Ostatnia 'prosta’ płockiej obwodnicy. Siedmiomilowy krok w rozwój miasta

Obwodnica Płocka to od kilku lat temat numer jeden. Dotyczy on bowiem nie tylko płocczan i mieszkańców powiatu, ale także wszystkich, którzy bywają w naszym mieście i zdają sobie sprawę z korków, które zatruwają życie nawet tym najbardziej cierpliwym. Właśnie została podpisana umowa na wykonanie trzeciego etapu inwestycji. Tym samym miasto zrobiło siedmiomilowy krok w kierunku swojego rozwoju. To ostatnia „prosta”  ogromnego przedsięwzięcia.

W piątek, 19 maja, w płockim ratuszu prezydent Andrzej Nowakowski podpisał umowę z firmą (wyłonioną w przetargu) PORR S.A, którą reprezentował członek jej zarządu – Jakub Chojnacki, na budowę trzeciego odcinka obwodnicy, czyli na odcinek od ulicy Bielskiej do ulicy Długiej. – Zaczęliśmy przed kilkoma laty od wykonania pierwszego etapu tej trasy. Drugi odcinek obwodnicy, między ul. Otolińską i Bielską właśnie powstaje – mówił podczas konferencji prasowej prezydent miasta.

Dzięki trasie, której budowy jesteśmy świadkami, powstanie nowy kręgosłup komunikacyjny miasta. Obwodnica ułatwi dojazd do kombinatu, powstanie również połączenie z uprzemysłowioną dzielnicą Płocka – Kostrogajem. Trasa ułatwi także dojazd do terenów inwestycyjnych, położonych na peryferiach miasta. Obecnie budowany odcinek obwodnicy przez firmę Skanska zakończy się na węźle „Bielska”.

Firma PORR będzie realizowała inwestycję na ostatnim jej odcinku. Długość trasy, którą wykona to ponad 2 km, ale wraz z drogami serwisowymi i technologicznymi powstanie łącznie 5,3 km dróg. Na tym odcinku obwodnicy powstaną cztery obiekty inżynieryjne. Będą to trzy mosty: nad dopływem Brzeźnicy – dwuprzęsłowy o długości 91,4 m; nad samą rzeką Brzeźnicą – dwuprzęsłowy o długości 60,4 m; w ciągu ul. Przemysłowej – nad rzeką Brzeźnicą czteroprzęsłowy o długości 113 m. Powstanie także dwupoziomowy węzeł „Trzepowo”: wiadukt – skrzyżowanie obwodnicy z ul. Przemysłową.

– Będzie to duża inwestycja za 46 mln zł, z czego ponad 36 mln stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej. Już w tym roku chcemy wydać 20 mln zł, a całą inwestycję zakończyć 30 czerwca 2018 – tłumaczył Andrzej Nowakowski.

Warto dodać, że podpisanie umowy na budowę trzeciego odcinka obwodnicy to dalszy ciąg dobrych wiadomości dotyczących infrastruktury Płocka. Bowiem w czwartek, 18 maja, prezydent Płocka oraz marszałek województwa Adam Struzik podpisali umowę na dofinansowanie unijne przebudowy i remontu ul. Przemysłowej, Kostrogaj oraz Wiadukt. – W połowie przyszłego roku ten rejon miasta zmieni się więc całkowicie, zwłaszcza, że Miejski Zarząd Dróg przystępuje również do przebudowy ul. Bielskiej na odcinku od lotniska do powstającego węzła obwodnicy „Bielska” – na skrzyżowaniu Bielskiej z ul. Wiadukt powstanie rondo – tłumaczy Hubert Woźniak, z biura prasowego płockiego ratusza.

Po zakończeniu prac przy budowie obwodnicy północno – zachodniej miasta tzw. ruch ciężkich pojazdów praktycznie zostanie „wyprowadzony” z ulic Płocka. Samochody ciężarowe, w tym także te przewożące substancje niebezpieczne, obsługujące PKN Orlen oraz Kostrogaj, będzie kierował się bezpośrednio na obwodnicę.  – Nowa trasa odciąży centrum Płocka. Po zakończeniu tego przedsięwzięcia czas przejazdu z ronda im. Wojska Polskiego do skrzyżowania ulicy Długiej z Łukasiewicza wyniesie zaledwie  8,5 minuty, a nie jak dotychczas ponad 20 min. albo i dłużej – podkreślił z kolei Jacek Terebus, zastępca prezydenta miasta Płocka ds. Rozwoju i Inwestycji.

Przypomnijmy. Pierwszy odcinek obwodnicy o długości 1,6 km oddano w 2014 roku. Koszt budowy wyniósł 43 mln zł, z czego prawie 30 mln zł pochodziło ze środków unijnych. Obecnie trwa budowa drugiego odcinka trasy o długości 2,7 km. Przedsięwzięcie realizuje firma Skanska, która rozpoczęła płocką inwestycję w ubiegłym roku. Zakończenie tego odcinka przewiduje się na koniec listopada tego roku. Jej wartość to 37,5 mln zł – wsparcie unijne w tym przypadku wyniosło 80 proc. Planowany czas ukończenia inwestycji wraz z III etapem to połowa 2018 roku. Budowa wszystkich trzech odcinków obwodnicy Płocka została wpisana do Regionalnych Inwestycji Terytorialnych tzw. RIT.

Źródło i fot: UMP.