Bocznokołowiec „Gloria Mechanika” zawitał do Płockiej Stoczni Rzecznej. To pierwszy od 42 lat, nowy bocznokołowiec, taki jak statki sprzed lat – czytamy na stronie Stoczni Rzecznej w Płocku.
Bocznokołowiec to rodzaj statku o napędzie bocznokołowym, tzn. takim, w którym dwa koła łopatkowe umieszczone są po obu burtach statku. Napęd bocznokołowy pozwala napędzać jednostki eksploatowane na bardzo płytkich akwenach, gdzie klasyczna śruba nie ma racji bytu. Bocznokołowiec „Gloria Mechanica” zbudowany przez Zbigniewa Seferowicza to nowatorska konstrukcja.
Jednostka jest płaskodenna co pozwala przepływać przy bardzo niskich stanach wody. Napęd na bocznych z silnika spalinowe jest przekazywany przez układ hydrauliczny. Silniki hydrauliczne umożliwiają płynna zmianę obrotów każdego z kół oraz zmianę kierunku obracania. „Gloria Mechanica” to jednostka prototypowa, która może zapoczątkuje budowę podobnych jednostek turystycznych do pływania po Wiśle.
Źródło. infoship.pl
Fot. Stocznia Rzeczna Płock.