Czy w Płocku jest miejsce na jeszcze jedno technikum? Zadaliśmy to pytanie prezesowi Stowarzyszenia Academia Economica w Płocku Marcinowi Gerwatowskiemu, a także Markowi Owczarkowi, wiceprezesowi Stowarzyszenia, które jest twórcą i organem prowadzącym szkołę o nazwie Mazowieckie Technikum Innowacji w Płocku w skrócie MTI.
Marcin Gerwatowski i Marek Owczarek powiedzą o argumentach przemawiających za powstaniem Mazowieckiego Technikum Innowacji oraz jakie korzyści może przynieść to uczniom i lokalnemu rynkowi pracy. Panowie opowiedzieli m.in. o nowych technologiach, a także o tym jak rozpocząć naukę w MTI?
Dziennik Płocki (DP): – Zacznijmy od podstaw: proszę opowiedzieć o idei założenia Mazowieckiego Technikum Innowacji w Płocku i jak Stowarzyszenie Academia Economica wpłynęło na jego powstanie?
Marcin Gerwatowski (MG): – Pomysł na Mazowieckie Technikum Innowacji w Płocku zrodził się z naszej pasji do edukacji i potrzeby stworzenia miejsca, gdzie młodzi ludzie będą mogli zdobyć praktyczne umiejętności, niezbędne na współczesnym rynku pracy. Stowarzyszenie Academia Economica, jako organ prowadzący, odegrało kluczową rolę w realizacji tego projektu, zarówno pod względem organizacyjnym, jak i finansowym.
Marek Owczarek (MO): – Dodam, że dzięki naszym doświadczeniom zawodowym oraz kontaktom z różnymi branżami, udało nam się stworzyć program nauczania, który łączy teorię z praktyką. Współpracujemy z lokalnymi przedsiębiorstwami, co pozwala uczniom zdobyć doświadczenie zawodowe już podczas nauki w technikum.
DP: – Jakie są główne kierunki kształcenia w Mazowieckim Technikum Innowacji i jakie umiejętności uczniowie mogą zdobyć podczas nauki w MTI?
MG: – W Mazowieckim Technikum Innowacji stawiamy na kształcenie w obszarach kluczowych dla współczesnej gospodarki. Dlatego oferujemy cztery kierunki: technik informatyk, technik programista, technik ekonomista oraz technik handlowiec. Każdy z tych kierunków został starannie opracowany, aby zapewnić uczniom solidne podstawy teoretyczne, ale przede wszystkim praktyczne umiejętności.
MO: – Technik informatyk i technik programista to kierunki skoncentrowane na technologii informacyjnej, obejmujące umiejętności związane z obsługą systemów komputerowych, programowaniem, tworzeniem aplikacji czy stron internetowych. Z kolei technik ekonomista kształci w zakresie finansów, rachunkowości i zarządzania, natomiast technik handlowiec zdobywa wiedzę z zakresu marketingu, sprzedaży i obsługi klienta. Wszystkie kierunki obejmują liczne projekty praktyczne i staże u naszych partnerów biznesowych, co pozwala uczniom zdobyć konkretne umiejętności i doświadczenie zawodowe.
DP: – Wspomnieliście o kierunkach związanymi z technologią informacyjną, ale zrozumiałam, że w Mazowieckim Technikum Innowacji istnieją między innymi specjalizacje związane z robotyką, czy e-sportem. Czy moglibyście opowiedzieć więcej o tych specjalizacjach oraz o umiejętnościach, które uczniowie mogą zdobyć podczas nauki w tych obszarach?
MO: – Specjalizacja związana z robotyką koncentruje się głównie na programowaniu, które stanowi kluczowy element tej dziedziny. Na zajęciach dodatkowych w ramach tej specjalizacji uczniowie zdobywają umiejętności związane z programowaniem w takich językach jak C++, czy Python. Ta specjalizacja jest niezwykle wartościowa, biorąc pod uwagę rosnące znaczenie automatyki i robotyki w różnych gałęziach przemysłu. Naszym partnerem w tej dziedzinie jest między innymi znana w Płocku firma Acadamia Robotica, która ten temat zaszczepia już u najmłodszych i pokazuje, że robotyką można zainteresować nawet małe dziecko.
