Operator Płockiego Roweru Miejskiego i wielu innych miejskich wypożyczalni jednośladów, wpadł w kłopoty finansowe z powodu trwającej pandemii. Rowery miejskie – przypomnijmy – można wypożyczyć dopiero od 6 maja, kiedy rząd pozwolił na ponowne korzystanie z tych środków transportu. W Płocku system ruszył 8 maja.
Sytuacja okazała się na tyle poważna, że zarząd Nextbike podjął decyzję o otwarciu przyspieszonego postępowania układowego. Celem jest – jak podała spółka – umożliwienie dalszego funkcjonowania rowerów miejskich w 39 systemach w Polsce.
– Zagrożenie niewypłacalnością to efekt pandemii wirusa SARS-CoV-2. Spowodowało to nagłe i niemożliwe do przewidzenia negatywne skutki finansowe dla spółki. Nextbike Polska S.A., podobnie jak wiele innych firm z branży transportowej, boryka się obecnie z gwałtownym spadkiem przychodów w związku z obowiązującym do 1 kwietnia do 5 maja br. zakazem korzystania przez użytkowników z rowerów miejskich – podano w opublikowanym komunikacie.
Dodano, iż „w ocenie zarządu, przeprowadzenie postępowania restrukturyzacyjnego daje realne szanse na dojście do porozumienia z wierzycielami, w tym z bankami finansującymi spółkę oraz pozwoli na ustalenie nowych zasad spłat zobowiązań spółki. Zawarcie układu z wierzycielami pozwoli na odsunięcie w czasie płatności aż do momentu powrotu do normalnego funkcjonowania systemów rowerowych po pandemii wirusa SARS-CoV-2.
Co dalej z obsługą rowerów miejskich?
W komunikacie zapewniono, że spółka „zachowuje zdolność do realizowania bieżących zobowiązań, co pozwala na dalsze wykonywanie umów na obsługę systemów rowerowych”.
– Dla naszych użytkowników nic się nie zmienia. Rowery miejskie w 39 systemach w Polsce będą funkcjonowały normalnie. Zarówno nam, jak i naszym wierzycielom oraz miastom, zależy na tym, żeby rower miejski, który stał się symbolem sukcesu, nowoczesności i ekologii, przetrwał zawirowania spowodowane pandemią i mógł dalej się rozwijać.
Jak wyjaśnia Konrad Kozłowski z referatu informacji miejskiej w płockim ratuszu, Płocki Rower Miejski obsługiwany jest przez NB Serwis II Sp z o.o. – spółkę zależną od Nextbike S.A., a nie bezpośrednio przez Nextbike.
– Na chwilę obecną nie ma zagrożenia dotyczącego funkcjonowania roweru miejskiego w Płocku – podkreśla. – Wniosek do sądu złożony przez Nextbike dotyczący, de facto restrukturyzacji firmy w związku z ograniczeniami z powodu pandemii, został złożony przez spółkę Nextbike, nie przez NB Serwis II Sp z o.o.
Fot. DP, UMP