Zadania, które na razie są tajemnicą, i 36 godzin na znalezienie rozwiązania

Uczestnicy tegorocznego Hackathonu poznają zadania, z którymi przyjdzie im się zmierzyć, już po rejestracji. W znalezieniu rozwiązania może im pomóc nie tylko wiedza i pomysłowość, ale też sztuczna inteligencja. – Przyświeca nam znalezienie innowacyjnych, oryginalnych projektów, aby usprawnić życie w każdym aspekcie funkcjonowania miasta  – podkreśla Artur Zieliński, wiceprezydent Płocka ds. rozwoju i inwestycji.

Z roku na rok wydarzenie zyskuje na popularności.

– W pierwszej edycji wzięło udział 30 osób. W szóstej mieliśmy już około 100 uczestników, powstała także lista rezerwowa – mówił w czwartek wiceprezydent Artur Zieliński podczas konferencji prasowej w płockim ratuszu zapowiadającej siódmą edycję City Coders Hackathon – imprezy dla miłośników programowania. W tym roku odbędzie się pod hasłem „Zaprojektuj Płock z AI”. – Niejednokrotnie te najnowsze technologie, oparte o sztuczną inteligencję, ułatwiają nam funkcjonowanie w przestrzeni miasta – dodał.

„Śpiochy” górą

Hackathon to nie tylko dobra zabawa i rywalizacja. Poprzez uczestnictwo w płockim maratonie programistycznym młodzi ludzie mają „w 36-godzinnej pigułce otrzymać gigantyczną porcję wiedzy i doświadczenia”, które może im się przydać po wkroczeniu na rynek pracy. – Wiemy, że część dotychczasowych uczestników już podjęło pracę w płockich firmach, co bardzo cieszy – dopowiadał wiceprezydent.

Grupa „Śpiochy”, która brała udział w ubiegłorocznym maratonie, kontynuowała swój projekt już po zakończeniu Hackathonu. Wspólnie z pracownikami ratusza doprowadzili do powstania strony internetowej www.puk.plock.eu pozwalającej w sposób intuicyjny przejść przez zasady uchwały krajobrazowej, regulującej sposoby umieszczania, dopuszczalne gabaryty reklam w przestrzeni miejskiej. Strona pozwala np. obliczyć ewentualne kary za niezgodne z przepisami instalacje.

– W poprzednich edycjach były jeszcze dwie aplikacje, ale ich formuła już się wyczerpała. Poszukujemy nowocześniejszych rozwiązań, które przy wdrożeniu AI pozwolą nam jeszcze mocniej wspierać mieszkańców miasta  – tłumaczył wiceprezydent Płocka. 

W pierwszych pięciu edycjach organizatorzy bardziej skupiali się na kreatywności uczestników. W efekcie, z różnych przyczyn, nie zawsze proponowane rozwiązania nadawały się do wykorzystania na rzecz miasta, dlatego w szóstej edycji potrzeby skonkretyzowano (uczestnicy wybierali jeden z zaproponowanych 11 bloków tematycznych). Zaś w tym roku dodatkowo postanowili wykorzystać sztuczną inteligencję. Uczestnicy będą mogli projektować konkretne, wskazane przez organizatorów, rozwiązania w dwu-trzyosobowych zespołach.

Innowacyjne pomysły spotykają się z potrzebami społeczeństwa

Tematy „skupione na potrzebach mieszkańców i miasta np. w zakresie zdrowotnym, komunikacyjnym, na aspektach codziennego życia”  zostaną ujawnione na początku Hackathonu. A jaki której drużynie przypadnie, to już okaże się po wylosowaniu kolejności możliwości wyboru tematu z listu. Całkiem możliwe, że każde z proponowanych zagadnień będzie realizowane jednocześnie przez trzy drużyny (to jednak zależy od ostatecznej liczby uczestników). 

Samo przygotowanie aplikacji to nie wszystko. Należy jeszcze umieć o niej opowiedzieć. – Trzeba pomyśleć również o kosztach, które generuje dane rozwiązanie. Mówiąc wprost, czy ktoś zechce za to zapłacić – wskazywał Radosław Krzywicki dbający o opiekę merytoryczną podczas wydarzenia.  

Kto pierwszy, ten lepszy

We wcześniejszych edycjach zdarzali się przyjezdni pasjonaci programowania z Warszawy, Łodzi czy Kielc. W kilkunastogodzinnym maratonie mogą wziąć udział uczniowie szkół ponadpodstawowych i studenci z całej Polski. Zgłoszenia będą przyjmowane do 7 października. Uwaga! kto pierwszy, ten lepszy, ponieważ przewidziano maksymalnie 100 – 109 miejsc.

Uczestników wesprą mentorzy. Wśród nich zobaczymy osoby, które mierzyły się z tym wyzwaniem w poprzednich edycjach Hackathonu. Dodatkowo przewidziano warsztaty np. z planowania i zarządzania projektem, autoprezentacji, wystąpień publicznych, sztucznej inteligencji jako narzędzia wspierającego w tworzeniu aplikacji.

Z racji, że uczestnicy spędzą w jednym miejscu 36 godzin, bez możliwości wyjścia poza obiekt, organizatorzy zapewniają wyżywienie i miejsce do relaksu i odpoczynku. 

Jeszcze raz, Hackathon odbędzie się w dniach 12-13 października w Centrum Edukacji Grupa Orlen, zapisy trwają do 7 października

Organizatorami są Urząd Miasta Płocka oraz CIFAL Płock, UNITAR. Patronat honorowy: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Fot. KB, UMP