa wyników operacyjnych Płocka wynikała przede wszystkim z racjonalizacji wydatków operacyjnych oraz utrzymywania tempa ich wzrostu poniżej tempa wzrostu dochodów operacyjnych. W 2016 roku wydatki operacyjne wzrosły o 3,3 proc. tj. poniżej wzrostu dochodów operacyjnych o 5,7 proc. (po wyłączeniu transferów na program „Rodzina 500+” oraz dochodów o jednorazowym charakterze dla porównywalności danych). Zdaniem Fitch zmiany w zarządzaniu finansami Miasta są czynnikiem wspierającym rating.
Fitch pozytywnie postrzega również zmianę polityki zarządzania długiem, która zakłada zaciąganie długoterminowego długu na korzystnych warunkach z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI). W latach 2017-2019 Płock planuje zaciągnąć 150 mln zł z EBI z 5-letnim okresem karencji i 15-letnim okresem spłaty. Płynność Miasta również się poprawiła, średnie stany gotówki na rachunku Miasta wynosiły 28 mln zł w okresie od stycznia do kwietnia 2017 roku oraz 10 mln zł w 2016 roku.
Zdaniem Fitch zadłużenie Miasta pozostanie umiarkowane oraz utrzyma się na stabilnym poziomie poniżej 60 proc. dochodów bieżących. Nominalnie zadłużenie może wynieść 500 mln zł w 2019 roku. (2016r.: 479 mln zł), kiedy Miasto zaciągnie kredyt z EBI na finansowanie swojego programu inwestycyjnego. – Oczekujemy, że wydatki majątkowe Miasta wzrosną do ponad 200 mln zł rocznie w latach 2017-2018 z 90 mln zł w 2016 roku. Inwestycje będą w ponad 50 proc. finansowane z dochodów majątkowych (głównie dotacji unijnych) i w około 40 proc. z nadwyżki bieżącej, ograniczając potrzeby pożyczkowe Miasta – czytamy w raporcie.
Fitch uważa, że w średnim okresie wskaźnik spłaty długu poprawi się do około 6 lat to jest poniżej ostatecznego terminu spłaty zadłużenia wynoszącego 13 lat.
Ratingi odzwierciedlają również następujące czynniki
Dzięki bogatej bazie podatkowej elastyczność finansowa Płocka jest znacznie większa niż innych miast o podobnej wielkości. Spółki z sektora petrochemicznego umożliwiają wysokie wpływy z podatku od nieruchomości do budżetu Miasta (2016r.: 215 mln zł lub 52 proc. dochodów podatkowych), następny w kolejności PIT stanowi 40 proc. (2016r.: 166 mln zł). Płock jest miastem średniej wielkości (122.000 mieszkańców w 2016r.), położonym w województwie mazowieckim (BBB+/Perspektywa Stabilna). W 2014r. Produkt Krajowy Brutto na mieszkańca w podregionie płockim wynosił 148 proc. średniej krajowej, czyli znacznie powyżej średnich w większych polskich miastach.
Ratingi mogą zostać podniesione, jeśli Miasto w sposób trwały utrzyma dobre wyniki operacyjne, a jednocześnie mniejsze zapotrzebowanie Miasta na finansowanie długiem spowoduje dalszą poprawę wskaźnika długu do nadwyżki bieżącej poniżej 10 lat.
Źródło: Fitch Ratings-Warsaw/London-12 June 2017: Warszawa/Londyn-12 czerwca 2017: (tłumaczenie komunikatu opublikowanego w dniu 9 czerwca 2017r.)
Fot. UMP.