Od dziś czyli piątku, 16 września, aż przez dwa tygodnie pasażerowie komunikacji miejskiej będą mogli jednym z autobusów jeździć zupełnie za darmo. Jest to autobus szczególny bo na…baterie czyli całkowicie zasilany energią elektryczną.
Skąd pasażerowie będą wiedzieć, że to własnie ten autobus? – Jest specjalnie oznakowany. Na bocznych ścianach autobusu widnieje ogromny napis – „Jestem bezpłatny i elektryczny” – tłumaczył podczas konferencji prasowej Robert Pawłowski, dyrektor ds. technicznych Komunikacji Miejskiej.
Testy nowego autobusu rozpoczęły się dziś, a skończą 28 września. Pojazd zasilany bateriami wyprodukowała firma Solaris. – Autobus będzie jeździł na różnych liniach. Raz będzie to linia nr 19, następnym razem 22 czy 14 – informował prezes KM, Janusz Majchrzak. – Pojazd jest bardzo cichutki, podobnie jak tramwaj i tak naprawdę najwięcej hałasu robią w nim…drzwi. Kierowca, który dziś jeździł po Płocku autobusem opowiadał nam, że w pojeździe jest tak cicho, że pasażerowie rozmawiają w nim szeptem – uśmiechał się dyrektor ds. technicznych.
Ciekawostki o autobusie, który jest nowością na płockich ulicach: posiada 2 silniki trakcyjne asynchroniczne umieszczone w piastach ZF tylnych kół o mocy 2 x 60 kW (w momencie startu pojazdu osiągają moc do 220 kW); zastosowane baterie są produkcji amerykańskiej firmy A 123 Li-Jon, są żelazowe i mają pojemność 240 kWh – napięcie w bateriach to 600 V; waga baterii to 1800 kg.; pojazd jest ładowany za pomocą systemu PLUG-IN poprzez ładowarkę Ekoenergetyki o mocy 100 kW.; czas ładowania w zależności od mocy dostarczonej do ładowarki wynosi od 30 min do 6 godzin; do uruchamiania systemów wspomagających układ kierowniczy oraz pneumatyczny zastosowane są 3 fazowe silniki elektryczne Tibbes; autobus można przystosować także do ładowania poprzez pantograf jak i poprzez płytę indukcyjną. (Ładowanie poprzez pantograf – w tym przypadku – należy zbudować kilka punktów w wybranych obszarach miasta. Kierowca, naciskając przycisk, podnosi pantograf i łączy się ze stacją ładowania. Połączenie to jest typowo elektryczne poprzez styki. Takie rozwiązania są m.in w Jaworznie oraz w Krakowie); waga pojazdu to 13 000 kg, pojemność pasażerska to 70 osób; minimalny zasięg na jednym ładowaniu to 140 km. Autobus posiada także system odzysku energii z hamowania, gdzie doładowywane są baterie trakcyjne; długość autobusu to 12 metrów.
– Ograniczenie liczby osób, które może przewozić autobus wynika z tego, że same baterie ważą dwie tony, a parametr nacisku na osie nie może przekraczać norm nacisku na nie, a tym samym na drogę, którą się porusza – tłumaczył Pawłowski. Jeśli chodzi o ekonomiczność pojazdu komunikacja miejska właśnie przeprowadza testy w tym kierunku. Jeżeli testy wypadną pomyślnie, być może na płockich ulicach elektrycznych autobusów będzie więcej. – W ciągu dwóch lat, korzystając ze środków przyznanych z RIT -u, planujemy zwiększyć tabor płockich autobusów. Myślimy o zakupie 40 pojazdów za kwotę około 52 mln zł – zapowiedział prezydent Andrzej Nowakowski. Jednak w planach KM nie jest tylko zakup autobusów elektrycznych ale także tradycyjnych, z silnikami spalinowymi oraz o napędzie hybrydowym.
Konferencja prasowa, która odbyła się w piątek, miała na celu nagłośnienie Tygodnia Zrównoważonego Transportu czyli… – Chcemy zachęcić mieszkańców do porzucenia swoich czterech kółek, a wybrania innego środka transportu – zachęcał prezydent Płocka. – Każdy kto w dniach między 16 a 22 września będzie jechał autobusem KM i będzie posiadał dowód rejestracyjny samochodu, będzie podróżował za darmo – podkreślał. Komunikacja Miejska w związku z TZT przygotowała dla swoich najbardziej lojalnych pasażerów niespodziankę. – Jeżeli ktoś z pasażerów kupi w dniu 22 września bilet 90 – dniowy, to od nas otrzyma gratis bilet na dodatkowe 30 dni – czyli łącznie będzie to 120 dni – przybliżył promocję prezes firmy.
Fot.Lena Rowicka