Pasażerowie, trzymajcie się za portfele. Od września o wiele więcej zapłacimy za bilety autobusowe [NOWY CENNIK]

Od 1 września nastąpi zmiana cen biletów za przejazd autobusami z taboru Komunikacji Miejskiej – za bilet podstawowy zapłacimy już nie 4 zł, a 4,80 zł. I tym razem na osłodę nie ma nawet wydłużonego czasu przejazdu na jednym bilecie. Nie ma nawet wyjaśnienia powodów.

Przykładowe zmiany w strefie A obejmują:

  • Bilet jednoprzejazdowy przesiadkowy (60-minutowy) w strefie A: cena biletu normalnego wzrasta do 4,80 zł, ulgowego do 2,40 zł.
  • Zmiany w biletach długookresowych: nowe ceny biletów 30-dniowych w strefie A wyniosą 146 zł za bilet normalny i 73 zł za ulgowy.
  • Nowa oferta dla użytkowników aplikacji PłocKArta: cena biletu 30-dobowego w strefie A wyniesie 120 zł za bilet normalny i 60 zł za ulgowy.

Od podwyżki do podwyżki 

Cofnijmy się do 2019 r., kiedy to zdrożały wszystkie rodzaje biletów, w tym cena biletu normalnego wzrosła o 40 gr – z 2,80 do 3,20 zł. Ratusz tłumaczył ten krok m.in. kupnem nowych, nowoczesnych autobusów, wprowadzeniem nowych połączeń czy zwiększeniem częstotliwości kursów, wymianą części przystanków na wiaty.

Już w następnym roku była niespodzianka w postaci następnej podwyżki. Od września 2020 r., po podwyżce rzędu 12-15 proc., przyszło m.in. zapłacić 3,60 zł za bilet przejazdowy w strefie A. Wówczas na stronie płockibus.pl można było przeczytać: „Patrząc na ceny biletów w innych miastach plasujemy się niestety bardziej w grupie dużych miast z trakcjami tramwajowymi niż tej z miastami o zbliżonej nam wielkości i tylko z autobusami. Obecnie w Płocku za podroż transportem publicznym zapłacimy dużo więcej niż choćby w Toruniu, Włocławku czy Radomiu”.

Jeszcze drożej kosztował bilet na autobus od lutego 2022 r. Wtedy bilety podstawowe zdrożały z 3,60 zł do 4 zł, ulgowe ze  1,8 zł do 2 zł. Na osłodę wydłużono czas przejazdu na jednym bilecie do 60 minut. Miejska spółka tłumaczyła się wówczas przede wszystkim wzrostami cen paliwa, także podwyżkami cen energii i wzrostem płacy minimalnej.

Już wówczas nie brakowało głosów krytycznych, haseł w stylu „Płock, podwyżek moc”, o „dobijaniu” do cen warszawskich, pytań jaka w tym tkwi zachęta do zwiększania liczby pasażerów w autobusach.

Ceny biletów w miastach od 100 do 200 tys. mieszkańców (Płock – 112 483 mieszkańców)…

Wałbrzych (cennik od 1 lipca 2023 r.), 101 857 mieszkańców

czasowy, 30-minutowy – 4,40 zł / 2,20 zł

czasowy, 60-minutowy – 5,60 zł / 2,80 zł

Włocławek (cennik od stycznia 2023 r.), 102 102 mieszkańców

jednorazowy (do 45 minut) – 3,40 zł / 1,70 zł

specjalny jednorazowy za przejazd do 2 przystanków – 1,70 zł

Tarnów (cennik od stycznia 2021 r.), 103 960 mieszkańców

jednorazowy (do 30 minut) – 3,60 zł / 1,80 zł

do 60 minut – 5 zł / 2,50 zł

Koszalin (cennik od 1 czerwca 2022 r.), 104 239 mieszkańców

bilet normalny (do 30 minut) – 3,80 zł / 1,90 zł

Elbląg (cennik od 1 grudnia 2022 r.), 113 567 mieszkańców

bilet 60-minutowy – 4 zł / 2 zł

Gorzów Wielkopolski (cennik od 15 lipca 2021 r.), 116 436 mieszkańców

bilet jednorazowy (nieograniczona liczba przejazdów do 45 minut) – 3 zł / 1,50 zł

