Tegoroczny sezon letni obfitować będzie w wiele oponiarskich nowości. Nie każda opona oponie równa. Eksperci z OPONEO.PL postanowili przyjrzeć się wynikom testów i sprawdzić, które z najnowszych produktów w ofercie na sezon letni posiada najlepsze właściwości jezdne.
Najlepsi z najlepszych – opony pod lupą ekspertów
Kupując opony letnie z pewnością pojawia się dylemat na którą z nich się zdecydować, zwłaszcza że wiele produktów zostało wyposażonych w innowacyjne technologie, przez co parametry opon uległy znacznej poprawie. W podjęciu decyzji pomóc mogą wyniki przeprowadzanych rokrocznie testów opon.
Zdecydowanie największym autorytetem w tej dziedzinie cieszy się niemiecka organizacja ADAC, z której testami opon warto się zapoznać oraz tygodnik Autobild. Na całościową ocenę w teście Autobild składają się : poziom komfortu, ścieralność, poziom hałasu, długość drogi hamowania, czy też stopień zużycia. Po przeanalizowaniu wyników z każdej kategorii, w pierwszej dziesiątce rankingu na 2017 rok znalazły się następujące modele:
1. Continental Premium Contact 6,
2. Dunlop SportMaxx RT 2,
3. Falken Azenis FK510
4. Pirelli Cinturato P7 Blue
5. Hankook Ventus Prime 3 K125
6. Fulda SportControl 2
7. Bridgestone Turanza T001 Evo
8. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
9. Michelin Primacy 3
10. Uniroyal Rainsport 3
W powyższym zestawieniu widać, że mimo wysokich pozycji sprawdzonych i znanych modeli opon, jak Dunlop SportMaxx RT 2, lub Pirelli Cinturato P7 Blue, prym wiodą jednak tegoroczne nowości. Na czele listy znalazł się nowy model Premium Contact 6 od Continental, na szóstym miejscu uplasował się SportControl 2 od Fuldy, tuż za nim z miejscem 7 Turanza T001 Evo i z miejscem 8 Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3. Warto przyjrzeć się jednak nowościom, które nie załapały się jeszcze na tegoroczne testy. Należą do nich między innymi: Bridgestone DriveGuard oraz Michelin Pilot Sport 4S.
– Tegoroczna nowość od Bridgestona to pierwszy produkt na rynku posiadający system bezpieczeństwa, odpowiedni dla każdego samochodu z czujnikiem ciśnienia opon, a testy wykazały, że opona DriveGuard zapewnia możliwość jazdy nawet przy mocnym uszkodzeniu, lub wyrwaniu części bieżnika. Z kolei nowa opona Pilot Sport 4S od Michelin, w przejeździe testowym umożliwiła precyzyjne prowadzenie mocnego i szybkiego auta nawet przy dużych prędkościach – mówi Ernest Pujszo, dyrektor handlowy z OPONEO.PL
W przeprowadzonych testach wewnętrznych obie opony wykazały spory potencjał. Po raz kolejny producenci proponują klientom produkt najwyższej jakości, o znakomitych właściwościach jezdnych. Nowe ulepszone technologie podniosły poziom bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Tegoroczny wybór opony będzie więc niesamowicie trudny, ponieważ większość nowości spisuje się tak samo dobrze , jeśli nie lepiej jak ich poprzednicy.
Wybór opony, a preferencje i priorytety
Według testów przeprowadzonych przez AutoŚwiat.pl dla opon w rozmiarze 225/50 R17, tylko co trzecia dostępna na rynku opona spełnia wymogi i jest godna polecenia. Wybór opony zależy jednak od naszego sposobu jazdy, auta, osiąganych prędkości, warunków atmosferycznych i klimatycznych, a w szczególności od preferencji Przykładowo jeśli mieszkamy na południu Włoch i używamy auta głównie na dojazdy do pracy, nie ma naglącej potrzeby by opona osiągała znakomite wyniki w testach na mokrej nawierzchni z uwagi na małą ilość opadów. Inna sytuacja będzie w Anglii, gdzie klienci kierując się bezpieczeństwem przy wzmożonych opadach deszczu, będą szukali opony która świetnie zda test na aquaplanning Wyjściowym kryterium , które musiało zostać spełnione aby opona mogła zostać dopuszczona do dalszej fazy testów, była właśnie droga hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Pod względem prowadzenia na mokrej powierzchni jezdni, najlepszy okazał się Pirelli ze średnią prędkością 79,9 km/h. Drugim miejscem podzieliły się marki : Bridgestone z wynikiem 79,7 km/h oraz Dunlop (79,7 km/h).
Test sprawdzający prowadzenie na suchej powierzchni wykazał, że pierwsze miejsce zajmuje Pirelli osiągając 117,3 km/h, tuż za nim z różnicą zaledwie 0,1 km\h uplasował się Continental, a trzecia pozycja powędrowała do Falkena (116,8 km/h). W próbie aquaplaningu bezapelacyjnym zwycięzcą okazał się Uniroyal, który tracił przyczepność dopiero przy 93km/h. Drugie miejsce w tej kategorii przypadło marce Dunlop, której opony zachowywały przyczepność aż do 90,1 km/h. Na podium znalazł się również Goodyear z maksymalną prędkością 89,8 km/h. Zdecydowanie najtrwalsza okazała się oponiarska nowość -Premium Contact 6 od firmy Continental, z przebiegiem 39,996 km. Drugie pod względem trwałości okazały się być opony Dunlop Sport Maxx RT2 (36,592 km), a trzecie miejsce zajął model Primacy 3 od Michelin (33,221 km).
Biorąc pod uwagę jednak główne parametry tj. zużycie, opory toczenia, poziom hałasu oraz wyniki otrzymane w testach przeprowadzonych przez Autobild, śmiało można stwierdzić, że zwycięzcą obu rankingów został Continental Premium Contact 6. Zaraz za nim plasuje się Dunlop Sport Maxx RT2 a brąz w udziale przypada Falken Azenis FK510. Wyniki obu przeprowadzonych testów są więc zbieżne, a opony które trafiły do pierwszej dziesiątki, to światowej klasy produkty zapewniające komfort i bezpieczeństwo w każdych warunkach jazdy.
Artykuł powstał przy współpracy z OPONEO.PL
Fot. Dziennik Płocki