Coraz nowocześniejszy tabor Kolei Mazowieckich. Nowe pociągi także na płockich trasach

162 mln zł tyle Unia Europejska przekaże Kolejom Mazowieckim. Środki będą przeznaczone na zakup 14 zeroemisyjnych pociągów. Dodatkowo samorząd województwa mazowieckiego zainwestuje 233 mln zł w 6 nowoczesnych szynobusów spalinowych. Spółka wzbogaci się zatem o 20 nowoczesnych pojazdów. 

W środę, 12 marca, podpisano umowę na zakup 6 dwuczłonowych szynobusów od PESY Bydgoszcz, które wyjadą na trasy do Tłuszcza, Ostrołęki, Płocka, Nowego Dworu czy Siedlec. – Ponadto w najbliższym czasie zostanie podpisana kolejna umowa na zakup 14 pociągów, które będą dofinansowane ze środków UE w kwocie ponad 162 mln zł – tłumaczył przed podpisaniem umowy marszałek województwa mazowieckiego, Adam Struzik.

Koleje Mazowieckie stawiają na nowoczesne i ekologiczne rozwiązania – zaznacza z kolei wicemarszałek Wiesław Raboszuk. – Pociągi, których zakup dofinansuje UE, są nie tylko nowoczesne, ale też zeroemisyjne. 14 nowych pojazdów wyjedzie na wszystkie trasy obsługiwane przez spółkę. Wybierając Koleje Mazowieckie, stawiamy na ekologiczny transport – dodaje.

Tabor spółki wzbogaci się też o 6 nowych dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych z pakietem naprawczo-pozderzeniowym od firmy PESA Bydgoszcz. Na ich zakup samorząd Mazowsza przeznaczy ponad 233 mln zł. Koszt jednego pojazdu to ponad 33,6 mln zł. Nowe pociągi wyjadą na tory najpóźniej w drugim kwartale 2028 r. m.in. na trasy: Tłuszcz – Ostrołęka – Chorzele, Sochaczew – Kutno – Płock – Sierpc – Nasielsk – Nowy Dwór Mazowiecki, Siedlce – Czeremcha.

Pozostała część artykułu pod zdjęciem

Z unijnym dofinansowaniem

Dzięki 162 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027 Koleje Mazowieckie kupią kolejnych 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość projektu to ponad 669 mln zł, na co składają się zakup pojazdów, pakiet pozderzeniowo-naprawczy czy szkolenia pracowników z obsługi technicznej pojazdów. Zakup nowych pociągów dla Kolei Mazowieckich został dofinansowany również z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Łączne dofinansowanie pozyskane na ten cel przez Koleje Mazowieckie wynosi ponad 1,5 mld zł i zostanie przeznaczone na zakup 64 pięcioczłonowych ezt – dostawa 50 pociągów już została zakontraktowana z producentem taboru.

Pociągi będą wyposażone m.in. w klimatyzację, komfortowe fotele, drzwi wejściowe z systemem odskokowo-przesuwnym, urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej dla pasażerów, ogólnodostępną sieć WI-FI, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsca dla wózków inwalidzkich, przestrzeń do przewozu rowerów i wózków dziecięcych, toalety z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami, monitoring wizyjny czy urządzenia do bezpośredniej komunikacji z obsługą pojazdów. Nowe pojazdy wyjadą na wszystkie linie obsługiwane przez Koleje Mazowieckie.

Koleje Mazowieckie to jeden z najnowocześniejszych przewoźników regionalnych w kraju. Od początku działalności spółki, czyli już od ponad 20 lat, samorząd województwa systematycznie inwestuje w tabor. W ubiegłym roku z usług tego przewoźnika skorzystało 64,8 mln pasażerów.

Źródło i fot: UMWM.
Fot. główne: Koleje Mazowieckie