Mają doradzać m.in. w zakresie wymiany źródła ogrzewania i termomodernizacji, także w zakresie źródeł dofinansowania. Obecnie zespół ekodoradców tworzą dwie osoby z naboru wewnętrznego, ponieważ nie powiodła się wcześniejsza próba znalezienia właściwych kandydatów poza urzędem miasta.
Zespół ekodoradców podlega organizacyjnie pod wydział kształtowania środowiska w płockim ratuszu, który z kolei podlega pod wiceprezydenta Piotra Dyśkiewicza. Samo powstanie takiego zespołu wynika z wdrażania programu „Mazowsze bez smogu” realizowanego dzięki unijnym środkom dla Mazowsza – to ponad 132 mln zł powiększone o 37 mln zł ze środków własnych samorządu województwa mazowieckiego.
Jak wskazuje też nazwa programu, głównym celem jest wsparcie gmin w dążeniach do poprawy jakości powietrza. Mają w tym pomoc także wspomniani ekodoradcy zatrudnieni w 98 gminach partnerskich, w tym w Płocku…
– Stworzą sieć ekspertów wyspecjalizowanych w dziedzinie ochrony powietrza i energetyki, a także zapewnienie dostępu do informacji i możliwości aktywnej ich wymiany pomiędzy gminami i innymi zainteresowanymi podmiotami związanymi z ochroną powietrza – tłumaczy Konrad Kozłowski z biura prasowego w płockim ratuszu.
Obecnie płocki zespół ekodoradców tworzą dwie osoby. Nie dokonano rozstrzygnięcia naboru zewnętrznego przeprowadzonego pod koniec marca br. Kozłowski dodaje: – Wybrany kandydat nie zaakceptował warunków zatrudnienia, zaś pozostali kandydaci nie spełnili oczekiwań pracodawcy na w/w stanowisko.
Dlatego zdecydowano się na nabór wewnętrzny.
Po przewidywanych szkoleniach ekodoradcy mają być dostępni dla interesantów na przełomie 2024 i 2025 r. Do ich zadań będzie należało m.in. doradztwo mieszkańcom w zakresie wymiany źródła ogrzewania. Będą wskazywali elementy wymagające termomodernizacji w budynkach mieszkalnych (czy np. jest konieczna wymiana okien) i szukali źródeł sfinansowania koniecznych działań przy jednoczesnej ocenie możliwości finansowych osoby, która się do nich zgłosi, rozłożeniu w czasie działań termomodernizacyjnych. Wykonają też analizę zasadności wymiany źródła ciepła, możliwości zastosowania OZE, doradzą w zakresie wymagań uchwały antysmogowej i Programu ochrony powietrza.
Ekodoradcy będą również informować o obowiązku wprowadzania danych dotyczących posiadanego źródła ciepła w budynku do tzw. Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB), pomogą w wypełnieniu deklaracji.
Do ich innych zadań należy opracowanie strategii służącej poprawie jakości powietrza m.in. na podstawie dokumentów gminnych (np. planu gospodarki niskoemisyjnej, założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe), współudział w zakresie monitorowania stanu inwentaryzacji źródeł ciepła, udział w kontrolach palenisk, współpraca m.in. ze Strażą Miejską.
Wizyty w domach i mieszkaniach
Oprócz tego ekodoradcy mają dokonywać aktualizacji analizy diagnozy ubóstwa energetycznego płocczan, w tym na podstawie istniejących danych i rejestrów, np. pochodzących z ośrodka pomocy społecznej.
Chodzi o te najbiedniejsze gospodarstwa domowe, które nie mogą zapewnić w domach i mieszkaniach wystarczającego poziomu ciepła i energii elektrycznej do zasilania urządzeń i oświetlenia. Przy jednoczesnych niskich dochodach rodziny te ponoszą wysokie wydatki na cele energetyczne. Jednocześnie mieszkają w starym budownictwie, o niskiej efektywności energetycznej.
Właśnie pod te adresy mogą udać się ekodoradcy. Niekoniecznie sami, tylko np. zjawią się w domu lub mieszkaniu wraz z pracownikiem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (jeśli mieszkaniec znajduje się pod opieką MOPS) lub zewnętrznym ekspertem w dziedzinie efektywności energetycznej i oszczędności energii/audytora energii (np. w celu przygotowania audytów energetycznych lub oceny charakterystyki energetycznej odwiedzanych gospodarstw domowych). Chodzi o wykonanie analizy zużycia energii w mieszkaniu, określenie jakie są możliwości poradzenia sobie z problemem, czy są możliwe oszczędności w zużyciu energii np. poprzez wymianę okien, termomodernizację, zakup energooszczędnych sprzętów AGD. Co więcej, w zakresie zadań ekodoradców są poszukiwania źródeł finansowania takich działań.
To nie wszystko. „Ekodoradca jest zobowiązany dotrzeć przynajmniej jeden raz w roku do każdego punktu adresowego, pod którym eksploatowana jest instalacja na paliwa stałe” – czytamy.
Do zakresu działań wpisano nawet organizację wydarzeń w zakresie ochrony powietrza w latach 2025-2028 (6 wydarzeń na rok), przeprowadzenie akcji informacyjnej o wymaganiach uchwały antysmogowej dla Mazowsza oraz dostępnych formach dofinansowania do wymiany kotłów.
Fot. Zdjęcie ilustracyjne / Pixabay