Z informacji pozyskanej przez dziennikarza portalu rynek-kolejowy.pl wynika, że na elektryfikację linii kolejowej nr 33 w kierunku Sierpca zarówno pasażerom, jak i Orlenowi długo przyjdzie poczekać.
Linia 33 Kutno-Płock – Sierpc-Brodnica wykorzystywana jest zarówno do transportu pasażerskiego, jak i towarowego. Na tym drugim bazuje Orlen mający rafinerię w Płocku, który musi do niej dostarczyć materiały i surowce niezbędne w bieżącej działalności zakładu, a także wywieźć z niej gotowe paliwa i produkty.
Nie będzie torów przy rondzie dzwon
W przypadku linia kolejowa nr 33 planowana modernizacja miałaby objąć częściową dobudowę drugiego toru na odcinku od Płocka w stronę Kutna, stworzenie towarowej obwodnicy Płocka. Dzięki temu manewrowi wzrosłaby przepustowość trasy. Studium wykonalności dla planowanej modernizacji odcinka Kutno-Płock powinno być gotowe dopiero w I kwartale 2026 r. (tak wynika z odpowiedzi Piotra Malepszaka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury, z 24 września 2024 r. na jedną z poselskich interpelacji).
Planowana prędkość na odcinku Kutno – Płock Trzepowo:
- dla pociągów pasażerskich 120 – 140 km/h;
- dla pociągów towarowych 100 km/h.
Planowana prędkość na odcinku Płock Trzepowo – Sierpc:
- dla pociągów pasażerskich 120 km/h;
- dla pociągów towarowych 80 km/h.
Wykonawca studium wykonalności zarekomendował wariant, który zakłada przebieg linii kolejowej po zachodniej stronie Płocka jako alternatywny wobec obecnego przebiegu linii kolejowej nr 33. Ten wariant miałby kosztować ok. 3,43 mld zł.
W dokumentacji przedprojektowej ujęto także remont istniejącego mostu przez Wisłę. Zaplanowane do realizacji nowe przystanki osobowe to: Płock Górny, Płock ZOO, Płock Wschodni. Natomiast długości peronów nie są projektowane na etapie studium.
Projekt znajduje się na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032), nie ma zapewnionego finansowania.
Jest to jednak skupienie się wyłącznie na południowej części trasy między Kutnem a Płockiem…
A co z północnym odcinkiem?
Orlenowi zależy na rozszerzeniu prac projektowych o odcinek północny linii nr 33, na jego elektryfikacji, aby uzyskać lepsze połączenie z Trójmiastem.
Elektryfikacja linii kolejowych jest korzystna. Chodzi zarówno o wzrost przepustowości (po takiej trasie mogą jeździć lokomotywy elektryczne prowadzące cięższe pociągi, uzyskując większą prędkość), jak i o brak zatruwania środowiska przez spaliny.
Przygotowywana modernizacja linii nr 33 nie uwzględnia jednak budowy sieci trakcyjnej na północ od Płocka. Na odcinku Płock Trzepowo – Sierpc pociągi pasażerskie miałaby jeździć z prędkością 120 km/h, towarowe – 80 km/h.
Co więcej, jak wynika z odpowiedzi Anny Szumańskiej, rzeczniczki prasowej Ministerstwa Infrastruktury, nikłe są szanse na realizację elektryfikacji w kolejnych latach…
– Obecnie w Krajowym Programie Kolejowym do 2030 r. z perspektywą do roku 2032 nie jest ujęta elektryfikacja linii kolejowej 33 na odcinku Płock Trzepowo – Sierpc – Brodnica – poinformowała portal. Cały artykuł jest dostępny pod tym linkiem.
Czytaj również: Jest decyzja rządu w sprawie CPK. Priorytetowa linia „Y”, płocczanom przyjdzie poczekać
Dodała również, że dalsza elektryfikacja linii kolejowych w Polsce to jeden z najważniejszych celów do 2030 r. Chodzi o elektryfikację blisko 800 km istniejących linii kolejowych zgodnie z obecnymi programami wieloletnimi i wpisując się w zakres obecnej finansowej perspektywy unijnej 2021-2027. Długość nowych zelektryfikowanych linii ma wynieść ponad 400 km.
Wiemy, że tylko część pociągów dociera do Płocka od strony Kutna. Duża liczba pociągów przyjeżdża od strony Sierpca, m.in. z Torunia czy Jabłonowa Pomorskiego. Kolejna kwestia dotyczy pociągów TLK Flisak oraz IC Chemik. Pociąg IC Chemik kończy obecnie trasę w Płocku, a mógłby obsługiwać również Sierpc, gdyby trasa była zelektryfikowana. Z kolei pociąg TLK Flisak ma planowy postój na stacji Płock celem zmiany lokomotywy ze spalinowej na elektryczną – taka zmiana mogłaby być prowadzona w Sierpcu.
Elektryfikacja linii miałaby ogromne znaczenie także dla przewozów regionalnych. Koleje Mazowieckie obsługują odcinek Kutno-Płock jednostką EN57, a w Płocku pasażerowie muszą się przesiadać do spalinowego autobusu szynowego. Elektryfikacja jest konieczna, aby wprowadzić płynny ruch pociągów regionalnych, co jest oczekiwane przez pasażerów. Niestety, wszystko wskazuje na to, że Ministerstwo Infrastruktury nie zamierza tego poprawiać.
Kolejna ważna kwestia dotyczy planowanej przez województwo kujawsko-pomorskie elektryfikacji linii kolejowej nr 27 na odcinku Toruń Wschodni-Lipno i wprowadzenia tam kolei aglomeracyjnej. Lipno dzieli od Sierpca 33 km, czyli mniej więcej tyle samo, ile Płock od Sierpca (35 km). Elektryfikując odcinek Płock Trzepowo-Sierpc, można by w przyszłości we współpracy z województwem kujawsko-pomorskim zelektryfikować linię nr 27, tworząc zupełnie nową zelektryfikowaną ramę transportową Kutno-Toruń przez Sierpc” – napisała parlamentarzystka.
Dalej wspomina o możliwości stworzenia trasy do Trójmiasta.
Posłanka zapytała ministra m.in. czy po analizie powyższych argumentów zrewiduje plan modernizacji linii nr 33, a także czy PKP PLK bądź Koleje Mazowieckie proponowały elektryfikację odcinka do Sierpca. Zaproponowała wprowadzenie wakacyjnego połączenia dla IC Chemik, stwarzającego możliwość dotarcia nad Bałtyk w godzinach porannych. „Proponuję, aby był to pociąg IC Chemik wydłużony w sezonie letnim do Darłowa przez Sierpc, Brodnicę, Grudziądz, Tucholę, Chojnice, Szczecinek, Miastko i Słupsk. Korzyści odniosłyby również miejscowości takie jak Darłowo, które od wielu lat nie są obsługiwane połączeniami dalekobieżnymi w sezonie letnim” – argumentowała.
Nie ma jeszcze odpowiedzi na interpelację, którą w całości można przeczytać tu.