MG: – Specjalizacja związana z e-sportem pozwala uczniom na rozwijanie swoich umiejętności w szerokim zakresie działań związanych z tą dziedziną. Uczniowie będą trenować z najlepszymi zawodnikami e-sportowymi, ucząc się zarówno strategii, jak i technik gry. Ponadto, uczestnicy tej specjalizacji będą mogli nauczyć się, jak zostać komentatorem e-sportowym, menedżerem drużyny e-sportowej czy streamerem. Dzięki temu zdobywają kompetencje, które otwierają przed nimi różne możliwości rozwoju zawodowego w branży e-sportowej. Warto wspomnieć, że naszym partnerem w tej dziedzinie jest sekcja e-sportowa Wisły Płock.
DP: – Biorąc pod uwagę współczesny rynek pracy oraz dynamicznie rozwijające się technologie, jakie potrzeby rynku pracy oraz wymagania pracodawców staracie się uwzględnić w kształceniu oferowanym przez Mazowieckie Technikum Innowacji?
MG: – Współczesny rynek pracy wymaga od absolwentów nie tylko wiedzy teoretycznej, ale przede wszystkim umiejętności praktycznych i zarazem elastyczności, które pozwolą im dostosować się do szybko zmieniających się warunków zawodowych. W Mazowieckim Technikum Innowacji staramy się uwzględnić te potrzeby poprzez oferowanie kierunków kształcenia i specjalizacji, które odpowiadają na najbardziej aktualne wymagania pracodawców.
Muszę tutaj dodać, że oprócz technologii takich jak sztuczna inteligencja, zwracamy uwagę na rozwój na przykład sektora e-commerce, czy też cały czas rosnącej branży social mediów. W ramach kierunków technik handlowiec i technik ekonomista oferujemy więc specjalizację związaną z handlem elektronicznym. Dzięki temu uczniowie MTI zdobędą praktyczną wiedzę na temat funkcjonowania e-commerce oraz dowiedzą się, jak wykorzystać te umiejętności, na przykład prowadząc swój biznes. W tej dziedzinie też mamy specjalistów z branży. Jest nią np. firma Bee On Top, czy też Piotr Kosek, twórca kanału AstroFaza na platformie YouTube.
MO: – Jednym z kluczowych aspektów, na które zwracamy uwagę, jest wykorzystanie nowoczesnych technologii, takich jak wspomniana przez Marcina sztuczna inteligencja. Nie boimy się jej, wręcz przeciwnie – chcemy uczyć uczniów, jak z niej korzystać oraz jak projektować i tworzyć inteligentne systemy. W ramach zajęć związanych z programowaniem i robotyką uczniowie poznają narzędzia AI, dzięki którym będą lepiej przygotowani do pracy w branży, w której wykorzystanie sztucznej inteligencji staje się coraz bardziej powszechne.
MG: – Ludzie boją się sztucznej inteligencji, bo myślą, że przez nią stracą pracę. A z tą technologią jest tak samo, jak z maszynami parowymi, czy elektrycznością. Niektórzy martwili się o wpływ elektryczności na lokalne miejsca pracy, takie jak te związane z produkcją i konserwacją na przykład gazowych latarni ulicznych. W rzeczywistości, jednak, wprowadzenie elektryczności przyczyniło się do ogromnego postępu w wielu dziedzinach, od przemysłu po życie codzienne, przynosząc wiele korzyści, takich jak poprawa jakości życia, zwiększenie wydajności pracy czy rozwój nowych technologii. Z AI jest tak samo.
MO: To jest nasz cel. Chcemy, aby nasi uczniowie mieli okazję współpracować z przedsiębiorcami oraz zdobywać doświadczenie zawodowe już podczas nauki. W ten sposób będą mieli lepsze wyobrażenie o tym, czego oczekują od nich pracodawcy i będą mogli dostosować swoje umiejętności do tych potrzeb. Oczywiście najważniejsze w tym wszystkim są chęci. My dajemy narzędzia, pokazujemy, jak ich użyć, ale uczeń musi chcieć z tego skorzystać.
DP: – Ciekawi mnie również kwestia siedziby Mazowieckiego Technikum Innowacji. Czy możecie opowiedzieć, gdzie się znajduje, jakie są warunki nauki dla uczniów i jakie udogodnienia oferujecie?
