Czerwony kabriolet z 1926 roku, „Martwa natura” Łempickiej, kino Odeon, puderniczka Tiffany’ego, szkło Baccarata i porcelana Rosenthala, czyli art déco w najlepszym, najbardziej luksusowym i wyszukanym wydaniu na nowej wystawie Muzeum Mazowieckiego w Płocku. Już od soboty od 4 września do zwiedzania i podziwiania.
Wystawa zatytułowana „Sztuka dwudziestolecia międzywojennego – art déco” zachwyca rozmachem, nowoczesnością i nastrojem. Jest unikatem w skali kraju – jedyną w Polsce wystawą stałą poświęconą sztuce tego okresu i prezentacją największej w kraju kolekcji art déco.
– Zdecydowanie wyróżnia się na tle innych muzeów w kraju nie tylko długoletnią historią, ale też wyjątkową ofertą. Secesja czy otwierana właśnie wystawa art déco, to ekspozycje, które przyciągają wielbicieli sztuki nie tylko z kraju, ale i z zagranicy – mówi marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik. – Płockie muzeum to jedna z perełek na muzealnej mapie Mazowsza. Dlatego oprócz zakupu nowych eksponatów, inwestujemy w jego rozbudowę – podkreśla.
Wystawa „Sztuka dwudziestolecia międzywojennego – art déco” dedykowana jest pamięci prof. Ireny Huml – wybitnej polskiej historyczki sztuki, która wspierała ideę wystawy art déco w Płocku. Ekspozycję będzie można oglądać w historycznym sercu miasta, przy ul. Kolegialnej 6, w zabytkowej kamienicy wyremontowanej i zaadaptowanej dzięki wsparciu z budżetu samorządu województwa mazowieckiego oraz środków unijnych. W sumie na odtworzenie i rewaloryzację zabytkowego budynku, przebudowę przynależnych oficyn oraz aranżację pomieszczeń dla ekspozycji stałych – „Sztuka dwudziestolecia międzywojennego – art déco” i „Wielcy Płocczanie – Themersonowie” zarząd województwa przeznaczył ponad 28,8 mln zł, kolejne 3,4 mln zł pochodziło ze środków unijnych.
– Ekspozycja liczy w tym momencie ok. 1,8 tys. obiektów. Udało się nam pozyskać wspaniałe komplety mebli, ceramikę, rzemiosło artystyczne oraz naszą perłę, „Martwą naturę” Tamary Łempickiej. Koncentruje się na przejawach polskiego art déco, ale uwzględnia też europejskie i światowe przykłady – mówi dyrektor Muzeum Mazowieckiego w Płocku Leonard Sobieraj. – Cieszymy się niezmiernie, tym bardziej, że otwarcie tej wyjątkowej ekspozycji odbywa się w naszym roku jubileuszowym. Muzeum Mazowieckie w Płocku kończy w tym roku 200 lat.
Jak to wszystko wygląda? Na parterze kamienicy zwiedzających powita miasto nocą z architekturą rysowaną świetlnym mappingiem, mini kino Odeon i oryginalne auto z epoki – Jowett z 1926 roku, umieszczone na okrągłej platformie. We wnętrzach – niemieckim, francuskim i polskim – prezentowane są meble, szkło, ceramika, tkaniny, lampy, malarstwo i rzeźba. W domu mody podziwiać można kolekcję strojów, w sklepie jubilerskim – biżuterię, m.in. puderniczkę Tiffany’ego i kolczyki w etui Cartiera. W gabinecie prezesa banku – kolekcję papierów wartościowych i numizmatów.
Ekspozycję pierwszego piętra otwiera aranżacja mieszkania polskiej inteligencji lat 30-tych XX wieku – zwiedzić tu można pokój wielofunkcyjny i jadalnię, kuchnię oraz sypialnię. Zobaczyć można również kilimy zaprojektowane przez czołowych artystów polskiego międzywojnia.
Pierwsze piętro to także galeria designu, w której oglądać można bogatą kolekcję szkła cenionych polskich hut takich jak: Niemen, Zawiercie, Hortensja, Krosno oraz zagranicznych wytwórni: Lalique’a, Bacarrata, Braci Daum. Zbiory metalu reprezentowane są przez wyroby firm warszawskich, europejskich czy amerykańskich. Ceramika to z kolei wyroby z Ćmielowa, Pacykowa, wytwórni śląskich, oraz porcelana zagraniczna z serwisami i figurkami Rosenthala na czele.
W części poświęconej malarstwu prezentowane będą portrety autorstwa awangardowych polskich artystów: Zbigniewa Pronaszki, Witkacego i Leona Chwistka, także akt kobiecy belgijskiego malarza Leona de Smeta i portret damy z pieskiem Jana Rudnickiego. Perłą kolekcji jest dar PKN Orlen – „Martwa natura” Tamary Łempickiej, ikony minionych lat 20. i 30. XX w. światowego formatu, której malarstwo jest kwintesencją stylu art déco.
Nawiązaniem do sukcesu polskich artystów na Wystawie Światowej w Paryżu w 1925 r. jest Sala Tożsamości, czyli wydzielona przestrzeń z polskimi dziełami inspirowanymi folklorem, a także tymi zdradzającymi wpływy kubizmu i funkcjonalizmu. Tu zobaczyć będzie można m.in. projekty Zofii Stryjeńskiej i Julii Keilowej.
Uzupełnieniem wystawy są ekrany z informacjami o sztuce międzywojnia, ścianka do selfie w stylu art déco i lustro, w którym będzie można „przymierzać” stroje z epoki.
„Sztuka dwudziestolecia międzywojennego – art déco” powstała dzięki wsparciu finansowemu organizatora Muzeum Mazowieckiego w Płocku – Samorządu Województwa Mazowieckiego. Patronat honorowy sprawuje nad nią Marszałek Województwa Mazowieckiego, a partnerem wydarzenia jest Miasto Płock.
Kuratorami wystawy są: Michał Burdziński, Małgorzata Szadkowska, Mariola Adamska.
Fot. Tomasz Topczewski oraz Dziennik Płocki.