Około 43 milionów złotych kosztował pierwszy odcinek płockiej obwodnicy, z czego prace budowlane pochłonęły 32 mln, reszta to inne koszty (m. in. wykup gruntów). Dofinansowanie ze środków unijnych wyniosło 30 mln zł.
Pierwszy odcinek obwodnicy połączył rondo Wojska Polskiego (nieopodal nowego mostu) z ulicą Otolińską. Jego realizacja możliwa była dzięki zmianie koncepcji i projektu drogi. Obwodnica w całości przebiegać ma na terenach należących do Płocka. Kolejne odcinki mają przebiegać wzdłuż ulicy Jędrzejewo, w pobliżu lotniska, przeciąć ulicę Bielską, tory kolejowe i jar Brzeźnicy. Koniec przewidywany jest w rejonie ulicy Długiej, nieopodal Polskiego Koncernu Naftowego Orlen.
Takie rozplanowanie trasy sprawiło, że władze miasta mogły decydować o jej budowie bez konieczności konsultowania wszystkiego z Generalną Dyrekcją Dróg i Autostrad. Wybudowanie obwodnicy powinno sprawić, że przylegające do niej tereny staną się atrakcyjne dla potencjalnych inwestorów.
Dzięki głosowaniu płocczan w plebiscycie dotyczącym inwestycji drogowych pierwszy odcinek obwodnicy zyskał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Budowa ruszyła w listopadzie 2013 roku i trwała niespełna rok. W piątek władze miasta odebrały pozwolenie na użytkowanie drogi, dzięki czemu można było oficjalnie oddać ją do użytku.
Marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik podkreślił, że oddanie do użytku pierwszego odcinka obwodnicy to dowód stałego rozwoju naszego miasta. Zaznaczył też, że zmieni się natężenie ruchu na drodze wojewódzkiej nr 567 łączącej Płock z Górą.
– Szykujemy się do zmodernizowania trasy, która dla wielu płocczan jest szybkim dojazdem do Warszawy – mówił Adam Struzik. – Mamy koncepcję przebudowy tej drogi. Chcemy, aby była trzypasmowa, podobnie jak np. obwodnica Gostynina
Niemal w tym samym czasie zakończyła się budowa obwodnicy Skawiny. Firma Mota-Engil Central Europe S.A, która była głównym wykonawcą, wykorzystała asfalty nowej generacji ORBITON HiMA, określanych mianem asfaltów długowiecznych. Dzięki temu oddany niedawno do użytku odcinek będzie wyjątkowo odporny na pękanie nawierzchni i powstawanie kolein.
Z naszych nieoficjalnych ustaleń wynika, że asfalt nowej generacji mógłby być zastosowany również przy budowie kolejnych odcinków obwodnicy Płocka. Wszystko jednak zależy od wykonawcy i od tego, czy zwróci się do Orlen Asfaltu z prośbą o współpracę.