Orlen sprzedaje cysterny

Polski Koncern Naftowy Orlen sprzedał 100 procent akcji spółki Orlen Transport firmie Trans Polonia. Natomiast udziały Orlen KolTrans-u i zorganizowana część przedsiębiorstwa Euronaft Trzebinia przeszły w ręce PKP Cargo. Pierwsza z transakcji warta jest około 85 milionów złotych, druga – ponad 250 mln zł.

 

Przedstawiciele Orlenu przekonują, że sprzedaż spółki-córki zajmującej się transportem samochodowym wpisuje się w strategiczne działania koncernu, który koncentruje się przede wszystkim na kluczowych obszarach swej działalności.

– Transport samochodowy to usługa, którą można kupić po konkurencyjnych cenach od wielu dostawców. Z perspektywy producenta paliw i chemikaliów nie daje przewagi nad konkurencją – przekonuje Marek Podstawa, Członek Zarządu ds. Sprzedaży PKN Orlen. – Sprzedaż tych aktywów i przejęcie obsługi transportowej naszych produktów przez wyspecjalizowaną firmę logistyczną zapewni nam wysoką jakość obsługi bez konieczności angażowania czasu naszych menadżerów w jej bezpośredni nadzór.

Orlen Transport ma podpisane długoterminowe umowy na przewóz paliw. To niezwykle korzystna sytuacja dla firmy, która zdecydowała się nabyć aktywa orlenowskiej spółki. – Zakup Orlen Transportu idealnie wpisuje się w strategię rozwoju naszej grupy kapitałowej. Dzięki temu możemy rozszerzyć podstawową działalność związaną z transportem płynnych surowców chemicznych i mas bitumicznych o transport paliw – podsumowuje Dariusz Cegielski, prezes zarządu Trans Polonia. –Długoterminowe umowy z Grupą Orlen gwarantują stabilność przychodów i marż. Otwiera nam to również możliwość świadczenia usług dla innych podmiotów na rynku paliwowym.

PKN Orlen porozumiał się z firmą Trans Polonia w sprawie gwarancji pracowniczych, zapewniających pracownikom sprzedawanej spółki ciągłość zatrudnienia. Sfinalizowanie transakcji wymaga jeszcze uzyskania zgody Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Orlen Transport zajmuje się transportem benzyny, oleju napędowego, JET oraz LPG. Ma swe oddziały w 23 punktach Polski. Dysponuje 223 autocysternami, które przystosowane są do przewozu towarów niebezpiecznych. Wśród 582 zatrudnianych przez firmę osób 485 to kierowcy. Przychody spółki w 2014 roku wynosiły 125,4 miliona złotych, a zysk netto – 13,6 mln.

Grupa kapitałowa Trans Polonia zajmuje się transportem i logistyką płynnych surowców chemicznych. Współpracuje z ponad stu wiodącymi producentami chemikaliów z Polski i Europy. Firma korzysta z transportu drogowego, kolejowego i morskiego. Ma do dyspozycji 200 nowoczesnych pojazdów specjalistycznych. Są one przystosowane do transportu płynnych chemikaliów różnych grup. Grupa ma swoje zagranicznie przedstawicielstwa w Holandii, Francji i Hiszpanii. Od 2008 jest notowana na Giełdzie  Papierów Wartościowych w Warszawie.

Drugą spółką-córką sprzedaną przez PKN Orlen jest Orlen KolTrans, którego aktywa przejete zostały przez PKP Cargo wraz ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa Euronaft Trzebinia. Orlen zamierza przy tym podpisać długoterminowe umowy logistyczne na obsługę Grupy Orlen przez PKP Cargo. Podobnie jak w przypadku zbycia aktywów OrlenTransportu, również i ta transakcja wymaga zgody prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

– Staramy się konsekwentnie wzmacniać PKP Cargo. Po niezwykle udanym przejęciu czeskiego AWT i ekspansji na rynkach południowej Europy umacniamy pozycję na rynku polskim – mówi Adam Purwin, Prezes Zarządu PKP Cargo. – Przewozy paliw i produktów petrochemicznych wymagają wysokiej jakości obsługi. Fakt, że PKN Orlen zdecydował się wybrać nas jako swego strategicznego partnera logistycznego to dowód zaufania naszych kontrahentów i mocny impuls do kontynuowania dynamicznego rozwoju firmy.

PKP Cargo ma podpisać również wieloletnią umowę w sprawie kolejowego transportu produktów Grupy Orlen oraz obsługi kolejowych bocznic należących do koncernu. Ustalone zostały również gwarancje pracownicze dla osób zatrudnionych w spółce Orlen KolTrans oraz w pionie kolejowym Euronaft Trzebinia. – Chcemy zoptymalizować strukturę grupy kapitałowej tak, by koncentrować się na naszej podstawowej działalności i zwiększaniu efektywności – tłumaczy Marek Podstawa. – Po analizie wariantów strategii dla naszych aktywów kolejowych uznaliśmy, że znalezienie wiarygodnego inwestora branżowego jest najlepszym rozwiązaniem, pozwalającym zapewnić spółce i jej pracownikom dalszy rozwój

Orlen KolTrans i Euronaft Trzebinia działają na rynku przewozów paliw i chemikaliów, przewożąc ponad 40 proc. produktów wytwarzanych przez PKN Orlen – głównie do terminali paliwowych i zakładów chemicznych. PKP Cargo to największy towarowy przewoźnik kolejowy w Polsce. Jego udział w rynku przekracza 56 procent. Dzięki transakcji PKP Cargo wzbogaci się o blisko 700 wagonów przeznaczonych do przewozu produktów rafineryjnych i petrochemicznych.