Związki zawodowe PKN Orlen nadal sprzeciwiają się sprzedaży spółek transportowych płockiego koncernu. W przypadku Orlen KolTrans niepowodzeniem zakończyły się rokowania – związki oczekują na powołanie mediatora. W przypadku Orlen Transport rokowania trwają.
Związkowcy PKN Orlen nie ukrywają, że gdyby nie udało się wstrzymać sprzedaży obu spółek, najważniejsze będą ustalenia dotyczące gwarancji pracowniczych, prowadzone w ramach trwającej tam procedury sporów zbiorowych.
Obie spółki płockiego koncernu specjalizują się w transporcie jego produktów, w tym rafineryjnych i petrochemicznych: Orlen Transport prowadzi spedycję samochodową, a Orlen KolTrans – spedycję kolejową.
W listopadzie 2015 r. PKN Orlen ogłosił zamiar sprzedaży Orlen Transport za ok. 85 mln zł spółce Trans Polonia, a Orlen KolTrans spółce PKP Cargo za ponad ok. 250 mln zł. Podpisano wówczas umowy warunkowe sprzedaży. Planom tym sprzeciwiły się wówczas najliczniejsze w płockim koncernie związki zawodowe: pracowników ruchu ciągłego, NSZZ Solidarność oraz związek branżowy. Powołano Wspólną Reprezentację Związkową. W obu spółkach wszczęto następnie spór zbiorowy. Jednocześnie związkowcy wysłali pismo do ministra Skarbu Państwa Dawida Jackiewicza z prośbą o interwencję, oceniając, że sprzedaż spółek, poza szkodliwymi skutkami społecznymi, może zagrażać bezpieczeństwu płockiego zakładu produkcyjnego PKN Orlen.
– Nie ukrywamy, że jeżeli nie powiodą się nasze zabiegi, by nie dopuścić do sprzedaży spółek, będziemy nadal działać i rozmawiać o gwarancjach dla pracowników – powiedział Bogusław Pietrzak, przewodniczący Międzyzakładowego Związku Zawodowego Pracowników Ruchu Ciągłego w Grupie Kapitałowej PKN Orlen, największej z działających tam organizacji związkowych. Pietrzak podkreślił, że na obecnym etapie głównym postulatem związkowym nadal jest wstrzymanie sprzedaży obu podmiotów.
– Uważamy, że to są spółki strategiczne, zwłaszcza gdy chodzi o kolej” – oświadczył. „Jeżeli chodzi o Orlen KolTrans załoga jest bardzo zdeterminowana i nie chce tej sprzedaży – podkreślił.
Pietrzak wyjaśnił, że w przypadku Orlen KolTrans po etapie rokowań strona związkowa przedstawiła propozycję mediatora, którą odrzuciła strona pracodawcy.
– Wobec tego skierowaliśmy odpowiednie pismo do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Czekamy w tej chwili na wyznaczenie mediatora. Zobaczymy, jak ta sprawa się potoczy – powiedział.
Pietrzak przyznał, że w przypadku Orlen Transport wciąż trwa etap rokowań.
– Trwają negocjacje z pracodawcą i z kupującym, jeszcze bez mediatora. Na razie czekamy na rozwój sytuacji – dodał.
Pietrzak przypomniał, że związki PKN Orlen nie zostały dopuszczone do negocjacji w ich fazie początkowej, gdy uzgadniane były w 2015 r. warunkowe umowy, dotyczące sprzedaży obu spółek transportowych.
– Sprawa zaszła obecnie już bardzo daleko. Na to zwraca też uwagę Ministerstwo Skarbu Państwa, z którego otrzymaliśmy odpowiedź – przyznał szef związku pracowników ruchu ciągłego w płockim koncernie.
– Decyzję o sprzedaży podjęto jeszcze przed zmianą prezesa PKN Orlen i ciężko będzie ten problem odwrócić.
Związkowcy czekają obecnie na stanowisko prezesa PKN Orlen Wojciecha Jasińskiego, który objął to stanowisko w grudniu 2015 r., po odwołaniu ówczesnego szefa płockiego koncernu Jacka Krawca.
Uzasadniając w listopadzie 2015 r. plan sprzedaży spółek transportowych, PKN Orlen argumentował m.in., że „transport zarówno samochodowy, jak i kolejowy są usługami, jakie można kupić na rynku po konkurencyjnych cenach od wielu dostawców”. „Dlatego też z perspektywy producenta paliw i chemikaliów usługi te nie stanowią strategicznie istotnego ogniwa w łańcuchu wartości, ani też nie dają unikalnych przewag konkurencyjnych. Sprzedaż tych aktywów i przejęcie obsługi transportowej naszych produktów przez wyspecjalizowane firmy logistyczne zapewni spółce wysoką jakość obsługi bez konieczności angażowania czasu naszych menadżerów w jej bezpośredni nadzór” – uzasadniał swą decyzję płocki koncern.
W styczniu PKN Orlen informował PAP, odpowiadając na pytania dotyczące sprzedaży Orlen KolTrans i Orlen Transport, że strony transakcji są związane zapisami umów „i zobowiązane do współpracy w zakresie spełnienia warunków zawieszających, determinujących zamknięcie poszczególnych transakcji”. Biuro prasowe płockiego koncernu podkreśliło wówczas, że do czasu zakończenia rozmów ze stroną związkową spółka nie będzie informowała o ich szczegółach.
Źródło. Polska Agencja Prasowa.
Fot. bizneszone.pl