Banknot o nominale 500 euro, drukarka, niwelator czy złota obrączka to zaledwie kilka przedmiotów, które znajdujemy na liście Biura Rzeczy Znalezionych. Jak się okazuje, niektóre z nich czekają na właścicieli już bardzo długo. Są jednak przypadki, że szczęśliwi właściciele zgłaszają się po swoją własność.
– Wtedy – jak wyjaśnia nam rzeczniczka Straży Miejskiej w Płocku, Jolanta Głowacka – muszą podać szczegół, który bez wątpienia udowodni, że dana rzecz należy do tej właśnie osoby. Podaje nam kilka przykładów, jest wśród nich: rysa na wyświetlaczu, PIN, naklejka, dokładna zawartość saszetki, torby czy plecaka lub mniej więcej gdzie przedmiot zgubiono. – Jeżeli na wykazie brakuje numeru, jak np. po pozycji 52 jest pozycja 54 to oznacza, że właściciel się zgłosił i przedmiot mu zwrócono – tłumaczy.
Do biura, które działa w Płocku od 2017 roku dotychczas przekazano 56 przedmiotów. – Przez ten czas trafiały i trafiają do nas najróżniejsze i… dziwne, czasami by się mogło wydawać, rzeczy. Na przykład w depozycie znajduje się duża, podróżna walizka bardzo dobrej firmy z wartościową zawartością, niwelator – urządzenie geodezyjne czy banknot o nominale 500 euro – wymienia Głowacka.
Na liście znajdujemy również mnóstwo telefonów komórkowych, kilka rowerów, klucze, saszetki i torby z zawartościami. Jak wyjaśnia nam rzeczniczka tak policja, jak i strażnicy miejscy szukają właścicieli. – Nie zawsze jednak udaje ich się znaleźć. Wówczas przedmiot trafia na wykaz, który można znaleźć w ogłoszeniu zamieszczonym w Biuletynie Informacji Publicznej Straży Miejskiej, a także na liście w siedzibie Straży Miejskiej w Płocku przy ul. Otolińskiej 10 – tłumaczy.
Znalezione przedmioty do biura przynoszą mieszkańcy lub przekazuje je policja. – Przekazywane są nam też przedmioty przez różne instytucje, a rzeczy pozostawione były w budynkach publicznych, miejscach gdzie odbywały się imprezy miejskie czy w autobusach – dodaje Głowacka.
Przypomnijmy. Biuro Rzeczy Znalezionych w Płocku znajduje się w budynku Urzędu Miasta Płocka, czynne jest w określonych godzinach przez 3 dni w tygodniu. Do biura przyjmowane i przechowywane są rzeczy, których wartość szacunkowa przekroczy 100,00 zł. z wyjątkiem przedmiotów o wartości historycznej, naukowej lub artystycznej. Biuro funkcjonuje w poniedziałek od godz. 12:00 do godz. 16:00 oraz w środy i piątki w godz. 10:00 – 14.00. Można się z nim również skontaktować telefonicznie, dzwoniąc pod nr. 735 209 168, który działa tylko w godzinach pracy biura. Wykaz depozytów znaleźć można w tym miejscu.