To już pewne: 1 września pojedziemy całą al. Kilińskiego – od Al. Jachowicza po ul. Mostową i most im. Legionów Piłsudskiego. Można też będzie wjechać w ul. Warszawską i skorzystać z parkingu „parkuj i jedź” przy Siedemdziesiątce – napisał prezydent Andrzej Nowakowski w poście na Facebooku.
– Przebudowa Kilińskiego wkracza w ostatni etap. Od 1 września będziemy mogli już przejechać całą aleją od Politechniki po stary most – mówił prezydent Płocka na środowej konferencji prasowej. – Modernizacja al. Kilińskiego, którą powoli kończymy, jest jedną z największych inwestycji drogowych w ostatnim okresie – dodał. – Kiedy o zakończonej już budowie obwodnicy można było mówić jak o tworzeniu nowego kręgosłupa komunikacyjnego Płocka, to o przebudowie al. Kilińskiego wraz z jej skrzyżowaniami można mówić jak o modernizacji starego kręgosłupa komunikacyjnego miasta.
Zakres prac jaki wykonali drogowcy jest naprawdę gigantyczny. Najpierw powstała kanalizację deszczowa, której kolektory zaczynają się na skrzyżowaniu Al. Jachowicza z ul. 11 Listopada, ciągną się pod całą Kilińskiego i przez ul. Warszawską oraz Mostową, aby połączyć się z ul. Rybaki. Zbudowano też nową nawierzchnię, drogę rowerową, położono chodniki i zainstalowano nowe oświetlenie.
Co bardzo ważne. Zmodernizowano sygnalizację świetlną na skrzyżowaniach al. Kilińskiego z ul. Padlewskiego. – Największe zmiany nastąpiły na skrzyżowaniu z Alejami Jachowicza, al. Piłsudskiego oraz ul. Dworcową i Otolińską. Prawie równie duże zmiany nastąpią na skrzyżowaniu Kilińskiego z ul. Warszawską, Mostową i Norbertańską, gdzie powstaje właśnie klasyczne rondo – zaznacza Hubert Woźniak z biura prasowego ratusza.
Chociaż od 1 września remontowana al. Kilińskiego będzie przejezdna w całości (także wjazd i wyjazd z ul. Warszawskiej będzie przejezdny) to prace jeszcze tu potrwają. Drogowcy będą budować nowy wlot w ul. Norbertańską oraz połączenie z budowanym obecnie wiaduktem do ogrodu zoologicznego. Prace potrwają do końca listopada.
Przebudowa al. Kilińskiego wraz z odcinkiem ul. Mostowej i Kolejowej (odcinek między mostem im. Legionów Piłsudskiego, a rondem im. Jana Marka Lajourdie na Radziwiu) oraz fragmentem al. Jachowicza jest jednym z elementów tzw. II Programu Mobilności Miejskiej. Za przebudowę „starego kręgosłupa komunikacyjnego” Płocka Miejski Zarząd Dróg zapłaci 38 mln zł. Część tych kosztów – nieco ponad 2,3 mln zł – pokryją Wodociągi Płockie. Miasto na tę inwestycję uzyskało także dofinansowanie unijne na poziomie 80 proc., czyli 18 mln zł.
Kolejnym etapem II Programu Mobilności Miejskiej jest budowany obecnie jeszcze jeden parking, który także będzie funkcjonował w systemie „parkuj i jedź”. Powstaje on między ogrodem zoologicznym, a strzelnicą. Zmieści się na nim 130 samochodów osobowych, sześć stanowisk będzie dla osób niepełnosprawnych. Koszt budowy parkingu wraz z drogą dojazdową wyniesie 3,4 mln zł. Płock zdobył dofinansowanie unijne na te inwestycję na poziomie 80 proc. kosztów (2,7 mln zł).
Fot. UMP.