Poprawa przepustowości połączenia Kutna z Płockiem oraz budowa linii Płock – Modlin to dwie najpoważniejsze inwestycje kolejowe ujęte w kontrakcie terytorialnym dla Mazowsza, dotyczące naszego regionu. W kontrakcie są również inwestycje drogowe – budowa obwodnic Płocka, Gąbina i Sierpca.
Kontrakt regionalny został podpisany przez marszałka województwa Adama Struzika i minister infrastruktury i rozwoju Marię Wasiak w obecności premier Ewy Kopacz. W dokumencie, który ma niezwykle istotne znaczenie dla całego województwa, wskazano inwestycje uznane za priorytetowe dla rządu i dla samorządów z całego Mazowsza. Do ich realizacji wykorzystane mają być środki unijne z perspektywy finansowej na lata 2014-2020.
Kontrakt to ramowa umowa pomiędzy samorządem województwa mazowieckiego i rządem. Przedstawione w nim zostały konkretne działania, a także sposoby ich sfinansowania. Z wyszczególnieniem, czy pieniądze pochodzić mają z dotacji unijnych, z programów ogólnokrajowych, regionalnych, czy z budżetu państwa.
Wśród inwestycji kolejowych związanych z naszym regionem jest poprawa przepustowości linii kolejowej E 20 z Warszawy do Kutna oraz rewitalizacja linii nr 33 z Kutna do Płocka. Dzięki temu czas przejazdu między naszym miastem a stolicą powinien ulec znaczącemu skróceniu. W planach jest też budowa linii kolejowej łączącej Płock z Modlinem. Została ona ujęta w Strategii Rozwoju Transportu, co oznaczam że traktowana jest jako projekt o znaczeniu krajowym.
W kontrakcie zapisana jest również modernizacja taboru kolejowego oraz zakup 55 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, dziesięciu zespołów dwuczłonowych oraz 26 nowych wagonów środkowych.
Na liście inwestycji drogowych jest obwodnica Płocka, obwodnica Gąbina będąca częścią drogi wojewódzkiej nr 577Łąck – Ruszki oraz obwodnica Sierpca jako część drogi wojewódzkiej Nr 560, której nowy odcinek ma łączyć się z drogą krajową nr 10.
Kontrakt wojewódzki obejmuje nie tylko inwestycje kolejowe i drogowe. Znalazło się w nim również utworzenie Centrum Nauki im. Marii Skłodowskiej-Curie w Płocku. Ten projekt, zaliczany do infrastruktury badawczej może być realizowany, o ile uzyska pozytywną ocenę Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.