Płock nie został wykluczony z rządowych planów dotyczących kolei w oparciu o Centralną Magistralę Kolejową. – Dementuję wszelkie spekulacje, jakoby Płock zniknął z rządowych planów – podkreślał w czwartek prezydent Płocka.
Wszyscy słyszeliśmy jak to budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego zapewni płocczanom błyskawiczne dojazdy koleją do Włocławka, Grudziądza, Torunia, Gdańska. Harmonogram inwestycji był przesuwany, ale opowieść pozostała i rezonowała w kampanii wyborczej jesienią 2023 r.
Ostatecznie doszło do zmiany władzy, a ta przeanalizowała założenia projektu CPK. Okazało się, że szprycha z Płockiem – jeszcze za rządów Prawa i Sprawiedliwości – była uwzględniana już nawet nie w 2030 r, tylko w 2035 r.
To, co jednak mogło zaniepokoić, to niedawno ogłoszone rządowe plany z powstaniem tzw. „Y” – linii dużej prędkości Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań. Gdzie w tym wszystkim miejsce dla Płocka?
Ratusz zapewniał, że lobbuje na rzez miasta. – W opublikowanym schemacie tzw. „Projektu 100 minut”, przedstawiającym połączenia kolejowe między największymi miastami w Polsce, Płock także nie został jednoznacznie wskazany. Jednocześnie w wywiadzie dla „Gazety Wyborczej”, opublikowanym 12 lipca, wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak – cieszący się opinią wybitnego fachowca w sprawach kolei – mówił o przedłużeniu linii kolejowej CPK właśnie przez Płock i Włocławek do Grudziądza – twierdził 24 lipca prezydent Płocka.
Przypominał, że 5 lipca br. skierował list do premiera Donalda Tuska, w którym przedstawił potrzeby płocczan w zakresie zapewnienia nowoczesnego transportu kolejowego oraz działania samorządu podejmowane w tym zakresie, polegające m.in. na uzgadnianiu treści opracowywanych dokumentów, planowaniu i projektowaniu przedsięwzięć przypisanych kompetencyjnie innym organom administracji publicznej i właściwym podmiotom zewnętrznym. Pismo zostało przekazane do wiadomości Dariusza Klimczaka – ministra infrastruktury, i Macieja Laska – Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Uspokajał również marszałek Adam Struzik: – Odnośmy się do faktów, a nie do jakiegoś hipotetycznego rozkładu jazdy w 2040 r. Jeśli inwestycja CPK będzie kontynuowana, to na pewno zostanie również uwzględniona Centralna Magistrala Kolejowa, która przechodzi przez Płock i dalej wiedzie na północ.
Wiceminister zapewnia płocczan…
W środę doszło do spotkania Andrzeja Nowakowskiego i wiceprezydenta Artura Zielińskiego z wiceministrem infrastruktury. – Pan minister mocno podkreślił, że Płock jest i będzie uwzględniony w planach kolei szybkich prędkości – takie zapewnienie miał uzyskać prezydent Płocka od Piotra Malepszaka.
Niemniej chodzi o drugi etap prac, z projektowaniem równie dobrze od 2032 r., co od 2035 r…
– Wszystko jest kwestią harmonogramu, który będzie przyjmował rząd. Pierwszy etap dotyczy tzw. „Y”, połączenia Warszawy z Poznaniem i Wrocławiem, drugi etap budowy dalszej części Centralnej Magistrali Kolejowej. Ta planowana w drugim etapie linia połączy nasze miasto z jednej strony z Warszawą, a z drugiej poprowadzi przez Włocławek, Grudziądz do Gdańska. Po fazie projektowej przyjdzie czas na realizację inwestycji. Linia, ma być gotowa do 2040 roku – twierdził w czwartek Andrzej Nowakowski podczas konferencji prasowej.
Będzie jeszcze oficjalna pisemna odpowiedź z ministerstwa na pismo, które na początku lipca zostało skierowane do premiera.
Czytajcie też: Płock ofiarą futurewashingu. W tle pociągi nad morze i do Warszawy. „Widziałem nowe mapki, płocka szprycha na nich jest”
Płock – Modlin
Jednocześnie Nowakowski przypominał podczas wizyty w ministerstwie o innej inwestycji – planach budowy linii kolejowej z Płocka do Modlina (uwzględnionej w postaci wskazanego korytarza pod przyszłe włączenie Płocka w krajową sieć kolejową w dokumencie, jakim jest Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego). Trzeba pamiętać, że to nie w gestii marszałka województwa mazowieckiego leży budowa połączeń kolejowych, ale PKP PLK, podmiotu podlegającego ministrowi infrastruktury. Marszałek Adam Struzik postuluje o podjęcie działań związanych z budową linii kolejowej Płock-Modlin.
Andrzej Nowakowski dodaje: – Podczas spotkania z wiceministrem zasygnalizowaliśmy, że jest to dla nas ważny wariant do realizacji. Najpierw będzie realizowana ta krótka nitka łącząca lotnisko z Warszawą.