Orlenowski KolTrans i Euronaft Trzebinia, zarządzające obecnie głównymi aktywami kolejowymi Grupy Orlen, rozpoczęły realizację programu inwestycyjnego, którego celem jest, poza poprawą bezpieczeństwa i warunków pracy, znaczące zwiększenie dostępności technicznej i efektywności posiadanego taboru lokomotyw.
Program podzielony jest na etapy i dotyczy zarówno floty lokomotyw bocznicowych jak i przewozowych obu spółek. Obejmuje zarówno modernizacje jak i zakup nowego taboru. Łącznie do 2020 roku wydatki inwestycyjne na cel pochłoną niebagatelną kwotę 300 mln zł.
W tej chwili obydwie spółki eksploatują około 50 lokomotyw stanowiących w większości ich własność, zaś program rozwoju dla taboru kolejowego na lata 2017- 2020 zakłada zakup lub modernizację ok. 22 lokomotyw, które zapewnią zwiększenie zdolności przewozowych logistyki kolejowej w Polsce. Plan odnowy taboru kolejowego obejmie również czeskie aktywa przewozowe koncernu
W trakcie realizacji pierwszego etapu inwestycji spółki poddadzą modernizacji 3 lokomotywy spalinowe przeznaczone do obsługi na bocznicach zakładów w Płocku oraz w Trzebinii. „Finalnie po przeprowadzeniu modernizacji, która pozwoli uzyskać sprzęt o wyższej mocy, niezawodności oraz zdecydowanie lepszych parametrach w zakresie ochrony środowiska, tabor kolejowy zyska 2 lokomotywy typu 15 D z nowoczesnym silnikiem firmy Caterpillar o mocy 1550 kW, spełniającym normy emisji spalin UIC IIIa” – tłumaczą w spółce.
„Podobny proces przejdzie jedna z lokomotyw Euronaftu, która po modernizacji będzie również dysponowała silnikiem Caterpillar ale o mocy 708 kW. Do wykonania tych zadań wybrano polską spółkę NEWAG. Łączna wartość zawartych umów wynosi 13 mln zł zaś odbiór zmodernizowanych lokomotyw jest przewidziany na koniec bieżącego roku” – informuje Orlen.
„Zmodernizowane lokomotywy poza wzmocnieniem potencjału przewozowego Grupy zapewnią komfortowe warunki pracy, głównie w zakresie niższej emisji hałasu. W nowych kabinach zostaną również obniżone przedziały silnikowe co znacząco poprawi widoczność a tym samym będzie miało pozytywny wpływ na bezpieczeństwo prowadzonych manewrów”.
Bardzo istotnym efektem modernizacji będzie również zapewnienie pożądanych parametrów odnoszących się do ochrony środowiska, regulowanych przez dyrektywy Unii Europejskiej w zakresie emisji CO, węglowodorów, tlenków azotu i cząstek stałych” – według informacji prasowej z biura PKN Orlen.
Fot. PKN Orlen i KolTrans