Opole (cennik od listopada 2022 r.), 126 458 mieszkańców

do 45 minut – 4,20 zł / 2,1 zł

do 45 minut na liniach nocnych – 5,20 zł / 2,60 zł

Rybnik (cennik od 1 maja 2022 r.), 131 744 mieszkańców

jednorazowy (e-karta, aplikacja mobilna), do 3 przystanków – 2 zł / 1 zł

jednorazowy (e-karta, aplikacja mobilna), 4 – 7 przystanków – 4 zł / 2 zł

jednorazowy (e-karta, aplikacja mobilna), 8 – 12 przystanków – 5 zł / 2,50 zł

jednorazowy (e-karta, aplikacja mobilna), 13 – 18 przystanków – 6 zł / 3 zł

jednorazowy (e-karta, aplikacja mobilna), powyżej 18 przystanków – 7 zł / 3,50 zł

bilet jednorazowy kupiony u kierowcy – 7 zł / 3,50 zł

Zielona Góra, 139 278 mieszkańców

jednoprzejazdowy (z przesiadkami do 60 minut) – 3 zł / 1,50 zł

elektroniczna portmonetka: przejazd do 2 przystanków – 1 zł, od 3 do 8 przystanków – 2,60 zł / 1,30 zł, powyżej 8 przystanków – maksymalnie 3 zł / 1,50 zł

Bielsko-Biała (cennik od 2021 r.), 166 765 mieszkańców

bilet jednorazowy 4 zł, ulgowy – 2 zł

bilet czasowy (nieograniczona liczba przejazdów, do 60 minut) – 5 zł, ulgowy – 2,50 zł

Bytom – 149 576 mieszkańców, Chorzów – 101 914 mieszkańców, Dąbrowa Górnicza – 114 765 mieszkańców, Gliwice – 171 023 mieszkańców, Ruda Śląska – 131 532 mieszkańców, Sosnowiec – 189 178 mieszkańców, Tychy – 123 105 mieszkańców, Zabrze155 430 mieszkańców (cennik od 1 marca 2024 r.)

bilet 20-minutowy – 4,60 zł/ 2,30 zł (elektronicznych – 4 zł / 2 zł)

bilet 40-minutowy – 5,60 zł / 2,80 zł (elektronicznych – 5 zł / 2,50 zł)

bilet 90-minutowy – 6,60 zł / 3,30 zł (elektronicznych – 6 zł / 3 zł)

Olsztyn, 168 212 mieszkańców

jednoliniowy (do 30 minut) – 4 zł / 2 zł

45-minutowy – 5 zł / 2,50 zł

90-minutowy – 7 zł / 3,50 zł

Kielce (cennik od listopada 2022 r.), 183 885 mieszkańców

bilet jednorazowy (60-minutowy) – 4 zł / 2 zł

Toruń (cennik od stycznia 2023 r.), 195 690 mieszkańców

jednoprzejazdowy – 3,80 zł / 1,90 zł

do 90-minut (z możliwymi przesiadkami) – 6,80 zł / 3,40 zł

Radom (cennik od 1 marca 2023 r.), 197 848 mieszkańców

jednorazowy na wszystkie linie – 3,60 zł / 1,80 zł

jednogodzinny na wszystkie linie – 5 zł / 2,50 zł

Rzeszów (cennik od 1 lipca 2023 r.), 197 181 mieszkańców

60-minutowy – 5 zł / 2,50 zł (ustawowy, np. student) / 3 zł (samorządowy, np. uczeń, emeryt)

90-minutowy – 8,20 zł / 4,1  zł (ustawowy, np. student) / 4,9 zł (samorządowy, np. uczeń, emeryt)

W Płocku ulg jest już całkiem sporo. Są nawet darmowe przejazdy dla kibiców…

Od kilku lat możliwość przejazdów bez codziennego kasowania biletu mają m.in. uczniowie płockich podstawówek. Ulgi dotyczą np. nauczycieli i opiekunów grup uczniów podróżujących na zajęcia w przestrzeni miejskiej i na zawody, umundurowanych funkcjonariuszy Straży Miejskiej i policjantów w czasie wykonywania czynności służbowych. Pełen katalog dostępny jest na stronie Komunikacji Miejskiej.

Pod koniec lipca przewodniczący rady miasta zaproponował uprawnienie do ulgowych przejazdów dla studentów szkół doktorskich. Ulgi jednak nie będzie, ponieważ – odpisał Arturowi Jaroszewskiemu wiceprezydent Piotr Dyśkiewicz – pobierają miesięczne stypendium naukowe, które nie jest opodatkowane podatkiem dochodowym, wpierw w wysokości blisko 3,5 tys. brutto, zaś po przeprowadzeniu oceny śródokresowej – ponad 5,3 tys. zł brutto.

Ostatnio prawo do ulgowych przejazdów przyznał prezydent Płocka kibicom jadącym na mecz na stadion przy Łukasiewicza w ramach rozgrywek „Betclic 1 Liga”, w czasie 2 godzin przed rozpoczęciem meczu (zarządzenie obowiązuje od 5 sierpnia do końca sezonu piłkarskiego 2024/25), na liniach komunikacji miejskiej, w strefie A.