MO: – Oczywiście. Siedziba Mazowieckiego Technikum Innowacji znajduje się na terenie kampusu Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku. To doskonała lokalizacja, która sprzyja współpracy z uczelnią i daje uczniom dostęp do szerokiej oferty edukacyjnej. Dodatkowo, w pobliżu siedziby technikum znajduje się przystanek autobusowy, co usprawnia dojazd uczniom do naszej szkoły. Kampus jest też niedaleko dworca PKP i PKS. Na terenie kampusu działa na przykład barek z… pysznym jedzeniem, który serwuje zdrowe i smaczne posiłki. Dla miłośników sportu mamy halę sportową z dostępem do siłowni i sali fitness. Przy siedzibie technikum znajduje się również duży parking dla rodziców, uczniów, no i oczywiście pracowników.
MG: – W MTI oferujemy uczniom przestronne sale lekcyjne oraz nowoczesne sale komputerowe i informatyczne, wyposażone w najnowsze technologie. Ponadto, jedną z sal lekcyjnych niebawem zaadaptujemy na salę gamingową i e-sportową, co pozwali uczestnikom specjalizacji związanej z e-sportem na rozwijanie swoich umiejętności w profesjonalnym środowisku. Stawiamy na komfort nauki i rozwój pasji naszych uczniów, dzięki czemu są oni lepiej przygotowani do przyszłej kariery zawodowej.
DP: – To pytanie skieruję pewnie bardziej od rodziców dzieci, które kończą w tym roku szkołę podstawową. Chciałabym zapytać o proces rekrutacji do Mazowieckiego Technikum Innowacji. Kiedy dokładnie się rozpoczyna i ile miejsc przewidujecie dla uczniów na poszczególnych kierunkach?
MG: – Właściwa rekrutacja do naszego technikum rozpocznie się 15 maja. Jednak już teraz osoby zainteresowane mogą wejść na stronę internetową technikum i zarezerwować sobie wstępnie miejsce. Ilość miejsc jest ograniczona, abyśmy mogli zapewnić najwyższą jakość kształcenia dla naszych uczniów.
MO: – Maksymalnie chcemy przyjąć po 20 osób na jeden kierunek, co daje łącznie 80 miejsc dla uczniów. Zachęcamy zainteresowane osoby do odwiedzenia naszej strony internetowej i zapoznania się z ofertą edukacyjną, a także do skorzystania z możliwości wstępnej rezerwacji miejsc. Rekrutacja będzie prowadzona między innymi na zasadach pierwszeństwa zgłoszeń, więc warto już teraz zarezerwować swoje miejsce.
DP: – Na rynku płockim istnieje już kilka techników. Co skłoniło twórców Mazowieckiego Technikum Innowacji do utworzenia kolejnego? Dlaczego uważacie, że jest miejsce na kolejne technikum i co wyróżnia MTI na tle pozostałych placówek edukacyjnych?
MG: – Jesteśmy świadomi, że w Płocku funkcjonuje już kilka techników, jednak uważamy, że Mazowieckie Technikum Innowacji wypełnia lukę w ofercie edukacyjnej regionu. Nasze technikum stawia bardzo mocno na praktyczne zajęcia, które mają prowadzić praktycy, a nie teoretycy. Wierzymy, że to jest klucz do skuteczniejszego przygotowania uczniów do wejścia na rynek pracy.
MO: – To co wyróżnia MTI na tle innych placówek, to fakt, że sami mamy doświadczenie zarówno w edukacji, jak i prowadzeniu firm. Dzięki temu rozumiemy potrzeby rynku pracy oraz tego, czego oczekują pracodawcy od absolwentów. Nie zawsze jesteśmy usatysfakcjonowani tym, jak przygotowują uczniów do wejścia na rynek pracy inne szkoły, dlatego zdecydowaliśmy się na stworzenie technikum, które będzie kładło większy nacisk na praktyczne umiejętności i współpracę z przedsiębiorcami.
DP: – Dziękuję bardzo za tę rozmowę. Chciałabym życzyć państwu sukcesów w rozwijaniu Mazowieckiego Technikum Innowacji i kształceniu przyszłych pokoleń specjalistów.
MG: – Dziękujemy za możliwość przedstawienia naszego technikum. Zapraszamy serdecznie uczniów do poznania naszej oferty edukacyjnej i dołączenia do naszej społeczności.
MO: – Dziękujemy również za zaproszenie. Chcielibyśmy zachęcić uczniów oraz ich rodziców do odwiedzenia naszej strony internetowej mti.edu.pl , aby dowiedzieć się więcej o naszych kierunkach kształcenia, specjalizacjach i możliwościach rozwoju. Raz jeszcze serdecznie zapraszamy do MTI!
Fot. Archiwum MTI.