Ogromna inwestycja drogowa w powiecie płockim. 20 km trasy w trzech gminach. Przekazano plac budowy

To świetna wiadomość dla mieszkańców kilku gmin powiatu płockiego. Ruszyła bowiem największa inwestycja w powiecie płockim. Przedsięwzięcie zakłada rozbudowę ciągu 20 km dróg, które łącze miejscowości Goślice, Leszczyn, Smolino, Sędek, Przeciszewo, Opatówiec oraz Zagrobę. Przedsięwzięcie dotyczy zatem trzech gmin. Koszt inwestycji to 72 mln zł. Koniec prac związanych z przebudową przewidziano na wiosnę 2026 roku.

W poniedziałek, 8 stycznia, umowę w tej sprawie z wykonawcą podpisał starosta płocki Sylwester Ziemkiewicz. – To największa inwestycja, jaką realizuje samorząd powiatu płockiego. Przedsięwzięcie dotyczy w sumie kilku samorządów, bowiem remontowana droga przebiega przez gminy Bielsk, Drobin i Staroźreby – wymieniał starosta. – Łącznie przebudowanych zostanie ponad 20 km dróg, wartość tej gigantycznej inwestycji to ponad 72 mln zł.

Powiat Płocki na tę inwestycję uzyskał dofinansowanie w kwocie 70,5 mln zł z Rządowego Funduszu Polski Ład – Programu Inwestycji Strategicznych. – Jest to rekordowe dofinansowanie w historii powiatu, jakie nasz samorząd pozyskał na jednorazową inwestycję. Symboliczny czek na te środki starosta płocki Sylwester Ziemkiewicz odebrał jesienią 2022 roku – wyjaśnia starostwo. – Staraliśmy się o to dofinansowanie, ponieważ dzięki niemu będziemy mogli zrealizować inwestycję, na którą samodzielnie nie byłoby nas po prostu stać – przyznaje Sylwester Ziemkiewicz.

W zakres robót, pod które właśnie przekazano plac budowy, wejdą m.in.: poszerzenie i wzmocnienie konstrukcji jezdni, chodniki, pobocza, skrzyżowania z innymi drogami, roboty odwodnieniowe i inne. Inwestycja ma najwyższy priorytet pod względem bezpieczeństwa oraz zachowania płynności ruchu kołowego. Stan istniejący nie spełnia wymogów i nie zaspokaja bieżącego zapotrzebowania, a co najistotniejsze – po rozbudowie Olefin III, największego projektu petrochemicznego w Europie, ciąg komunikacyjny stanie się niedrożny i może zagrażać płynności transportowej na zaplanowaną skalę (nowa instalacja będzie potrzebowała ok. 1 mln ton dodatkowych wsadów). Przebudowa tych dróg ma zatem strategiczne znaczenie w kontekście gospodarczym w skali regionu i kraju.

– Inwestycja, jak każda budowa, będzie generowała pewne uciążliwości. Bardzo prosimy jednak o wyrozumiałość, ponieważ za 27 miesięcy, czyli wiosną 2026 roku, będziemy mieć bezpieczną, komfortową, 6-metrową drogę powiatową – podkreśla dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Płocku Marcin Błaszczyk.

Co na 2024? 

– Samorząd Powiatu Płockiego rozpoczyna ten rok zaplanowaną w budżecie kwotą w wysokości blisko 50 mln zł przeznaczoną na inwestycje – zaznaczył starosta Sylwester Ziemkiewicz. Podkreślił, że te środki zawsze w ciągu roku są zwiększane, tak więc de facto można się spodziewać jeszcze wyższej kwoty.

Starosta dodał, że rozpoczęte już inwestycje na terenie powiatu płockiego będą kontynuowane. Chodzi o: modernizację drogi w Orszymowie, przebudowę skrzyżowania w Woźnikach czy drogi Szczawin Kościelny – Smolenta – Korzeń. Z nowych inwestycji, których rozpoczęcie planuje się w 2024 roku, warto wymienić choćby remont drogi Sikórz – Mochowo czy budowę mostu w Łętowie i Mąkolinie. Samorząd powiatu płockiego wystąpił do marszałka Mazowsza z prośbą o wsparcie finansowe modernizacji ul. Imielnickiej, która łączy powiat płocki z miastem Płock. Trwają również zaawansowane rozmowy dotyczące remontu ok. 10 km dróg wokół Orlenu na mocy porozumienia z koncernem.

Źródło i fot: Starostwo Powiatowe w Płocku