Nowe drogi i wiele innych inwestycji w subregionie płockim. Sprawdźcie co i gdzie?

Zarząd województwa przyjął plan inwestycyjny dla subregionu płockiego. Główny nacisk został położony na działania związane m.in. ze wzrostem konkurencyjności miasta i obszaru funkcjonalnego poprzez zrównoważony rozwój i sprawny transport oraz przywracanie funkcji społeczno-gospodarczych zdegradowanym obszarom.

W sumie na projekty w ramach RIT w całym województwie przeznaczono ponad 950 mln zł. Jesienią będzie wiadomo, ile uzyskał tzw. RIT płocki. W piątek, 22 lipca, w Muzeum Mazowieckim w Płocku oficjalnie ogłosił tę informację marszałek Adam Struzik, który przedstawił także założenia projektu i planowane inwestycje.

Regionalne Inwestycje Terytorialne (RIT) to autorska inicjatywa zarządu województwa w najnowszym RPO WM (2014-2020) na wzór ZIT-u wprowadzonego przez Komisję Europejską dla Warszawy i okolic. Chodziło o to, by samorządy z pozostałych subregionów Mazowsza mogły wspólnie wypracować projekty tworzące zintegrowaną całość. Liderem koordynującym prace jest zawsze dawne miasto wojewódzkie.

W przypadku Płocka wypracowany przez samorządy i zatwierdzony właśnie przez zarząd województwa plan inwestycyjny obejmuje projekty dotyczące lepszej dostępności pacjentów do wysokiej jakości usług medycznych oraz ożywienia społeczno-gospodarczego tzw. obszarów kryzysowych. W ramach tych projektów planowane są działania obejmujące:

— budowę trasy północno-zachodniej (projekt główny),
— rozbudowę ulicy Przemysłowej i przebudowę ulicy Kostrogaj w Płocku wraz z niezbędną infrastrukturą w celu udostępnienia terenów inwestycyjnych na osiedlu Łukasiewicza i Trzepowo,
— rozbudowę i przebudowę drogi powiatowej nr 3759W Szumanie – Bielsk,
— rozwój systemu zrównoważonej mobilności miejskiej na terenie OFMP,
— modernizację energetyczną budynków użyteczności publicznej na terenie OFMP,
— rewitalizację społeczno-gospodarczą śródmiejskich przestrzeni miasta Płocka (projekt główny),
— rewitalizację najstarszej części Gąbina.

– Chodzi o to, aby pięć najważniejszych po Warszawie miast też było moderatorami i organizatorami realizacji szeregu projektów z partnerami – głównie oczywiście samorządowymi – którymi będą gminy i powiaty wokół tych ośrodków regionalnych i subregionalnych. Chcemy, aby te zintegrowane projekty rzeczywiście eliminowały problemy, które tam się pojawiają, np. problemy komunikacyjne. W ten sposób umożliwiamy tym pięciu ważnym ośrodkom pozawarszawskim realizację analogicznego programu, jaki ma Warszawa w postaci Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych – podkreślił marszałek Adam Struzik

W obecnym RPO WM 2014-2020 nowością jest wprowadzony przez Komisję Europejską ZIT, czyli mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, który stworzony został dla Warszawy i obszaru funkcjonalnego wokół stolicy. Zarząd województwa podjął decyzję, by podobny mechanizm wprowadzić w innych częściach województwa. Stworzone zostały więc Regionalne Inwestycje Terytorialne, które miały stać się dla samorządów lokalnych inspiracją do wspólnego planowania najważniejszych inwestycji.

W każdym subregionie liderem jest główne miasto. W naszym województwie są to: Ciechanów, Ostrołęka, Płock, Radom i Siedlce. W planach zawarte są grupy projektów, które będą realizowane przez samorządy lub partnerstwa, zawiązane w dowolnej formie. Z założenia partnerstwa powinny tworzyć się w odpowiedzi na wspólne wyzwania oraz potrzebę wypracowania wspólnej wizji rozwoju. Projekty zgłoszone w ramach RIT mają mieć zintegrowany charakter, to znaczy, że będą to grupy projektów, które wspólnie rozwiążą jakiś problem i jednocześnie wesprą rozwój subregionu.

Nie wszystkie inwestycje muszą być realizowane z udziałem środków unijnych. Chodzi jednak o wypracowanie spójnej koncepcji, która przyniesie korzyści całemu subregionowi. Aby uzyskać dofinansowanie, projekty będą startować w konkursach ogłaszanych specjalnie dla RIT (objętych tzw. OSI problemowymi, czyli obszarami strategicznej interwencji). Startowanie w tych konkursach nie zamyka drogi do ubiegania się o środki unijne w ramach innych naborów, które są otwarte dla wszystkich.

Projekty wybierane w konkursie ogłaszanym dla RIT, tak jak pozostałe projekty konkursowe, w celu otrzymania wsparcia będą musiały otrzymać pozytywną ocenę zgodnie z kryteriami przyjętymi przez Komitet Monitorujący.

Podczas piątkowego spotkania w Muzeum Mazowieckim 13 samorządowców, w tym 11 z subregionu płockiego podpisało umowy na ponad 16,4 mln zł unijnego dofinansowania na budowę lub modernizację dróg lokalnych. To dobra wiadomość przede wszystkim dla mieszkańców tych miejscowości, którym znacznie poprawi się jakość podróżowania.

26 inwestycji drogowych zrealizowanych zostanie na terenie gmin: Bielsk, Bodzanów, Drobin, Gozdowo, Mochowo, Radzanowo, Rościszewo, Zawidz, Czernice Borowe (pow. przasnyski), Szreńsk (pow. mławski) oraz powiatów: płockiego, gostynińskiego i sierpeckiego. Środki pochodzić będą z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Umowy z beneficjantami podpisał marszałek Adam Struzik.

– Inwestycje drogowe to największa bolączka samorządów i na ten cel głównie samorządy sporządzają projekty – tłumaczył marszałek naszego województwa.

 

Fot. Dziennik Płocki