W ratuszu przyznają, że tak duża kwota niemal pod koniec roku związana z Orlenem to niespodzianka. Tym bardziej, że do sprzedaży części rafinerii gdańskiej Saudi Aramco doszło w 2022 r.
Orlen, który chciał przejąć Lotos, musiał uzyskać zgodę Komisji Europejskiej. Zaś ta zgodziła się pod pewnymi warunkami, w tym sprzedaży części aktywów podmiotom zewnętrznym. W ten sposób 30 proc. udziałów w Rafinerii Gdańskiej mogło przejąć Saudi Aramco – naftowy gigant z Arabii Saudyjskiej (za udziały zapłacili 1,15 mld zł, pozostałe 70 proc. udziałów utrzymał Orlen), kilkaset stacji Lotosu – węgierski MOL (w ramach osobnej transakcji Orlen miał kupić od MOL 144 stacje paliw na Węgrzech i 41 stacji paliw na Słowacji), zaś terminal paliwowy w Szczecinie i 9 składów paliw – Unimot (właściciel stacji Avia).
A po dwóch latach…
Kasa miasta wzbogaciła się o wpływ z podatku od czynności cywilno-prawnych, czyli od podpisywanych umów.
Łącznie do kasy miasta wpłynęło 26,4 mln zł.
Pieniądze pozwolą na wcześniejszą spłatę części zadłużenia miasta.
Foto: zdjęcie poglądowe / Pixabay