Mamy stabilną sytuację. I to jest duży plus dla Płocka

W ostatnich dniach Fitch Ratings potwierdził ratingi Płocka dla zadłużenia w walucie zagranicznej i krajowej na poziomie „BBB” oraz długoterminowy rating krajowy na poziomie „A+(pol)”. Perspektywa ratingów jest stabilna.

Fitch potwierdził również rating dla zadłużenia w walucie krajowej „BBB” oraz długoterminowy rating krajowy „A+(pol)” dla niezabezpieczonych obligacji zwykłych wyemitowanych przez Płock i pozostałych do wykupu na kwotę 48,0 mln zł oraz 86,9 mln zł. Potwierdzenie ratingów odzwierciedla niezmieniony scenariusz bazowy Fitch, że zadłużenie miasta będzie umiarkowane w średnim okresie, a wskaźniki obsługi zadłużenia pozostaną bezpieczne. Zdaniem Fitch, Płock utrzyma dobre wyniki operacyjne, które będą wspierane przez podejmowane przez miasto działania w zakresie racjonalizacji wydatków.

Główne czynniki ratingu

Fitch spodziewa się, że nadwyżka operacyjna Płocka wzrośnie do około 80 mln zł w 2016r. (68 mln zł w 2015 r.), tj. około 10 proc. dochodów operacyjnych i utrzyma się na tym poziomie w kolejnych latach. Fitch zauważa jednak, że w 2016r. na wyniki Płocka pozytywnie wpłynęły także dochody o charakterze jednorazowym, tj. 10 mln zł z tytułu rozliczenia VAT. Od 2017r. poprawa wyników operacyjnych Płocka będzie wynikała przede wszystkim z racjonalizacji wydatków operacyjnych oraz utrzymywania tempa ich wzrostu poniżej tempa wzrostu dochodów operacyjnych. Fitch pozytywnie postrzega zmiany w zarządzaniu finansami miasta.

Zdaniem Fitch w 2016r. wyniki budżetowe miasta będą niemal zbilansowane. Natomiast w latach 2017-2018, w związku z rozpoczęciem realizacji nowych projektów inwestycyjnych, spodziewany jest deficyt budżetowy, który może wynieść około 2 proc. dochodów ogółem.

Zdaniem Fitch wydatki majątkowe Płocka wzrosną do 200 mln zł w 2017r. oraz osiągną najwyższy poziom 230 mln zł w 2018r. Wydatki majątkowe będą w ponad 50 proc. finansowane z dochodów majątkowych (głównie dotacji unijnych), w 30 proc. z nadwyżki bieżącej miasta, a jedynie w 10 proc.-20 proc. z nowego długu. Dzięki bogatej bazie podatkowej, elastyczność finansowa Płocka jest znacznie większa niż innych miast o podobnej wielkości. Największy udział w strukturze dochodów podatkowych ma podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT) oraz podatek od nieruchomości, natomiast w mniejszym stopniu podatek dochodowy od osób prawnych (CIT).

Spółki z sektora petrochemicznego umożliwiają wysokie wpływy z podatku od nieruchomości do budżetu miasta (2016r.: 213 mln zł lub 52 proc. dochodów podatkowych), następny w kolejności PIT stanowi 40 proc. (2016r.: 164 mln zł). Wysoki udział tych dwóch strumieni dochodów podatkowych ogranicza ryzyko cykliczności dotyczące podatku CIT, którego udział w dochodach podatkowych miasta wynosi około 6 proc. (2016r.: 25 mln zł).

Fitch spodziewa się, że wpływy podatkowe miasta wzrosną o około 5 proc. w 2016r. do 413 mln zł i będą stanowiły 51 proc. dochodów operacyjnych, tj. znacznie powyżej średniej wynoszącej 40 proc. w porównywalnych miastach.

Płock jest miastem średniej wielkości (122.000 mieszkańców w 2015r.), położonym w województwie mazowieckim (BBB+/Perspektywa Stabilna). W 2014r. Produkt Krajowy Brutto na mieszkańca w podregionie płockim wynosił 148,2 proc. średniej krajowej. Otoczenie instytucjonalno-prawne sektora samorządowego w Polsce pozostaje względnie stabilne. Działalność JST jest nadzorowana oraz weryfikowana przez administrację rządową. Finanse JST są jawne. Główne źródła dochodów takie jak podatek dochodowy, subwencje i dotacje rządowe są dystrybuowane centralnie zgodnie z formułą zapisaną w aktach prawa, co ogranicza stopień uznaniowości decyzji rządu.

Czynniki zmiany ratingu

Ratingi mogą zostać podniesione, jeśli Płock trwale utrzyma dobre wyniki operacyjne, a jednocześnie zmniejszy się zapotrzebowanie miasta na finansowanie długiem, co wpłynie na poprawę wskaźnika długu do nadwyżki bieżącej poniżej 10 lat. Ratingi mogą zostać obniżone w przypadku, gdy nastąpi trwałe pogorszenie się wyników operacyjnych miasta, tak że nadwyżka operacyjna będzie stale niższa od obsługi zadłużenie (odsetki i spłata kapitału).

 

Źródło: Fitch Polska S.A.

Fot. UMP.